י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
זכתה לתמיכה חרדית

מתברר: כך הוכשרה מועמדות קליש בחיפה

שתי החלטות שקיבל בית המשפט הובילו להכשרת מועמדים שנפסלה מועמדותם | אתמול התפרסמו נימוקי החלטת בית המשפט להכשיר את מועמדותה של עינת קליש-רותם לראשות העיר חיפה

מתברר: כך הוכשרה מועמדות קליש בחיפה
עו"ד עמית חדד צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתקופת בחירות, מוניציפליות וכלליות כאחד, התחום המשפטי הוא כלי משמעותי ביותר עבור המועמדים, בדרכם אל המשרה הנחשקת. החוקים והתקנות המתווים את כללי המשחק במערכת הבחירות, משמשים את המועמדים השונים כדי להשיג מטרות פוליטיות; לקדם אג'נדות אישיות; ואף להסיר מהתחרות מועמדים מובילים, בניסיון לקבל יתרון בבחירות. לא פעם, נדרשות ערכאות שיפוטיות שונות להידרש לשאלות של פרשנות וסמכות, שאלות שלעיתים יכולות להכריע בחירות; ולשנות לחלוטין את עולמם של ציבור הבוחרים.

השבוע נתקלנו בשתי החלטות שיפוטיות כאלה בדיוק. בשתי ההחלטות היה מעורב עו"ד עמית חדד - שמשרדו, משרד עורכי הדין חדד-רוט, מתמחה במתן מענה משפטי שלם ומקיף ללקוחותיו בכל תחומי חייהם.

ההחלטה הראשונה, והדרמטית ביותר שהתקבלה במערכות הבחירות בשנים האחרונות, התפרסמה בעניינה של ד"ר עינת קליש. קליש התמודדה בבחירות האחרונות לראשות עיריית חיפה. נקדים את המאוחר ונספר, כי קליש ניצחה בסופו של יום את הבחירות וכיום היא מכהנת כראש עיריית חיפה.

השבוע פורסמו נימוקי פסק הדין שניתן על ידי בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ. פסק דין שאפשר לקליש להתמודד ולנצח את הבחירות. במהלך הבחירות המוניציפאליות האחרונות נפסלה מועמדותה של ד"ר קליש לראשות עיריית חיפה הן על ידי מנהל הבחירות והן על ידי בית המשפט המחוזי, וזאת בטענה כי הגשת שתי רשימות מטעם מפלגת העבודה, אחת מהן בראשות קליש, מהווה ליקוי שלא ניתן לתקנו על פי החוק.

בית המשט העליון, בצעד תקדימי ויוצא דופן, הפך את החלטת בית המשפט המחוזי, וקבע כי יש לאפשר לקליש להתמודד לראשות עיריית חיפה.

בנימוקים שפרסם השבוע ביהמ"ש העליון נכתב שלא נפל פגם בהתנהלותה של ד"ר קליש; שלא חל שיהוי בהליכים שנקטה הרשימה; ושלא נגרם ליקוי משמעותי שתיקונו בדיעבד עשוי לפגוע בטוהר הבחירות. בית המשפט העליון ציין בהחלטתו במפורש כי נפל פגם בפעולת מנהל הבחירות, וכי לא נפל דופי בפעולת נציגי הרשימה בעת הגשתה, שכן ההגשה הכפולה לא נבעה אפילו משגגה או חוסר תשומת לב שניתן היה למנוע, אלא מעמדה שגויה לפיה ניתן להגיש את שתי הרשימות.

עוד נאמר במסגרת הנימוקים מפי השופט הנדל "כי יתכן שתיק זה מצביע על צורך להתקין תקנות נוספות. המציאות מלמדת כי לוחות הזמנים הדוחקים שנקבעו עלולים להוביל לתוצאות קשות, גם מבחינת האינטרס הציבורי".

בימים האחרונים התקבלה, כאמור, החלטה נוספת, שעסקה גם היא בזכות להיבחר. החלטה זו התקבלה בבית הדין העליון של מפלגת הליכוד, לקראת הפריימריז של המפלגה שמתקיימים היום (שלישי). לבית הדין הוגשה עתירה לפסול את מועמדותו של מר פנחס עידן, המכהן גם כיו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, מלהתמודד כנציג מחוז השפלה ברשימת הליכוד לכנסת ה-21. טענת העותרים הייתה כי מר עידן אינו מתגורר בעיר נס ציונה כפי שהוא טוען ולכן הוא לא זכאי להתמודד במחוז השפלה.

עוה"ד עמית חדד ונועה מילשטיין, שייצגו את עידן, טענו בפני בית הדין העליון של הליכוד, כי מר עידן זכאי להתמודד במחוז השפלה לפי שתי החלופות שקבועות בתקנון הליכוד – שכן הוא מתגורר בעיר נס ציונה וכן משום שמזה שנים מר עידן משמש כחבר בסניף הליכוד בנס ציונה. בית הדין של הליכוד קיבל את כל טענותיהם ודחה את העתירה שהגישו מתחריו של מר עידן.

החלטת בית הדין העליון של הליכוד, אפשרה למר עידן להתמודד בפריימריז של הליכוד כנציג מחוז השפלה, ושיפרה באופן משמעותי את סיכוייו להיבחר לכנסת ה-21 של מדינת ישראל.

עו"ד עמית חדד מסר: "שתי ההחלטות שהתקבלו השבוע מבטאות היטב עד כמה המשפט הוא חלק אינטגרלי ובלתי נפרד בכל תחומי החיים. לפעמים המשפט יכול לשנות את תוצאות הבחירות מהקצה לקצה ובכך לשנות את חייהם של עשרות ומאות אלפי אזרחים. אני שמח שיכולתי לסייע לשני מנהיגים ראויים לממש את הזכות שלהם להיבחר ולאפשר להם לפעול לטובת הציבור בישראל. בשני המקרים העמדה הצודקת התקבלה ויש לברך על כך".

עינת קליש רותם עו"ד עמית חדד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד