י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הבחור זעק בכאב

"אבא ואמא, אני ממש מבקש - תפסיקו לריב"

"אני לא צריך כלום אחרי שאני רואה איך הם רבים. אני מסתכל על ההורים שלי והם פשוט רבים כמו ילדים קטנים על כל שטות. פשוט על כלום" • מאמן הרגש החסידי מרדכי רוט בטור נוקב במיוחד

"אבא ואמא, אני ממש מבקש - תפסיקו לריב"
אילוסטרציה צילום: pixabay

קיבלתי טלפון לפני מספר חודשים מאם לבחור ישיבה בגיל 20. היא אומרת לי בכאב רב שהיא ובעלה לא יודעים מה קורה לבנם בתקופה האחרונה.

"כל השנים הוא היה בחור טוב, יושב ולומד טוב ובעל מידות טובות", מספרת לי האם, "בתקופה האחרונה מתקשרים אלינו הרבה מהישיבה על בעיות שחזרות ונשנות עם הבן שלנו. אנחנו באמת לא יודעים מה לא טוב איתו".

האם הוסיפה בכאב: "אנחנו מעניקים לו כל מה שהוא צריך, מתייחסים אליו יפה. נותנים לו את כל הצרכים הנפשיים והגשמיים שילד צריך. אז מה יש לו? גם בבית הוא החל להתנהג מעט בחוצפה אליי ואל בעלי. כנראה משהו עובר עליו", אמרה וביקשה: "נשמח שתיפגש אתו".

לאחר מספר ימים פגשתי את הבחור, הוא היה בחור טוב וחכם והיה נראה בסערת רגשות, התחלתי לשוחח איתו. מיד הוא אמר לי: "אין לי מושג למה ההורים שלי רוצים שאלך למטפל, הכל בסדר איתי. הגעתי לפה רק בגלל שההורים שלי לחצו אותי לבוא".

על הבית, ההורים, הישיבה והחברים והבחור מספר שהכל טוב והכל נפלא. באמצע השיחה שאלתי אותו - יש משהו שמפריע לך? אולי בבית? בישיבה עם החברים? אולי אנסה לעזור לך.

לא, הכל בסדר, הוא התעקש שוב. אין משהו שמפריע לי - לא בבית לא בישיבה וגם לא עם חברים.

כותב השורות, מרדכי רוט. (צילום: באדיבות המצלם)

המשכנו את התהליך ושוב שאלתי אותו בעדינות, בטוח שאין משהו שמציק לך? הסתכלתי לתוך עיניו וראיתי כאב עמוק מאוד. ואז הוא פרץ בבכי ללא הפסקה במשך עשר דקות.

הוא בכה ובכה, הרגשתי שהלב שלו קרוע ממש לגזרים. הוא אמר רק משפט אחד ואז הבנתי במי הבעיה פה... "אני ממש מבקש ממך שתגיד לאבא ואמא שלי שיפסיקו לריב ביניהם".

"אני כבר לא יכול לראות את המריבות שלהם. איך שהם פוגעים אחד בשני, איך הם צורחים אחד על השני. אין לי את האומץ להגיד להם את זה".

הבחור המשיך וסיפר כי "מאז שאני זוכר את עצמי ההורים שלי תמיד רבו ביניהם, היה שבוע שרבו ואז שבוע של שקט, כך במשך שנים, בשנה האחרונה הם פשוט לא מפסיקים לריב. זה קורע לי את הנשמה, אני מאוד אוהב את ההורים וההורים שלי מתייחסים אליי תמיד יפה ומעניקים לי הכל".

"אבל", סייג הבחור, "אני לא צריך כלום אחרי כל המריבות כשאני רואה איך הם רבים. אני מסתכל על ההורים שלי כמו ילדים קטנים, הם פשוט רבים כמו ילדים על כל שטות. פשוט על כלום, ואני בחיים לא אמרתי להם שיפסיקו את המריבות, אני משתדל מאוד לכבד אותם".

המשכתי לדבר עם הבחור, סיימנו את המפגש וקבעתי איתו לשמור על קשר. ריחמתי על הבחור המסכן הזה שפשוט בגלל שההורים שלו לא יודעים להסתדר יחד הם הורסים לו את החיים.

"אבא ואמא תפסיקו לריב"

מיד אחרי הפגישה האם התקשרה ושאלה מה קורה, מה עובר על הבן שלנו? אגיד לך את האמת, עניתי, על הבן שלכם לא עובר כלום, הוא בחור נפלא, בחור זהב. לבן שלכם אין שום בעיה, רק פשוט קשה לו נפשית שהוא רואה את ההורים שלו רבים כל הזמן.

הנפש והנשמה שלו נקרעים כשהוא רואה אתכם רבים. הבן שלכם ביקש להעביר לכם מסר בשמו באלו המילים: "אבא ואמא תפסיקו לריב, אני כבר לא יכול לראות את המריבות שלכם".

הייתה שתיקה בקו השני למשך מספר רגעים, כנראה האמא לא ציפתה לתשובה כזו. "אני אחשוב על מה שאמרת ואחזור אליך", סיכמה.

בתקופה האחרונה כתבתי מספר כתבות בנושא זוגיות טובה ונכונה, והסיבה לכך היא גם זו - אני נתקל בחדר הטיפולים שלי בילדים, נוער ומבוגרים עם בעיות רגשיות.

הרבה פעמים הבעיות הקשות הם בגלל ההורים שלהם שלא ידעו להסתדר יחד ורבו כל הזמן לפני הילדים.

אני לא מדבר על הורים שחס וחלילה פוגעים בילדים רגשית, אני מדבר על הורים שהתנהגו לילדים שלהם הכי טוב שרק יכול להיות.

אך ההורים ביניהם לא הסתדרו ורבו מול הילדים. קשה לי להעביר בכתב כמה אותם ילדים, בחורים ואחרי זה בתור מבוגרים סובלים.

דבר ראשון הילדים לומדים בצורה מעוותת איך צריכים להתנהג בתור הורים. אותם ילדים כשיגדלו הם ימשיכו את המעגל כי הם פשוט לא ראו איך בית תקין ונורמלי צריך להתנהל.

הם לא מכירים משהו אחר, הילדים הם פשוט חיקוי של ההורים שלהם, גם אם אנחנו חושבים שלא. כל תהליך הלמידה של ההתנהגות היה אצל ההורים ואם זה לא תקין אז הילדים מעבירים את זה הלאה.

דבר שני קשה לי להעביר לכם כמה בעיות נפשיות סובלים ילדים בחורים מבןגרים שההורים שלהם רבו ולא כיבדו את השני. כמה שההורים שלהם יעניקו להם - זה לא יעזור כלום, אם ההורים שלהם רבים - הילד נקרע בין האבא לאמא.

המקום שהוא הכי אמור להרגיש מוגן נהיה לו הבעיה הכי מרכזית.

עכשיו תקשיבו, אנשים מחפשים כל מיני רעיונות שהילדים שלהם יצאו ילדים טובים, חכמים, צדיקים ובריאים בנפשם, הדבר הכי חשוב זה איך אנחנו כהורים מתנהגים ומכבדים אחד את השני.

ילד שרואה מה זה כבוד אמיתי בין ההורים שלו, הוא ידע מה זה כבוד, ילד שיראה שההורים שלו נותנים מחמאות זה לזה, ידע להחמיא וכן הלאה. ילד שההורים שלו חיים בשלום אחד עם השני, הוא הילד הכי בריא בנפשו, הוא ילד רגוע שטוב לו עם עצמו, הוא ילד שגדל עם ביטחון עצמי. ואותו ילד כאשר יתבגר ויתחתן, הוא ימשיך להיות ההורה והבן זוג הכי טוב שיכול להיות.

צריך לדעת שלהשקיע בזוגיות זה הדבר הכי חשוב בעולם מכל הבחינות. זוגות שיש להם שלום בית יש להם גן עדן בעולם הזה, הילדים שלהם בריאים. הזוג חי חיים מאושרים וטובים.

שבת שלום לכל עם ישראל היקרים

לתגובות: [email protected]

זוגיות קשיים מריבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד