י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הַשְׁמִיעִינִי אֶת קוֹלֵךְ?

כך מנסה רב הכותל לבלום את הפרובוקציה ההמונית של הרפורמיות

נשות הכותל הגישו בקשה למרא דאתרא הרב שמואל רבינוביץ, להפעלת מערכת כריזה בראש החודש הקרוב בכינוס שהן מתכננות בהשתתפותן של כ-1,000 נשים, אולם הרב אסר זאת עליהן • "הפעלת רמקולים לתפילת נשים מנוגדת להלכה ומעולם לא נעשתה במקום" • פרסום ראשון

כך מנסה רב הכותל לבלום את הפרובוקציה ההמונית של הרפורמיות
רחבת הכותל המערבי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כ-1,000 נשים מארגון 'נשות הכותל' מתכוננות להגיע למתחם בכדי לעורר פרובוקציה בראש חודש הקרוב. אך ממסמכים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי הנשים ביקשו להפעיל מערכת הגברה, אולם בקשתן נדחתה על ידי רב הכותל, משום שתפילת נשים מנוגדת להלכה. במקביל, תיערך תפילת ראש חודש על ידי מרכז ליב"ה, להם אישרו הפעלות מערכת רמקולים במידה ויהיה להם כפול אנשים מחברות הארגון הרפורמי 'נשות הכותל'.

פרובוקציית ענק של הנשים הרפורמיות מארגון "נשות הכותל": ביום שישי הקרוב, ראש חודש אדר ב', מתכוונות 'נשות הכותל' להגיע בהמוניהן לעזרת הנשים ברחבת הכותל המערבי, ולקיים בה טקס רפורמי המוני, זאת, בכדי לציין 30 שנים לפעילות תנועתן ובנוסף, כדי להגביר הפרובוקציה מבקשות 'נשות הכותל' לציין את יום האישה הבינלאומי שנופל ביום הזה. כל זאת, תוך כדי שאותן נשים מפריעות לנשים ולאנשים שמתפללים באופן מסורתי וקבוע ברחבה.

"משחררות את הכותל בטליתות"

על מנת להיערך לפרובוקציה בצורה מקסימלית, פנו לאחרונה הנשים הרפורמיות לרב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, בבקשה שיאפשר להן להשתמש במערכת הגברה בזמן האירוע. על פי בקשתן, היות ולהערכתן מספר המשתתפות בתפילה "המיוחדת" צפוי לעלות על 1,000 נשים ובהתאם לנוהל "רחבת תפילה - תפילות בלבד", ביקשו נשות הכותל לעשות שימוש במערכת ההגברה בתפילתן ולקיים טקס תפילה רפורמי על פני כל הרחבה.

בפוסט שפרסמו נשות הכותל בדף הפייסבוק שלהן נכתב: "ב-1967 שחררו את הכותל גברים בקסדות, היום משחררות את הכותל נשים בטליתות". בהמשך הפוסט קוראות נשות הכותל לנשים נוספות לבוא ולהצטרף למאבק שלהן על מנת שנשים לא ימחקו מהמרחב הציבורי וכן והמשיך את השינוי שהן החלו בתודעה הציבורית. בפוסט נוסף הן טענו כי המניעה מנשים לקרוא ולגעת בספר תורה היא פגיעה בצביון היהודי ומדובר בכפייה.

"מניעת נשים לקרוא בספר התורה פוגע בצביון היהודי כולו"

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי מרכז ליב"ה פנה לרב הכותל ולקרן למורשת הכותל והודיע על תפילת ראש חודש המונית של כ-2,000 מתפללים ומתפללות, בין השעות 6:45-8:15, זאת בזמן שהאירוע של נשות הכותל אמור להיערך בשעה 7:00 בהשתתפותן של כ-1,000 נשים. בשתי הבקשות, של "נשות הכותל" ושל "מרכז ליב"ה", התבקשו אישורים לעשות שימוש במערכת הגברה.

במכתב התשובה שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי הרב שמואל רבינוביץ רב הכותל דחה את בקשת נשות הכותל. "הפעלת רמקולים לתפילת נשים מנוגדת להלכה כפי שקבעו גדולי הפוסקים לאורך כל הדורות, ולא עומדות בתנאי מנהג המקום" כתב הרב רבינוביץ לגב' לזלי זקס מנשות הכותל. "מיותר לציין כי מעולם לא נעשה שימוש כזה ברחבת הכותל המערבי".

מכתב התשובה השלילית לנשות הכותל

הרב רבינוביץ הוסיף במכתבו כי הפעלת מערכת הגברה כזו בה ישמעו תפילה ושירת נשים, "תפריע לכל ההמונים הבאים להתפלל את תפילתם המסורתית, עד כדי כך, שרובם ייאלצו לעזוב את רחבת הכותל המערבי".

עם זאת, לאור הבקשה הדומה של מרכז ליב"ה להפעיל מערכת הגברה, כך הרב רבינוביץ, "בכוונתי לחרוג מהנוהל ולא לאפשר הפעלת מערכת הגברה - אלא אם כן יהיה להם כפול משתתפים מקבוצתכם". על פי הנוהל, בהתקבצות קבוצה המונה מעל 1,000 איש לפי מנהג המקום, מותרת הפעלה של מערכת כריזה.

מאחר והגיעו בקשות גם מצד נשות הכותל וגם מצד מרכז ליב"ה, החליט הרב רבינוביץ, באופן חריג, לאפשר הפעלת מערכת כריזה - רק מעל 2,000 איש, ורק כאשר הקבוצה מתנהלת על פי מנהג המקום והנחיות הרבנות הראשית לישראל.

מהו מנהג המקום? במכתב שהגיע ל'בחדרי חרדים' מציין הרב רבינוביץ כי חלק מ"מנהג המקום" הוא ב"הפרדה בין גברים לנשים", הפרדה שהשמירה עליה הייתה נהוגה בכותל מאז ומעולם. "כשם שמנהג במקום עוד מימי המקדש, הוא עבודת ה' בהפרדה בין נשים לגברים, כך גם האיסור על הובלת התפילה באמצעות חזנית".

הזמנה לפרובוקציה החודשית

נשות הכותל מרכז ליבה הכותל המערבי קריאת התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד