י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מצפון תפתח הטובה

מתנת הבחירות של הנשיא טראמפ לנתניהו?

סממן נוסף לשינוי המדיניות של וושינגטון בעידן טראמפ: לאחר העברת השגרירות האמריקנית לירושלים וההכרה של ארה"ב בירושלים כבירת ישראל, אמש נחשף כי ארה"ב משנה את ההגדרות של רמת הגולן מ"כבושה" ל"שטח שבשליטת ישראל" • האם טראמפ יצהיר זאת בקולו לפני הבחירות?

מתנת הבחירות של הנשיא טראמפ לנתניהו?
נתניהו וטראמפ צילום: פלאש 90

סממן נוסף לשינוי המדיניות של וושינגטון בעידן טראמפ כלפי ישראל. לאחר האמירה הדרמטית בהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים ובעצם הכרה של ארה"ב בירושלים כבירת ישראל, אמש (רביעי) הגיעה הוכחה נוספת לכך.

דו"ח שנתי שמפרסמת מחלקת המדינה האמריקאית בנושא זכויות אדם בעולם, התייחס לרמת הגולן, ליהודה ושומרון ולעזה בהגדרה שונתה משנים עברו.

הביטוי עבר משטחים 'כבושים' 'לשטחים שבשליטת ישראל'. זהו שינוי דרמטי בטרמינולוגיה שמשנה את משמעותם הריבונית של השטחים מצדה של ארה"ב.

כזכור, בתחילת השבוע ביקר ברמת הגולן לינדזי גרהאם, סנאטור - אמריקני פרו ישראלי מהמפלגה הרפובליקנית, שאמר "יש לי מסר פשוט: אשוב לארצות הברית ואעבוד עם הסנטור טד קרוז להוביל מהלך להכרה בגולן כחלק ממדינת ישראל מעכשיו ולתמיד".

הדברים נאמרו במסגרת סיור שערך גרהאם עם ראש הממשלה נתניהו ושגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן.

גרהאם ציין עוד בקשר לרמת הגולן: "האזור הזה נלקח בכוח צבאי משום שהוא שימש כמקום שיגור, על מנת להתקיף את מדינת ישראל. יש באזור הזה היסטוריה יהודית עשירה". גרהאם נחשב בכיר במפלגה הרפובליקנית בסנאט בסנאט ומקורב מאוד לנשיא.

נתניהו אמר בסיור על דבריו של גרהאם: "אלו אמירות חזקות מאוד שמבטאות את המדיניות האמריקנית, המדיניות של הנשיא טראמפ, לתמיכה בישראל.

הן לוקחות את זה לצעד מאוד קונקרטי - לשמור על הגולן כחלק מישראל, אחרת הגבול שלנו יהיה עם איראן על שפת הכנרת - ואנחנו לא מוכנים לקבל את זה. מאוד שמחתי לשמוע אותו אומר את הדברים האלה. אני חושב שזה כיוון מאוד חשוב, ומאוד מאוד מבטיח לביטחון הלאומי שלנו".

בעוד מעט יותר משבוע צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לטוס לוושינגטון לוועידת אייפאק, שם ייפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

בירושלים מקווים כי במהלך הפגישה יכיר טראמפ בריבונות ישראל ברמת הגולן. הלו"ז הדיפלומטי של רוה"מ אמור לחזק עוד יותר את מעמדו בסקרים עם תמונות רשמיות מהבית הלבן וכן דברים שיישא באייפאק כל אלה מחזקים עוד יותר את מעמדו כמדינאי שאין לו תחליף בישראל.

באיחוד מפלגות הימין מסרו בתגובה להודעת מחלקת המדינה האמריקאית: "אנו מברכים את הנשיא טראמפ על ההכרה היסטורית בריבונותה של מדינת ישראל ברמת הגולן לצד האמירה הברורה שאין עם כובש בארצו בשטחי יהודה ושומרון.

עם זאת אסור שהאמירה הזו תסנוור את עינינו. כשתונח תכנית המאה של טראמפ על השולחן רק חברי איחוד מפלגות הימין יהיו היחידים שמחויבים באמת לדאוג לומר לא לוויתור על שטחי מולדת ולא לעקירת ישובים ואלפי משפחות מביתם".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין גם הגיב לדברים ואמר: "העם כבר מזמן עם הגולן, עכשיו גם טראמפ. תודה לך הנשיא טראמפ על צעד חשוב נוסף בדרך הצודקת והנכונה - בגולן וביהודה ושומרון. הצעד הבא: החלת ריבונות!".

טד קרוז הבית הלבן בנימין נתניהו דונלד טראמפ רמת הגולן סוריה יהודה ושומרון עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד