י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מהפכה

האפליקציה שתמצא לכם חברותא ליד הבית

הבחור שיושב בצד הדרך וגולש עם אצבעו על מסך הסמארטפון שלו, נראה כמו עוד בן אדם שבוי בקסמיו של המסך האפל שהפיל חללים רבים. אך עין בלתי שופטת, שתביט ותעקוב אחר מעשיו, תגלה מהר מאוד כי הוא מחפש משהו לכאורה בלתי צפוי במציאות אליה התרגלנו • מהפכה: האפליקציה שתמצא לכם חברותא ליד הבית - ראיון מיוחד עם האיש מאחורי היוזמה

האפליקציה שתמצא לכם חברותא ליד הבית
סמארטפון לצד סידור צילום: Serge Attal/Flash90

הבחור שיושב בצד הדרך וגולש עם אצבעו על מסך הסמארטפון שלו, נראה כמו עוד בן אדם שבוי בקסמיו של המסך האפל שהפיל חללים רבים.

אך עין בלתי שופטת, שתביט ותעקוב אחר מעשיו, תגלה מהר מאוד כי הוא מחפש משהו לכאורה בלתי צפוי במציאות אליה התרגלנו.

באפליקציה הפתוחה לפניו הוא מחפש חבר, שכן, אולי בן דוד או אפילו איש זר – כשדבר אחד מחבר ביניהם: שניהם מחפשים ללמוד עכשיו משהו תורני.

חברא: אפליקציה שמוצאת לכם חברותא ליד הבית או שיעור תורני

הכירו את האפליקציה שעתידה לחולל מהפכה בקרב ציבור החרדים שוחרי התורה, חברא. באפליקציה ניתן למצוא את השיעור הקרוב ביותר למקום בו אתה שוהה, וכן חברותא, אדם המעוניין כמוך ללמוד עכשיו דף גמרא או הלכה.

הלכתם לחתונה בבני ברק ולא הספקתם את הדף היומי? יש לכם זמן קצר פנוי עד שיתחיל האירוע? תוכלו לנצל את החלון ללימוד במקום הקרוב ביותר לאולם החתונות. מאחורי פיתוח כלי החיפוש התורני עומד הרב מתתיהו גינסברגר ממודיעין עלית, שהחליט להקדיש את חייו לדבר שהוא אוהב יותר מכל: חיבור אנשים ללימוד תורני.

"כל כך הרבה אנשים רוצים ללמוד תורה, אלא שפעמים רבות אין להם את הכלים. הם עסוקים ולא מוצאים את האדם הנכון ללמוד איתו, הם לא מספיקים להתעדכן על שיעורים קבועים, הדבר הולך ונדחק בשגרת החיים, אך ודאי היה לי שצריכים לעזור לאנשים להשיג את מבוקשם בתחום התורני.

מפעל של לימוד תורני: אג'נדה שמייצרת שיעורים חברתיים

הרב מתתיהו גינסברגר, 36, נשוי ואב לארבעה, מתגורר בברכפלד, מודיעין עלית. יזם וקאוצ'ר תורני, מרצה, מאסטר ב- NLP, ומקים מרכז 'חבורות' – מרכז להדרכת מגידי שיעורים.

כבר 14 שנה מוסר הרב גינסברגר שיעור בדף היומי, עומד בראש כולל מטעם אחוות תורה, ויוזם מהלכים שמטרתם ברורה: לייצר קהילות קטנות של לומדי תורה.

בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים', מספר הרב גינסברגר על דרכו בעולם התורני, ממנה הגיע למקצוע המרכזי שבו הוא עוסק, כשהוא לא מעביר שיעורים כמובן. "בגיל 21 התחלתי למסור שיעורי קירוב רחוקים במסגרת שליחותי בכולל וולפסון בשוהם", משחזר הרב גינסברגר.

בזמן הפנוי בין התפילות, חיפשתי להעשיר את עולמי ואת עולם המתפללים שהגיעו לבית הכנסת, וכך ניגשתי לאנשים שהיו מבוגרים ממני ביותר מפי שניים, והצעתי להם ללמוד דף יומי. הם נענו בשמחה, וכך נוצר הפלא. ביום שבו הבנתי מה הלימוד עושה לבני אדם, כמה הוא מרומם וכמה הוא מחבר, התחלתי לשכנע אנשים, ללמוד וללמד".

שתי מטרות הציב הרב גינסברגר לנגד עיניו. הראשונה, לחבר לומדים לחברותות ולשיעורים, השניה, להכשיר מלמדים שיעבירו שיעורים כשבסופו של דבר יקימו קהילות. "יש הרבה אנשים ששואפים למסור שיעור, אם כי אינם מעיזים, משום שאינם משערים עד כמה זה קל", הוא מסביר.

"אך חייבים להבין דבר נוסף: אנשים לא מגיעים רק על מנת ללמוד, הם מגיעים גם  כדי להיות חלק מחברה, הם מגיעים כדי להתחבר לרוחניות. החלום שלי זה להפוך את השיעורים לקהילות קטנות ומגובשות.

בעקבות הטכנולוגיה: "גמרא נטושה באוטובוס, ובית יתומים במוסקבה"

"ידיעות תורניות והספקים היו חשובים לי מאז ומעולם", מספר הרב גינסברגר. "אני מחפש את המעניין והאטקרטיבי,  כדי לתת לאנשים את החיבור הכי עמוק שיש".

כך למשל בדרך יצירתית בחצר ביתו הדגימו את דיני שחיטה, ומי שמגיע אל השיעורים בליל שישי, זוכה לסיים את השיעור עם צלחת טשולנט ישיבתי, מעשה ידי אשתו שלקחה על עצמה להיות חלק מהמערך המבורך.

בית יתומים. צילום מסך

עוד לפני שהחלה הטכנולוגיה להראות נוכחות, ערך ניסוי במקום מגוריו לפני שבע שנים, שם גילה כמה אנשים מנותקים ועד כמה הדבר מפריע להם.

"זה אחד הגילויים המדהימים שהביא אותי בסופו של דבר לפיתוח האפליקציה". הרב גינסברגר לקח מודעה אינפורמטיבית לחלוטין ובה כתב פרטים על עשרה שיעורים שנמסרים בקהילה. "הטלפונים לא הפסיקו להגיע. תוך שבועיים וחצי נפתחו עשרות  שיעורים חדשים. ניגשתי לאנשים וביקשתי מהם ללמד".

מאמציו הרבים והקמת השיעורים בזה אחר זה, עוררו סקרנות רבה בקרב ארגונים שונים ששמחו לחבור בשיתופי פעולה עם הרב גינסברגר, שמשמש כיום מלבד מרצה ומאמן, גם מגיד שיעור ועובד בשיתוף פעולה עם דרשו, אחוות תורה, חסידות בעלז, איילת השחר ועוד.

"מי שהאיר את עיניי בנושא הטכנולוגיה ובסופו, אפליקציית חברא, היה הרב נפתלי וסרמן, שיש לו כיום  18 אלף מאזינים לשיעורים, כאשר היעד ההגיוני בהחלט שהציב לעצמו לתחילת הש"ס הקרוב, הוא 30 אלף איש ברחבי העולם.

"פתאום התוודעתי לעולם שלם שמתקיים על גבי מדיה שאני לא נמצא בה, והחלטתי להביא את הלימוד התורני גם לשם. התחלתי להקליט שיעורים בתוכנת המסרים ווצאפ ולהפיץ אותה".

"תוך זמן קצר קיבלתי תגובות מרגשות. באחת הפעמים קיבלתי תמונה של גמרא על כיסא באוטובוס,  וזה הסיפור מאחוריה: נהג הסעות בירושלים החל להאזין לשיעורי הגמרא בווצאפ.

יום אחד החליט לשאול את הילדים אם הם רוצים להצטרף. הם השיבו בחיוב והוא חיבר את מערכת השמע, והילדים כה התלהבו, שהם ביקשו רק את הנהג הזה של ההסעות כדי שלא יפסידו את השיעורים. הגמרא בתמונה היא של ילד שמיהר לרדת מהאוטובוס ושכח אותה.

בסיפור אחר קיבלתי תמונה של חמשה נערים חמודים עם ההודעה שיש לי סניף באוקראינה. מסתבר שילדים מבית היתומים הפכו ללומדים קבועים. התגובות האלו מרגשות אותי ונתנו לי את הכוח להבין שצריכים לעשות יותר. העם היהודי צמא לדבר ה', ואנחנו צריכים להגיע אליו בכמה שיותר מקומות".

גמרא של ילד שנשכחה באוטובוס. צילום: באדיבות המצלם

2019: כל צמא לכו למים ואין לך מים אלא תורה בהישג ידך

הדברים התגלגלו ומתוך הצורך והיכרות עם קהל שומעי השיעורים, החליט הרב גינסברגר לקפוץ למים העמוקים, ולפתח את האפליקציה. ב

משך שנה שלמה עמל על הקמתה כשהוא מגייס כסף מחברים ומכיסו הפרטי, והכל הודות לאמונה בדבר. האפליקציה תאפשר לימוד תורני לכל מי שרוצה, מתי שרוצה. "אנשים מסתובבים עם חסר שהולכים איתו ואין להם מענה.

באפליקציה הזו אדם יכול לחפש שיעור דף יומי, גמרא, הלכה, מגילה, מה שהוא רוצה – היכן שהוא רק נמצא. הרבה אנשים מקיימים אורח חיים אינטנסיבי, עובדים קשה, לא נמצאים בבית כל היום, אינם מכירים את השכנים שלהם אפילו.

לו רק חלמו שבדלת ממול יכול להיות אדם שהוא חברותא פוטנציאלית, אולי היו מתחילים ללמוד כבר קודם. והנה שני השכנים נפגשים באפליקציה וקובעים ללכת ללמוד. אני רוצה להביא אותם אל בית המדרש. נכון שהאפליקציה מסייעת לחבר, להכיר ולשדך – אך הלימוד נעשה בבית המדרש".

הרב מתתיהו גינסברגר. צילום: מנחם ברקוביץ

חזון הש"ס הקרוב: מאות שיעורים ואלפי חברותות

באפליקציית חברא, כל אחד יכול להזין שיעורים ולאפשר לאנשים למצוא אותם. הפיצ'ר הבא שנמצא בגזרת החזון, הוא לעזור לאנשים להקים שיעורים חדשים. הכיצד? אדם רוצה ליצור קבוצה חדשה, יזין נתונים, וכל אחד שיראה יוכל להצטרף וכך יבנו קבוצות חדשות.  

"אני בעצם מייצר נקודת מפגש בין אנשים לבין התורה, והחלום שלי הוא לראות כל אדם שרוצה להגיע ולהתחבר למהות היחידה שלנו כיהודים, שיוכל לעשות זאת בלחיצת כפתור מכל מקום בעולם. מבחינתי תחילת לימוד הש"ס הקרוב תהיה הזדמנות לפתיחה של מאות שיעורים חדשים והקמת אלפי חברותות של אנשים המבקשים ללמוד דברי אלוקים חיים".

גם אתם רוצים להכיר את השכנים שלכם? מהיום אתם פשוט יכולים להוריד את חברא.

גמרא לימוד גמרא חברותא אפליקציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד