י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הוראות נחרצות ויוצאות דופן

הפוסקים קובעים: "כמו אדם שמחזיק אקדח - חייבים לדווח". צפו

נושא הנפצים מתעורר מידי שנה בימים אלה - טרום חג הפורים ועמו אזהרות מפי אנשי אכיפת החוק, מומחי הבריאות וגם רבנים • השנה החריפו מורי ההוראה את הטון בנושא בכדי למנוע נפגעים בגוף ובנפש: "מי שמחזיק נפצים יש לו דין רודף, חובה מדאורייתא להורים לדווח למשטרה" 

הפוסקים קובעים: "כמו אדם שמחזיק אקדח - חייבים לדווח". צפו
הרבנים נגד סכנת הנפצים צילום: ארכיון בחדרי חרדים

חג הפורים הולך ומתקרב, הפיצוצים ברחובות כבר נשמעים לעתים תכופות יותר, עם כל הסכנות הכרוכות בכך. נפצים מסוגים שונים עוברים ידיים, מרעישים ומסכנים את המשתמשים בהם ואת תושבי העיר.

כחלק ממאבק המשטרה בסכנת הנפצים והצעצועים המסוכנים, הגיעה בשבוע שעבר משלחת של אנשי משטרה לבתי הרבנים הבכירים בעיר התורה והחסידות - בני ברק, בליווי הרב נפתלי הלפרין, רכז ההלכה בארגון 'איחוד הצלה', על מנת שהם יצאו בקריאה נגד מכירה ושימוש בנפצים המסוכנים. בכדי להעלות את המודעות ולמגר את הסכנה, 'בחדרי חרדים' מביא את דברי הרבנים, מתוך תיעוד שהגיע לידי המערכת.

"יש מושג של רודף, אדם שרודף אחרי חברו ורוצה להרוג אותו. כל אלה שמחזיקים את הנפצים האלה, זה כמו אדם שמחזיק נשק או אקדח, ולא יודעים לאיפה הוא רוצה לירות", אמר הגאון רבי יצחק זילברשטיין לאנשי המשטרה שעלו לביתו. "חייבים לדווח למשטרה, המשטרה חייבת לטפל בו".

קצין אגף המבצעים של משטרת מרחב דן, סגן ניצב הוד לוי, אמר לרב זילברשטיין, "כשאני נמצא בתוך קהילה, ואומרים לי הרב שלנו, שאומר ומחייב אותנו לדווח ולמסור למשטרה פרטים, את שלנו השגנו" אמר. לוי הוסיף כי בשנים האחרונות חל שינוי, "אתם, כמובילי דעה, מחבקים אותנו כמשטרה, ומאפשרים לנו לעבוד בצורה הרבה יותר חופשית. ברגע שתצא קריאה מצידכם, שצריך לדווח למשטרה על מקומות שבהם ישנם אמצעים כאלה (נפצים א.ש), שמוכרים אותם. אנו עדים לכך שלאחרונה איפה שנמכרים דברים כאלה זה רק בתים - כבר לא מוכרים בחנויות. בעבר, היו באים אנשי בני ברק וקונים במקומות אחרים, היום אנשים ממקומות אחרים באים וקונים בבני ברק, התהפכו היוצרות. בשלוש שנים האחרונות שינינו את ההתנהלות בעיר, כבר לא נמצאים מחוץ לעיר ומאפשרים לכולם לחגוג חופשי, לעשות נזקים, ולזרוק נפצים - אלא נמצאים בתוך העיר ומונעים את הפרות הסדר".

הגר"י זילברשטיין אמר לסנ"צ הוד לוי, כי צריך להודיע כי "מי שמוכר דבר כזה, צפוי לעונש של מאסר". הרב ביקש גם כי במקביל להודעת הרבנים, שתצא הודעה מטעם המשטרה. "יחד עם זה צריך להזכיר, שאתם לא מעוניינים לאסור יהודים, יש לכם ברוך השם מספיק עבודה, אתם לא מחוסרי עבודה. סנ"צ הוד לוי הוסיף בחיוך "לשמחתנו, נתנו לנו כמה ימים חופש, הם עברו לירושלים עם ההפגנות", כאשר הוא מתכוון לאנשי 'הפלג הירושלמי'.

"אין עונשין אלא אם כן מזהירים" אמר הרב זילברשטיין, אם יתפסו מישהו, הוא ילך למאסר". מפקד בסיס זק"א ואיתור נעדרים קובי פרטיג, אמר לרב כי צריך לחדד להורים את הנושא, שכן לא תמיד הם מדווחים למשטרה. "הייתי אומר, אתם תבקשו מהרבנים, שיכריחו את ההורים לספר מאיפה הם קנו. כל מי שיודע מי שמוכר, דינו כאדם שמוכר רימוני יד ואקדחים - רודף אמיתי".

הרב נפתלי הלפרין, סיפר לרב זילברשטיין כי לפני מספר שנים, היה מקרה של בחור ישיבה כבן 15, שהתעוור לחלוטין בעין אחת כתוצאה מנפצים, לאחר קריאת המגילה בליל פורים. לקראת סיום הביקור אצל הרב, אמר "שאנחנו נחייב אדם שלא יספר, נאלץ אותו לספר - פירושו של דבר, שהוא לא יספר, נכניס אותו לכלא. צריך שזה יהיה ברור כשלג. אם אנחנו נראה אבא שהילד שלו זרק כזה פצצה, נכריח אותו לספר - ואם לו, נורה למשטרה ונבקש שיכניסו אותו לכלא" אמר הרב זילברשטיין. "אבא שתפסו את בנו, הוא חייב מדאורייתא, לספר איפה קנו את זה - אם לא יגיד, ונשא עוונו" הדגיש הרב ואמר לאנשי המשטרה שעלו לביתו.

המשלחת הגיעה גם לביתו של הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן, רב מערב העיר, שאמר לאנשי המשטרה כי "זה צריך להתבצע בשני מישורים, לפני החג למצוא את המקורות של חומרי הנפץ, ושידע מי שמוציא חומר נפץ משלם על כך מחיר. וגם, הילדים שמרשים לעצמם להשתמש בנפצים האדירים שמרעישים, גם צריך לטפל בזה. הכי חשוב זה הנוכחות הרצופה והקבועה של המשטרה. להפגין נוכחות גם בלילה".

הגר"י סילמן, התייחס במפגש עם אנשי המשטרה לנושא נוסף ולא פחות בוער - ההשתכרות המוגזמת וסיפר כי באחת השנים, אדם שהשתכר, נכנס מתחת למיטה ובכה כי הוא רוצה לראות את המשיח. "מי שמשתכר ככה, מותר לו להשתכר. אבל מי שמשתכר, ומרביץ לאנשים, מכה אותם, משתולל או קופץ על רכב בצורה שהוא מסכן את החיים שלו ושל מישהו אחד - המצווה היא עברה" אמר הרב. "אחד התפקידים של המשטרה זה לא רק לטפל בעבריינים ולמנוע עבירות, יש גם תפקיד להקנות לאזרח תחושת ביטחון. אם אנשים מפחדים מאוד, לפעמים גם כדאי לעשות דבר שייראה מבחינה משטרתית כשטות".

המשלחת פקדה גם את ביתו של הגאון רבי סיני הלברשטאם, רב 'איחוד הצלה' בני ברק, אשר אמר לשוטרים כי צריך לטפל בנושא הנפצים באופן הכי חמור ובצורה נוקשה. "אנשים שמזיקים בכל מיני נושאים, צריך לסלק אותם מפה" אמר. "אני לא יודע על פי חוק מה שאפשר לעשות נגד מי שעושה את זה, אבל צריך לטפל בזה באופן הכי חמור, מאסר, מעצר או כל דבר אחר, לעשות את זה 'ווי אזוי עס' איז דארף צו זיין', (כמו שצריך)".

כפי שדווח ביום חמישי האחרון ב'בחדרי חרדים', אנשי המשטרה שעלו לבתי הרבנים, הם קצין אגף המבצעים של משטרת מרחב דן, סגן ניצב הוד לוי, מפקד בסיס זק"א ואיתור נעדרים קובי פרטיג, זאב שוורץ מש"ק קהילתי בפרדס כץ ושי בן משה מש"ק קהילתי 'בני', אליהם התלווה הרב נפתלי הלפרין, רכז ההלכה ב'איחוד הצלה'. הם ביקרו בבתי הרבנים הגאונים רבי יצחק זילברשטיין חבר מועצת גדולי התורה; רב איחוד הצלה בני ברק; רבי שמואל אליעזר שטרן, רב הצלה גוש דן; רבי יהודה סילמן, חבר ועדת הרבנים של איחוד הצלה ורבי סיני הלברשטאם.

במסגרת פעילות זו, הרב נפתלי הלפרין מ'איחוד הצלה' פנה לבתי כלל הרבנים ואלה חתמו על מכתב המזהיר מפני הסכנה הקיימת והאיסור בהשתכרות. "הנוהג ברכב לאחר שקיים מצות היום בשתייה גם אם מועטת (וכמו שהוכח כי די במעט על מנת להסיח דעת), וכן מי שנוהג בעייפות השכיחה מאוד ביום זה, הרי הוא קרוב למזיד ויש בזה משום סכנה להיות גורם לרציחה ושפיכות דמים ממש ח"ו".

על המכתב חתומים שורה של רבנים, ובהם שר התורה הגר"ח קנייבסקי, והגאונים הרב שמעון בעדני, הרב יצחק זילברשטיין, הרב עזריאל אויערבך, הרב יהודה סילמן, הרב שריאל רוזנברג, הרב מנחם מנדל שפרן, הרב סיני הלברשאטם, הרב נפתלי נוסבוים, הרב מנחם מנדל הכהן פוקס, הרב שמאי קהת הכהן גרוס, הרב ישראל ברגר והרב אריה דביר.

"ראוי להזהיר משתיה מרובה בקרב צעירים, דבר שהביא למקרים של סכנת נפשות ופגיעות קשות. וחובה על הגדולים לעמוד על המשמר, והוא מחובת שמירת הגוף והנפש", כתבו הרבנים.

נפצים מסוכנים שנמצאו על ידי המשטרה בבני ברק

נפצים מסוכנים נפצים מסוכנים לפורים מכירת נפצים משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד