ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

מה קובעת פקודת הסמים המסוכנים? כל הפרטים

פקודת הסמים המסוכנים היא שמגדירה בישראל את האיסורים השונים החלים על האזרחים בכל הנוגע לנשיאה, ייצור, גידול, הפקה ומיצוי של חומרים הנחשבים לסמים מסוכנים ואסורים •  בנוסף, קובעת פקודה זו היתרים שונים הניתנים בהקשר זה במדינה, כמו גם איסורים, עונשים, פרשנות, תקנות וצווים בנושא

מה קובעת פקודת הסמים המסוכנים? כל הפרטים
פקודת-הסמים צילום: pixsabay

פקודת הסמים המסוכנים היא שמגדירה בישראל את האיסורים השונים החלים על האזרחים בכל הנוגע לנשיאה, ייצור, גידול, הפקה ומיצוי של חומרים הנחשבים לסמים מסוכנים ואסורים. בנוסף, קובעת פקודה זו היתרים שונים הניתנים בהקשר זה במדינה, כמו גם איסורים, עונשים, פרשנות, תקנות וצווים בנושא. כלומר, מדובר בפקודה המרכזת את כל מה שרלבנטי בנושא זה מבחינת החוק, ומאפשרת לבתי המשפט, עורכי דין, נאשמים וצדדים נוספים הקשורים במקרים אלו להגיע להבנות והסכמות בנוגע לעבירות שבוצעו, עונשים ראויים ועוד. מה בדיוק קובעת פקודת הסמים המסוכנים ומתי מומלץ לנאשם להתחיל להתכונן ולהשיג עורך דין פלילי טוב על מנת להילחם על זכויותיו?

איסורים ועונשים כפי שמופיעים בחוק

מהם הפרטים העיקריים הנכללים תחת פקודת הסמים המסוכנים? להלן מספר עבירות מרכזיות כפי שהן מוגדרות בפקודה, כמו גם העונשים אשר נקבעו בחוק בגין עבירות אלו –

החזקת סם אסור לצורך שימוש עצמי היא עבירה בגינה ניתן לקבל עד לשלוש שנות מאסר, או קנס מקביל (כלומר – בגובה אשר תואם את חומרתה של תקופת המאסר הרלבנטית).

בגין עבירה של עסקת סמים ניתן לקבל עד לעשרים שנות מאסר, בעוד עבור הפרה של סעיפים מסוימים בפקודה ניתן לקבל עד לעשרים וחמש שנות מאסר. סעיפים אלו עוסקים מתי מותר להשתמש בסמים הנחשבים מסוכנים (לדוגמה – כאשר ניתן רישיון לכך מטעם מנכ"ל משרד הבריאות). הסנקציות בגין הפרה של סעיפים רגישים אלו יכולות להגיע למאסר של עד 25 שנים כאמור.

בגין עבירות מרכזיות נוספות בתחום זה, דוגמת הדחת קטינים לשימוש בסמים, יבוא סמים מחו"ל, סחר בסמים וכו' ניתנים עונשים אשר נעים בין מספר חודשים או שנים לבין עשרים וחמש שנים. כמובן שהתקופה המדויקת ניתנת בכל תיק בנפרד ובאופן עצמאי, כתלות בנתונים הספציפיים של אותו מקרה, שיקול הדעת של השופטים בתיק זה וכו'.

 פרשנות לפי הפקודה ופרטים נוספים

בנוסף לאיסורים ולעונשים המקסימאליים, מכילה פקודת הסמים המסוכנים מספר נתונים נוספים, דוגמת רשימת הסמים הנחשבים לאסורים ומסוכנים, קובעת כמויות מסוימות מתחתיהן ניתן להשתמש באותו חומר, מגדירה תחליפים רפואיים לחומרים שונים הנחשבים לסמים מסוכנים ועוד. לב ליבו של חוק זה עוסק בדגשים השונים הנוגעים לייצור, החזקה ושימוש בסמים אסורים ומסוכנים. הפרטים הרבים של הפקודה מהווים למעשה הרחבה ופירוט של דגשים אלו, ומעניקים לעוסקים בתחום את הכלים והכללים השונים הנחוצים על מנת לחרוץ דין בתיקים מתחום זה.

בנוסף לפרטים ה"יבשים", חשוב להבין כי בדומה לתחומים רבים נוספים מעולם החוק, גם במקרה של פקודת הסמים האסורים יש להכיר את הפרשנות של פקודה זו למונחים ומושגים מסוימים. למשל – אילו תהליכים בדיוק נחשבים ל"המרת סם" (שינוי סם באופן כימי), מהם הגופים עליהם מוטלת האחריות להעניק אישורי יבוא או ייצוא של סמים מסוכנים ומהו מרווח הפעולה העומד לרשותם ועוד. מקרים ונתונים מסוימים ניתנים לפרשנות לכיוונים שונים, וקריאה יבשה ומילולית של הפקודה לא תספק בידיכם את כל המידע הדרוש על מנת להבין מהן ההשלכות של מצב זה או אחר. לשם כך נדרשים אנשי מקצוע מעולם החוק, וספציפית עורך דין פלילי אשר עוסק בתחום זה ומכיר את הפקודה מקרוב. 

בחירה בעורך דין פלילי מתאים יכולה לעשות את כל ההבדל

כמובן שלהרשעה בעבירות שונות המוגדרות בפקודת הסמים המסוכנים ישנן השלכות מרחיקות לכת מנקודת מבטו של הנאשם. לא בכדי מחפשים נאשמים רבים אחר עורך דין פלילי בתל אביב המתמחה ספציפית בתחום זה ובפקודת הסמים האסורים – עורך דין טוב ומנוסה יכול בהחלט להוות את ההבדל בין כליאה ליציאה לחופשי, בין פרקי זמן שונים אותם ייאלץ הנאשם לרצות ובין קנסות כבדים לקנסות מזעריים, או אפילו זיכוי.

עבור מי שנקלע לסיטואציה זו כמובן שמומלץ ביותר לפנות אך ורק  לעורכי דין פליליים המתמחים בתחום זה – עולם המשפט מורכב מאינספור תחומים שונים, ועורך דין אשר מתמחה בתחומים אחרים לחלוטין וחסר כל ניסיון בתיקים מתחום הסמים לא יוכל לסייע לכם כמו שעורך דין המתמחה בתחום יוכל. במידה ונקלעתם למצב מסוג זה, או שאפילו קיים חשש בלבד, נסו לפנות לעורך דין פלילי בתל אביב, אשר מנוסה בתחום וכבר סייע לאינספור נאשמים בתחום זה ו/או בתחומים קרובים.

משפטי סמים חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד