י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
חשיפת 'בחדרי'

המדינה מעודדת 'יציאה בשאלה' על חשבונך

מחר יושק על ידי משרד העבודה והרווחה, מרכז חדש עבור נושרים שירדו מדרך התורה והמצוות • עלות המיזם: יותר ממיליון שקלים - מקופת משלם המיסים • המטרה: "לשלב מחדש בחברה הישראלית" • חשיפת 'בחדרי'

המדינה מעודדת 'יציאה בשאלה' על חשבונך
אילוסטרציה צילום: unsplash

כפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', מחר (שני) ישיק משרד העבודה והרווחה בשיתוף עמותת "יוצאים לשינוי" מרכז חדש עבור יוצאים בשאלה, שנטשו לדאבון הלב את דרך ישראל סבא, בגוש דן והסביבה, בעלות של למעלה ממיליון ש"ח מקופת המדינה.

על פי משרד הרווחה, המרכז יספק מגוון מענים קבוצתיים ופרטניים בתחומי צמצום פערי השכלה, הכוון תעסוקתי, ליווי אישי, ייעוץ משפטי, מיצוי זכויות, סדנאות ופעילות פנאי כדי "לסייע ליוצאים בשאלה בשילובם מחדש בחברה הישראלית".

כאמור, במימון הממשלתי שקיבל אף את אישור וועדת הכספים, המדינה תסייע לנושרים, כשלטענתם "במרכז יוכלו יוצאי המגזר החרדי לצמצם פערי השכלה וללמוד קורסים באנגלית בסיסית, מתמטיקה ברמות שונות ויישומי מחשב. בנוסף, במרכז יפעל מרכז הכוון תעסוקתי ייעודי המותאם לרקע הייחודי של יוצאי המגזר שיסייע בחיפוש עבודה, כתיבת קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה וסיוע בקבלת מימון להכשרות מקצועיות".

אלין אלול, סמנכ"לית משרד העבודה והרווחה אמרה עם הקמת האגף, כי "אוכלוסיית היוצאים בשאלה היא מגוונת והטרוגנית וחווה פערי השכלה ותרבות, ניתוק חברתי ומשפחתי תוך כדי משברים נפשיים קשים, גורמי המקצוע חושבים מחוץ לקופסא ומפתחים מענים שיתאימו לכל אחד ואחת כחליפה המותאמת בצורה אישית ופרטנית,הפוטנציאל הגלום בטיפול ושיקום אוכלוסייה זו הינו עצום, מהניסיון שלנו אנו רואים תוצאות חיוביות ורבים מהיוצאים בשאלה מצליחים לצמצם פערים ולהפוך לחלק חיוני מהחברה הישראלית".

כזכור, 'בחדרי חרדים' חשף כי המדינה מממנת ומעודדת כספית אירגונים המעודדים יציאה בשאלה. כאשר במסמך שהגיע לידי ׳בחדרי חרדים׳ נחשפו המספרים המלאים. 

על פי המסמך שחשף 'בחדרי חרדים', עלה כי המדינה באמצעות משרד העבודה והרווחה ביקשה לתקצב את ארגוני ה'יוצאים בשאלה'. על ידי מכרז שהוציאו במשרד, בו הם ביקשו לבצע התקשרות עם עמותת היוצאים בשאלה 'יוציאים לשינוי' תוך קבלת פטור מפרסום מכרז. 

זאת, באמצעות הקמת ״שני מרכזי קהילה וליווי לצעירים יוצאים לשינוי מהמגזר החרדי״ בעלות של קרוב למיליון שקל. 

על פי היוזמה, אמורות שני מרכזים קהילתיים בירושלים ובאיזור המרכז כדי לסייע ליוצאים בשאלה. 

המרכזים שיוקמו במימון המדינה ישמשו כמרכז קהילתי, ״אשר יהיה פתוח ורב תחומי לכל יוצאי הקהילה החרדית״ נכתב בפירוט הבקשה. במרכז יכולו יוצאי המגזר החרדי לקבל ״טיפול סוציאלי, סיוע בהתמודדות עם משברים משפחתיים, ייעוץ משפטי בתהליכי גירושין, סיוע במיצוי זכויות, פיתוח קהילה תומכת וכן ליווי בשירות צבאי/לאומי״. 

בפירוט לבקשה כתבו במשרד הרווחה כי ״תופעת היציאה מהחברה החרדית נעה על פני רצף היציאה, החל מהיציאה בשאלה וניתוק מוחלט מהקהילה, ועד ליציאה לשינוי והשתלבות בחברה הכללית, תוך שמירה על אורח חיים דתי״. במשרד מציינים עוד כי ״התופעה מביאה אתגרים שונים אשר כוללים: היעדר עורף משפחתי, ניכור והיעדר תחושת שייכות, פערים תרבותיים מהותיים, קשיים כלכליים, פערי השכלה, קשיים בשילוב בשוק התעסוקה ועוד״. 

עלות ההתקשרות של משרד העבודה והרווחה שתמשך כ-12 חודשים, תהיה בסך של 1,550,500 ₪, כאשר השתתפות המשרד הינה בסך 759,745 ₪, והשתתפות עמותת 'יוצאים לשינוי' הינה בסך 790,755 ₪. 

מעמותת 'יוצאים לשינוי' נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "יציאה בשאלה היא כהגירה מהחברה החרדית אל החברה הכללית והמרכזים שלנו משמשים מעין מרכז קליטה לעולים חדשים המספק את המענים הנחוצים למי שבחרו לצאת למסע המאתגר הזה. זהו מסע הטומן בחובו לא מעט קשיים אבל מי שבחרו לעשות אותו אמיצים וראויים להערכה ומהווים פוטנציאל חברתי משמעותי בישראל".

"יוצאים לשינוי שהוקמה על ידי יוצאים ולמען יוצאים שמחה על ההזדמנות לשרת את אוכלוסיית החרדים לשעבר בישראל וכעת במרכז מסודר גם באזור המרכז. זאת, בשותפות עם משרד הרווחה, הקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי וקרן שוסטרמן".

יוצאים בשאלה יוצאים לשינוי משרד העבודה והרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד