י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

חשש ריבית? סערה בעולם העסקים

האם אסור לקנות בתשלומים בחנויות ההלבשה והמסחר הגדולות בציבור החרדי ? בתום דיון נסער נפסק כי אסור לשלם בתשלומים באמצעות כרטיס אשראי, עקב החשש כי הרשת עובדת עם חברת נכיון ולווה ממנה בריבית קצוצה

חשש ריבית? סערה בעולם העסקים
קופה רושמת צילום: pexels

מספר מנהלי ת"תים שמתעסקים עם רכישות גדולות עבור בחורי ישיבות הפנו את תשומת לב הרבנים לתקלה הגדולה הקיימת בקנייה בתשלומים של ביגוד ברשתות הגדולות באמצעות כרטיס אשראי.
כאשר בית עסק מוכר בתשלומים, הוא יכול לפנות לחברות נכיון על מנת שיתנו לו את כל הכסף מראש תמורת ריבית מוסכמת. הריבית בדרך כלל בעסקאות האלו נמוכה מכיון שיש לחברת הנכיון ערבות ממי שקנה מהחנות, בעל כרטיס האשראי.

מה שקרה, בשנתיים האחרונות, לאחר מהפיכת האשראי הגדולה בציבור החרדי עם כניסתם לשוק של עמדות האשראי בבתי הכנסת 'קהילות', נוצר מצב שכל מערכות התרומה הגדולות בישיבות שהיו מתבססים על מזומן – מה שבחורים היו אוספים בחג הפורים, הפכו לגביה באשראי, ת"תים של ישיבות גדולות ועזרת חתנים התחילו לגבות תרומות באשראי באמצעות קהילות וכמובן גם התרומות מגיעות בתשלומים, וממילא הם התחילו להעדיף לשלם לספקים בתשלומים ולא במזומן כפי שהיה עד היום.

אחד המנהלים שהעדיף לשלם בתשלומים, שמע ממנהל רשת הביגוד שכשהוא לוקח בתשלומים יש חברת נכיון' בתשלומים עולה לו הנכיון כמה אחוזים מהקניה, ולכך הוא רוצה שהוא יוסיף לו את העלות של הריבית.
אותו מנהל ששמע את המושג 'ריבית' הלך לרבו לשאול אותו מה דעתו בעניין, האם מותר או אסור, ולפליאתו הרבה התברר שבעצם כל פעם שקונים בתשלומים בעל הרשת לוקח הלוואה בריבית מחברת הנכיון ופורע אותה באמצעות הקניה של הלקוח מה שגורם שגם בעל הרשת עובר באיסור דאורייתא של ריבית קצוצה וגם הלקוח שנחשב 'ערב' לעסקה עובר באיסור דאורייתא.

השאלה הופנתה בדחיפות לרב אריה הרשלר שליט"א שעוסק רבות בנושא איסור הריבית בכרטיסי אשראי שאישר כי אכן ישנה בעיה הלכתית בנושא, והפנה את השאלה באופן מיידי לגאון הרב פנחס וינד שליט"א ראש בית ההוראה לעניני ריבית, שטען שיש כאן איסור ריבית דאורייתא, והפתרון חייב להיות מבוסס על היתר עסקה שהופכת את ההלואה לסוג של השקעה בעסק, כמו שמקובל בהתנהלות מול בנקים וחברות אשראי.
לאחר עיון מעמיק בנושא התברר שישנה חברת נכיון מהגדולות בארץ שעובדת רבות עם הציבור החרדי שאין לה היתר עסקה ראוי, וכל מי שקונה ברשתות שעובדות איתה נכשל באיסור דאורייתא של ריבית קצוצה ואינו קם בתחיית המתים ונכסיו מתמוטטים וכל שאר הענינים המובאים בנושא בחז"ל.

לכן, חובה על כל מי שקונה בתשלומים בכל חנות שהיא לברר עם איזה חברת נכיון החנות עובדת ולוודא שיש לחנות היתר עסקה מהודר. ישנם חברות נכיון עם היתר עסקה מהודר, לדוגמא, חברת מימונית,
ועוד כמה חברות כאלו, אבל יש הרבה חברות גדולות ומוכרות שאין להם היתר עסקה בכלל או שההיתר עסקה חלש ואסור לעבוד איתם בלי שיעשו היתר עסקה מהודר.
רשימת החנויות עם היתר עסקה, ורמת הכשרות שלהם, מתפרסמת על ידי בית ההוראה שע"י מרן הגר"נ קרליץ וניתן לראות את הרשימה בכל בתי הכנסת בארץ בעמדת האשראי קהילות.

להזמנת סוכן של חברת "מימונית" עד לבית העסק שלכם, חייגו עכשיו 072-3943-884

ריבית אשראי הלכה קרדיט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד