י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תיעוד פלסטיני

צפו: הריסת ביתו של המחבל מגבעת אסף

כחודש לאחר שנלכד, נהרס בית המחבל עאצם ברגותי שרצח תינוק ושני חיילי נצח יהודה הי"ד • צפו בתיעוד

צפו: הריסת ביתו של המחבל מגבעת אסף
צה"ל הורס את ביתו של המחבל צילום: דובר צה"ל

לוחמי צה"ל, בשיתוף מג"ב והמנהל האזרחי הרסו הבוקר (חמישי) את הבית בו התגורר המחבל עאצם ברגותי בכפר כובאר, שביצע יחד עם אחיו את פיגוע הירי סמוך ליישוב עופרה ב-9 בדצמבר 2018, בו נרצח התינוק עמיעד ישראל איש-רן הי"ד שהיה בבטן אמו ו-7 נוספים נפצעו, בהם שירה איש-רן ובעלה עמיחי.

בנוסף, ביצע המחבל עאצם ברגותי את פיגוע הירי בצומת גבעת אסף ב-13 בדצמבר 2018, בו נרצחו חיילי נצח יהודה סמ"ר יובל מור יוסף הי"ד וסמ"ר יוסף כהן הי"ד ושניים נוספים נפצעו בהם חייל שנפצע קשה.

המחבל עאצם ברגותי, נעצר כחודש לאחר הפיגוע על ידי לוחמי שב"כ וימ"מ, בכפר אבו שח'ידם בגדה, לאחר מצוד ארוך של כוחות הביטחון. על פי השב"כ, המחבל היה עסוק בהכנות לביצוע פיגועים נוספים. במהלך מעצרו נתפס רובה מסוג קלאצ'ניקוב, תחמושת רבה וכן אמצעים לראיית לילה.

ביום שני השבוע, שופטי בג"ץ ניל הנדל ואלכס שטיין דחו את העתירה שהגישו בני משפחת המחבל עאצם ברגותי מכפר כובאר, כאשר דעת השופט מני מזוז הייתה דעת מיעוט. ברגותי ביצע את פיגוע הירי בגבעת אסף שם נרצחו חיילי נצח יהודה, וכן את פיגוע הירי בצומת עופרה, שם נרצח התינוק עמיעד ישראל איש-רן הי"ד.

מדובר בבית בן שתי קומות, שנבנה מכספי הטרור שהעבירה הרשות הפלסטינית למשפחת ברגותי. בני המשפחה הגישו עתירה שלא להרוס את הבית, אך השופט הנדל בהתייחסותו לתועלת ההרתעתית בהריסת בתי מחבלים כתב "אסתפק באמירה כי החומר הסודי בו עיינו תומך באופן חד משמעי באפשרות הראשונה (ההריסה אפקטיבית), ומלמד כי אפקט ההרתעה הכללי עודנו בתוקף. אוסיף כי החומר שהוגש מקיף, מלא ומאוזן, ובמובנים שונים אף מפתיע בעוצמתו".

"המבנה הוקם בכסף שקיבל המחבל "בתמורה" לשירותיו הטובים לטרור, ומכאן שהריסתו תפגע גם תפגע בכיסו, ותסייע בקידום תכלית ההרתעה - ללא קשר לשאלת הבעלות הפורמלית במבנה" כתב, וציין כי "מדובר בבית שנבנה, לפחות בעיקרו, בכספי הדמים שקיבל הלה מהרשות הפלסטינית, ובכך שהמחבל שנותר בחיים, הוא הנפגע העיקרי מן הצו" ההריסה.

"אין יסוד לדרישת העותרים להבחין בין שתי הקומות. בהתחשב בחומרת מעשי הרצח של המחבל, ובכך שהמבנה המדובר הוקם מכספי דמים שקיבל הלה מן הרשות הפלסטינית, לא מצאתי כי החלטת המפקד הצבאי חורגת ממתחמי הסבירות והמידתיות. יתרה מכך, בהינתן מעשי ידיו של המחבל; זיקתו למבנה על שתי קומותיו והקמת המבנה בכספים שקיבל המחבל מהרשות הפלסטינית 'בתמורה' למאסר שריצה בישראל, ניתן לומר כי בסקאלת המקרים שנבחנו, ענייננו אינו גבולי אלא מובהק".

השופט מני מזוז לא הסכים וטען כי מאחר ואשת המחבל, אביו ואחיו אינם קשורים לפיגוע, "כל אלה ייפגעו מצו ההריסה ללא שניתן לייחס להם מעורבות כלשהי במעשיו של המפגע" ולא נטה לקבל את העתירה. אולם השופט אלכס שטיין הצטרף לעמדת השופט הנדל, ובדעת רוב נדחתה העתירה.

אילנית מור יוסף, אמו של יובל ז"ל שנרצח בפיגוע בגבעת אסף מסרה בעקבות ההחלטה: "עד שאני לא רואה את ההרס של הבית אני לא מאמינה לכלום. אני רוצה לראות בעיניים שהורסים את הבית שלו. זה כבר מאוחר, זה היה צריך להתבצע. לא צריך לחכות לכלום גם לא לבג"ץ. ראש הממשלה אמר 48 שעות, אז זה היה צריך להתבצע תוך 48 שעות".

מחבל הריסת בית צה"ל גבעת אסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד