י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בא לקלל ונמצא מברך

הפריימריז בליכוד: כישלון מפואר של נתניהו

בא לקלל ונמצא מברך: עם היוודע התוצאות הסופיות, לא מעט ח״כים מצאו את עצמם מחוץ לרשימה לאחר שנחלו כישלון; אבל את ההתרסקות הקשה ביותר ספג דווקא מי שכלל לא התמודד בפריימריז - ראש הממשלה, בנימין נתניהו • העובדה שסער התמקם בצמרת הליכוד מוכיחה - כוחו של נתניהו מוגבל • טור דעה מאת יוסי אסולין

הפריימריז בליכוד: כישלון מפואר של נתניהו
רה"מ נתניהו צילום: פלאש 90

עם היוודע התוצאות הסופיות של הפריימריז בליכוד - לא מעט ח״כים מצאו את עצמם מחוץ לרשימה. מהם גם כמה ח״כים בולטים דוגמת אורן חזן, איוב קרא ויהודה גליק.

אבל את ההתרסקות הקשה ביותר ספג דווקא מי שכלל לא התמודד בפריימריז, הלא הוא ראש הממשלה ויו״ר מפלגת הליכוד, בנימין נתניהו.

נתניהו נלחם ללא הרף בסער. לא עוד מלחמה פנימית מאחורי הקלעים, אלא מלחמה גלויה מלאה בחיצי רעל שכמותה טרם זוכרים בליכוד, כאשר כל מטרתה לסמן את סער כמי שחותר תחת מנהיגותו של ראש ממשלה מכהן ומנה לעשות פוטש נגדו.

אבל ראו זה פלא, קהל מתפקדי הליכוד לא התרגש מהדברים הנחרצים של "קינג ביבי" והוא נהר בהמוניו להצביע לסער. הקהל הזה כלל גם מצביעים בכירים דוגמת השרה מירי רגב, שלא התביישה להודות שהצביעה לסער וכמוה שרים וח"כים נוספים.

33,682 מתפקדים נתנו את קולם לאיש שיותר מכולם סומן על ידי נתניהו ואלו הציבו אותו במקום הרביעי והמכובד. כ-3,800 קולות בלבד מפרידים בינו לבין המקום הראשון, יולי אדלשטיין.

כשהתפרסמו תוצאות האמת, סער מצא הזדמנות לעקוץ את נתניהו אחרי שלל המתקפות שספג ואמר כי הפריימריז הנוכחיים הם ״ההישג הכי משמעותי״ שלו אי פעם בפוליטיקה. לאור מסכת העינויים שעבר, אפשר להבין אותו.

נתניהו מצדו ניסה למזער את ההצלחה וטען כי המטרה שלו הייתה שסער לא ייבחר למקום הראשון ומהבחינה הזאת הוא ניצח. רוצה לומר, לו היה בוחר שלא לתקוף את סער, הוא היה מוביל בקרב ומסיים בפסגת הצמרת - במקום הראשון.

את הנתון הזה קשה לבדוק, אבל דבר אחד בטוח: העובדה שסער התברג בצמרת הליכוד, למרות שמולו התמודדו בולדוזרים רבי עוצמה ופייטרים רציניים, למרות הביקורת החריפה של נתניהו שהאשים כחתרן הלאומי, ולמרות שלקח פסק זמן של ארבע שנים - נצח במונחי פוליטיקה - היא הצלחה מסחררת. לא פחות.

מדהים לראות שדווקא אמיר אוחנה - פרלמנטר מוכשר ביותר, שעתידו עוד לפניו - מי שקיבל סיוע ותמיכה פומבית מנתניהו כפי שלא קיבל אף מתמודד אחר בליכוד (בראש רשימת המומלצים י.א), נותר הרחק במורד הרשימה והתייצב רק על המקום ה-20.

נכון אמנם שבפעם הקודמת הגיע אוחנה לכנסת משריוני מחוזות וכעת זכה להיכנס מהדלת הקדמית עם כ-20,000 תומכים. אבל הפער בין תמיכה הבולטת של נתניהו אל מול תוצאה שכזו, הוא ללא ספק כישלון של נתניהו.

ההצלחה המפוארת של סער מחד והכישלון של אוחנה מאידך מלמדים שבניגוד למה שמנסים לצייר בתקשורת, כוחו של נתניהו מוגבל גם בתוך שורות הליכוד ולא כל דבר שאומר הופך לקודש קודשים, משל היה קים ג׳ונג-און.

בשולי הדברים: קשה שלא לתהות מה הופך את יולי אדלשטיין - חסר הישגים משמעותיים, נטול כריזמה ואפילו לא שר - לפופולרי כל כך בליכוד?

-

צפו ברשימה הסופית של 40 המקומות הראשונים במפלגת הליכוד

בנימין נתניהו גדעון סער פריימריז ליכוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד