י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מאחורי הקלעים • פרויקט מיוחד

הקומבינה שהולכת לשגע את עולם המוזיקה

'בחדרי חרדים' הושיב את ארבעת האנשים מאחורי "הקומבינה": דוד קליגר ואהרל'ה חריטן – המוחות והוגי המחרוזת; הזמר המוכשר ואבי הפרויקט אבי מילר – על השירה והביצוע; שמואל יפת והקלידים – המעבד המוסיקלי • וגם: תיעוד מיוחד מאחורי הקלעים

הקומבינה שהולכת לשגע את עולם המוזיקה
הופעה. אילוסטרציה צילום: ארכיון בחדרי

את הכתבה הזו אני פותחת בגילוי נאות משום שאחד המרואיינים הוא בעלי שיחיה. ואחרי הגילוי אני יכולה לספר לכם על הקומבינה המקפיצה והשנייה בסדרה שהולכת לשגע את עולם המוזיקה והחתונות.

לצורך העניין הושבנו את ארבעת האנשים מאחורי הקומבינה לשיחה עם 'בחדרי חרדים': דוד קליגר ואהרל'ה חריטן – המוחות והוגי המחרוזת, הזמר המוכשר ואבי הפרוייקט אבי מילר – על השירה והביצוע. שמואל יפת והקלידים – המעבד המוסיקלי של הסיפור הלא שגרתי הזה.

מדובר ברצועת השמעה של כחמש דקות וחצי, שמנגנת לפחות 40 שירים שמתחברים זה עם זה והולחמו זה בזה.

מאחורי הרעיון עומד נגן הקלרינט ואיש רדיו 'קול חי', דוד קליגר, וחברו, אהרל'ה חריטן – חובב מוזיקה חסידית מושבע, שעוסק בערבוב מנגינות כתחביב.

לקליגר ומילר זו קומבינת המוזיקה השניה שהם מוציאים. חריטן חבר לצוות חבר בסוף בסוף העבודה על הקומבינה הראשונה לפני כשלוש שנים, ומאז הם עובדים על הרצועה הנוכחית.

"את קליגר הכרתי כמעט בטעות", משחזר אהרל'ה כשאנחנו נוסעים ביום שישי לשבת משפחתית. "אספתי טרמפ ושמעתי כהרגלי מוזיקה חסידית. התחלנו לדבר וגילינו הרבה מכנים משותפים בעולם המוזיקה, ובעיקר גילינו ששנינו אוהבים לחבר שירים שונים שדומים בבית או בפזמון, ולהכניס אותם זה בזה".

"כל הנושא הזה בכלל התחיל אצל מנחם טוקר ב'רדיו קול חי' בפינה בתוכנית במוצ"ש אותה הגיש אבי בלומנטל שנקראה 'המלחימים', כשאני הגעתי לרדיו טוקר כבר עזב (ואח"כ חזר - ש.ח.) כך שאצלי הכל התחיל מפינת הטשולענטים אצל יוסי אייזנטל, שלמעשה שדרג את הפינה מקטע קטן לכמה שירים מעורבים זה בזה בשלמות. מכיוון שאני מחובר בכל נימי נפשי למוזיקה, מנגן, עובד ברדיו ומכיר הרבה מאוד סגנונות, באופן אוטומטי זה די זרם לי מהשרוול. מצאתי את עצמי מכין טשולענטים על בסיס קבוע. פתאום אנשים התחילו לפנות אלי עם לחנים שונים ושאלו אותי: זה דומה למשהו? אגב, לשם 'קומבינה' אחראי אבי בלומנטל".

הזמר אבי מילר. קרדיט: באדיבות המצלם

מה הקטע של הקומבינה הזו בכלל?

"אני מנסה להראות לאנשים שהמוזיקה, בסופו של דבר ממחזרת את עצמה מכל הכיוונים וזה יפה מאוד כי עובדה שמכל לחן יוצא שיר אחר. זה יפה וזה כיף", מסביר קליגר. "יש כאן גם אלמנט קומי, וחשוב לי להדגיש שאנחנו לא מנסים לפגוע חלילה באף אחד.

4:00 בבוקר: אהרל'ה בדרך למחסן ואני איתו על הקו, מנתחים חתונה שהיתה בלילה

"איך שאהרל'ה יוצא בארבע בבוקר לעבודה, מתחילות ביננו השיחות", מתאר קליגר. "הוא מעדכן אותי על חתונה שמנדי וייס שר, אהרל'ה סאמעט, או זמרים אחרים – מה המשפט החדש שהוא גילה או חשב עליו תוך כדי, אני רושם הכל, פתחנו לזה קבוצה מיוחדת ושם אנחנו פשוט מניחים כל חומר שאנחנו חושבים עליו"

"מי שאוהב מוזיקה וטיפוס זורם, יתחבר למה שאנחנו עושים", אומר חריטן. "צריכים לבוא בראש פתוח וליהנות. זהו".

הם חברו לזמר החתונות ויוצר שירי הרגש, אבי מילר, ששר גם את הקומבינה הקודמת, ומילר, שאוהב את כל הגימיקים והחדשנות – היה מיד בעניין. מפה הדרך אל שמואל יפת היתה קצרה, לאור ההיכרות והעבודה המשותפת לאורך שנים עם אבי מילר.

לא כל יום פורים – המחרוזת תיכנס לחתונות!

"גם הפעם כמו בפעם הקודמת רצינו חומר קצבי ולא שקט. יש לנו חצי שעה של חומר שקט שמתערבב עם כל השירים אבל בקונספט הנוכחי העדפנו קצבי", מסביר קליגר.

"ויתרנו על שירי פורים לגמרי", אומר גם אבי מילר. "אנחנו רוצים להבהיר לאנשים שזו מוזיקה שיש בה כוח לשמח חתן וכלה, ממש לא רק עניין פורימי. "זו גם הסיבה שהתחלנו את המחרוזת בשיר עוד ישמע", מוסיף קליגר.

חומרים רבים נותרו על שולחן העריכה. באמתחתם של קליגר וחריטן עוד שעות רבות של מוזיקה, אך הם בחרו רצועה קצרה ותמציתית שתוכל להשתלב באירועים. "אני באמת עושה הרבה מאוד שבתות אירועים, מנגן בחתונות ובישיבות, ורואה את הקומבינה הזו משתלבת נהדר", אומר מילר.

לכה דודי עם שבעה לחנים

מילר עצמו, נהנה מהפרויקט ברמה האישית כי זה מתחבר לו ליצירתיות שהוא מנסה לעשות בעצמו. "היתה לי שבת בה שרתי את לכה דודי בשבעה לחנים שונים תוך כדי. זה מדהים", הוא אומר. "הקהל נהנה כי יש פה משהו שונה, וזה אתגר ללמוד את הצירופים והשירים – כיף גדול. אני חושב שיש כאן את כל הנתונים כדי לעלות ברמה את המוזיקה, ולשמח איתה אנשים.

טכנית, לא קשה להקליט כזה דבר? לעבור בכל משפט לשיר אחר, סולם, לחן?

"ברור שזה מאתגר, אבל זה כל הכיף. מדובר בהקלטות שהן גם מלאות הומור וצחוק, כי מתבלבלים הרבה. היה לי כמובן דף עם כל המילים והשירים, אבל זה היה אתגר לא פשוט. מאמין שצלחנו אותו בס"ד. כשאני אתחיל לקבל תגובות של אנשים שמנסים ללמוד את הקומבינה הזו בעל פה, אני ארגיש שהצלחנו במטרה שלשמה עשינו את הפרויקט הזה. אני יכול כמובן לדמיין אנשים בפורים, מבושמים, שרים שיר ופתאום לא זוכרים מה השיר המקורי בכלל. בטוח שיהיו פה סצינות מצחיקות.

שמואל יפת, איך התחברת לכזה פרויקט?

"איך אפשר לסרב לקליגר, חריטן ומילר"? תוהה יפת בצחוק. "האמת שזה אתגר מוסיקלי שכל אחד היה שמח לקחת בו חלק", הוא אומר. "לקליגר יש מעלה שהוא יודע לתת את האמת לכולם בפרצוף. פתאום אתה מגלה שהרבה שירים דומים זה לזה. יש בזה אלמנטים חיוביים כמובן, וגם פחות, אבל ודאי שזה מעניין ומלא הומור. יש פה רצועה מרעננת, ממוקדת, קצרה, שיהיה נעים באוזן בגבול הנכון ולא מעייף.

זה לא קשה?

"מדובר פה בעבודה שונה לגמרי מכל שיר שמביאים למעבד, כי כל שניה זורקים אותך למקום אחר. אני יושב ומחפש אקורדים לשיר מסוים והופ, כבר עברתי לשיר אחר, סולם אחר. יש פה אתגר למצוא את המכנה המשותף לכל השירים ומצד שני לתת לכל שיר את הכבוד שלו. שום דבר פה לא צפוי והמאזינים נזרקים ממקום למקום.

אתה חושב שעמדתם בכבוד במשימה של לשמור על הכבוד של השירים?

"אני חושב שכן. הקהל ישפוט".

אבי מילר ושמואל יפת עובדים שנים רבות יחד ומופיעים בחתונות. את שמואל יפת תמצאו בהפקות גדולות בסטייל גבוה, והוא גם עומד מאחורי הלחנת שירים עוצמתיים ומרגשים כמו כאייל תערוג, והלהיט 'נפשי' שכבש מזמן את ישראל והעולם. "נכון שהשיר הנוכחי הוא לא הפקת ענק ולא נחשב לפרויקט מטורף, אבל הוא היה אתגר של 'שמואל יפת והאורגן', וזה היה מרענן ויפה ואני שמח להיות חלק מזה".

איך כל זה יכול קשור ל'נפשי', למשל?

"האמת שזה לא קשור. כי שום שיר לא דומה לנפשי". מחייך יפת וקליגר מהנהן בראשו ואומר: "הוא צודק".

בינתיים, כשאתם כבר מנסים ללמוד את הקומבינה הנוכחית, תהיו בטוחים שקליגר וחריטן כבר עובדים על הקומבינה הבאה שלהם. אנחנו ננסה לעקוב ולעדכן

קרדיטים:

שירה וביצוע: אבי מילר.

ערבוב מוסיקלי: דוד קליגר ואהרל'ה חַריטן.

מוסיקה: שמואל יפת והקלידים.

קולות: מקהלת 'ידידים' העולמית.

קריינות: אלעד שבר.

הוקלט באולפני 'מייקול' - שמואל יפת, ובאולפני 'פאר' - יענקי מאיר.

טכנאי הקלטת מקהלה: חנוך מנלה.

גרפיקה ועיצוב: 'אורגינל' - שיע ברים.

ניו מדיה: 'בחזית'.

מילים:

עוד ישמע חייב אדם לזכור שבית המקדש השלישי אינו בנוי מאבנים ובחוצות ובחוצות ירושלים, יהודי צריך להאמין שכל מה שעושה ה' הכל לטובה, הרחמן הוא ישבור עול גלות מעל מעל צווארינו.

ברוך השם ברוך השם... ברוך השם ברוך השם מתמתקין כל הדינים, וכל מאמינים מאמינים מאמינים מאמינים שהוא טוב לכל, וכל מאמינים מאמינים מאמינים ויגל ליבנו.

חינא וחיסדא ורחמי וחיי אריכי ומזוני רויחי, ויעזור ויגן ויושיע לכל החוסים בו ונאמר אמן, וקול התור נשמע בארצנו... זה קולו של מלך המשיח, וסייעתא דשמיא ובריות גופא ונהורא מעליא, כי ה' הוא ה' אלוקינו ואין ואין זולתו.

תעיתי כשה אובד יבנה המקדש, עיר ציון עיר ציון בקש עבדך, ריבונו של עולם ישראל חביבין, לא רוצה עוד שום דבר אחר מלבדיך, ריבונו של עולם ישראל חביבין, וברננננננה נעלה, וברננננננה נחמן מאומן.

רבי נחמן ושמים, חום האש צליל המים, אני מרגיש זאת בגופי, רבי נחמן מאומן.

יתגדל ויתקדש שמיה בן בג בן בג אומר אומר, יתגדל ויתקדש שמיה בן בג בן בג אומר, ויקבלו עול מלכותך עליהם וסיב ובלה בה עם ישראל חי, ומנה לא תזוח ויתנו לך כתר מלוכה.

בחודש אלול תוקעים בשופר, ענני במרחב קה, כי תעבור במים, קראתי קה, ראש השנה מגיע ובא, נפשנו חכתה לה' חכתה לה' עזרינו עזרינו ומגנינו הוא, כי בו ישמח ליבנו בהילולא דבר יוחאי ומה נעים גורלינו בזכות אדונינו בר יוחאי, ולא נבוש ולא נבוש כי בך בטחנו כי בך כי בך בטחנו, ניגון באבוב.

הוד הוד שושביניו מאירים את החתן שמאיר את הרוקדים סביבו, ניגון באבוב, עוד עוד ישמע בהרי יהודה ובחוצות ירושלים, הנה מה טוב ומה נעים, אליהו הנביא זכור לטוב, אליהו הנביא זכור לטוב שבת אחים גם יחד.

מאחורי הקלעים באולפן. צפו

קומבינה מוזיקה אבי מילר חריטן דוד קליגר שמואל יפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד