י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
זעקה מלב הומה

"כאמא לילד, אינני מוכנה לשתוק יותר"

מרגלית לב טוב, אמו של אברמי, ילד עם אוטיזם וסכיזופרניה, זועקת את זעקת הגננות בחינוך המיוחד החרדי: "מגיע להן מעל ומעבר"

"כאמא לילד, אינני מוכנה לשתוק יותר"
אילוסטרציה צילום: pixabay

מאבק הורי החינוך המיוחד מנסה לעלות שלב. את הפוסט הבא פרסמה אמש, (מוצאי שבת) מרגלית לב טוב, תושבת בני ברק, אמא לאברמי, ילד עם אוטיזם, כשהיא פונה אל השר נפתלי בנט, שיתייחס אל האפליה בחינוך המיוחד החרדי באופן מידי וכך היא כותבת:

"שבוע טוב לך כבוד השר נפתלי בנט. שמי מרגלית לב טוב, אני אמא חד הורית לארבעה ילדים מהממים. השני שלי הוא אברימי, ילד מיוחד ומאתגר מאוד - עם אוטיזם וסכיזופרניה קשה. במשך השנים נלחמתי בשבילו המון מלחמות, המון. בעיקר מול הרשויות. על כל מה שהייתי צריכה לילד שלי, פשוט נלחמתי עד כאב.

לא עצרתי באדום, עשיתי מה שיכולתי ולא משנה כמה כח זה דרש ממני. העיקר לתת לילד את מה שמגיע לו. כי כשלילד טוב, אז לכל משפחה שלו טוב.

 לא קל לי לגדל ילד מיוחד. בכלל בכלל לא. לא בחרתי בזה, פשוט קיבלתי בלי אפשרות בחירה. ככה כולנו ההורים למיוחדים, קיבלנו ומתמודדים בגבורה. העזרה העצומה שאנחנו כמשפחות מקבלות, זה מהגנים, מהגננות המדהימות. בתחילת דרך עם כל ילד מיוחד באשר הוא, הילד נכנס לגן חינוך מיוחד ששם הוא מקבל את כל מה שהוא צריך! הגננות האלו עושות עבודת קודש יומיומית, כי במיוחדים שלנו יש התקדמות אבל ההתקדמות איטית מאוד, שלפעמים זה מייאש. ולצוות יש כח אדיר לא להתייאש.

אני עומדת מהצד וכל כך מעריכה את הצוות בגנים - כי הן עושות את זה לגמרי מבחירה. פה קורה דבר עצוב מאוד. יש אפליה קשה מאוד, אכזרית אפילו, מטעם המדינה. מה שנקרא לעבור על החוק בצורה הכי לא יפה. יושבות הגננות של המיוחדים שלנו ונותנות את נשמתן לילדים, ומקבלות משכורות עם קיצוצים בכל סעיף. גננות, אימהות שנותנות את נשמתן שעות על שעות ביום, ומקבלות שכר נמוך הרבה יותר מגננת מקבילה בחינוך החילוני. 

ועוד יותר מזה, חפרתי קצת בשיטה שבה המדינה מתקצבת את הגנים בחינוך המיוחד החרדי, ושם עוולות הן נוראיות. הזדעזעתי ממש! המשמעות של זה שהמדינה מבקשת מהארגונים שמפעילים את הגנים לפגוע בילדים המיוחדים שלנו. זה יתכן? יתכן שגננת שמבחירה באה להציל נפשות, זו הרי עזרה והדרכה לכל המשפחה, לא רק על הילד המיוחד, זה יתכן? מגיע להן מעל ומעבר. ויש חוק! והחוק נותן להן זכויות. אז איך ובאיזו זכות זה נעלם להן מהתלוש והמשכורת? איך מקזזים את זה בכל חודש מחדש?

 
אני כאמא לילד מיוחד לא מוכנה לשתוק על זה יותר, ואביא איתי את כל מי שאפשר. הגיע הזמן לעשות סדר מועיל במדינה שלנו. אני מבקשת ממך כבוד השר, לקחת את העניין לידיים ולהתייחס לזה בכל דרך אפשרית.

 מחכה לתשובה מהירה, אמא כואבת".

פנייתה של לב טוב מצטרפת לעצומה שנשלחה אל בנט לפני כחודש, חתומה בידי מאות חברות קהילת 'ישנן' בפייסבוק. את העצומה הובילה אחת ממנהלות הקהילה, עו"ד רבקה שורץ. הרקע לעצומה היה, כאמור, אפליה בין גני חינוך מיוחד חרדי, כלומר מוכר שאינו רשמי, למקבילים בחינוך הרשמי. החוק מחייב לתקצב את כולם באופן זהה, כאשר בפועל, ילדי החינוך החרדי מקבלים 30 אחוז פחות, מה שמשפיע או על משכורות הגננות, או שלוקחים לילדים מדברים אחרים, כי אין כסף.

כמה הורים לילדי חינוך מיוחד פנו לבנט, וקיבלו מכתב בין שתי שורות שתמציתו: 'לכו למפקחת בחרדי'. והרי ברור שאין לה יכולות לקבוע לגבי תקציבים, ולכן לא נעשה דבר בנדון.

עו"ד שורץ הביאה מסמכים של תקצוב הגנים, תלושי שכר של גננות וחומרים שמדברים על הנושא, והרשת התעוררה.

בפניה של 'לובי נשי' אל לשכת השר בנט, ביקשנו להבין במה דברים אמורים וזו תגובת משרד החינוך:  המשרד מקדם מדיניות ברורה של חיזוק החינוך המיוחד, ולאור זאת בשנים האחרונות גדל התקציב בעוד 2.5 מיליארד ₪, ובכלל זה החינוך המיוחד במוכר שאינו רשמי. בזרם זה האריך המשרד את שנת הלימודים, הרחיב את הטיפולים הפרא-רפואיים, צירף מלווה להסעות ילדי הגנים והוסיף עוד כ- 25 מיליון ₪ לשם הנגשת טיולים. אשר לשכרן של הגננות - נושא זה מצוי באחריות ובסמכות הממונה על השכר באוצר.

חינוך מיוחד אפלייה משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד