י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
״תחושת השפלה וחוסר חופש״

העיתונאי הבכיר: לא נותנים לי לספר את הסיפור המזרחי

הביקורת החריפה דלפה: פרשן חדשות 13 לענייני חרדים בביקורת נוקבת על החברה בה עובד • ״במערכת החדשות שלנו אין חופש עיתונאי, לעיתונאי שהוא בעל עמדה מזרחית-מסורתית״

העיתונאי הבכיר: לא נותנים לי לספר את הסיפור המזרחי
אבישי בן חיים צילום: צילום מסך

העיתונאי והפרשן לענייני חרדים בחדשות 13 (ערוץ 10 לשעבר י.א), ד"ר אבישי בן חיים, האשים את חברת החדשות שבה הוא עובד, בהגבלת החופש העיתונאי, בצנזורה ובפסילת כתבות בתחום הסיקור שלו. כך חושף היום (חמישי) נתי טוקר ב״דה-מרקר״.

את הביקורת החריפה שלו כלפי הערוץ כתב בן חיים על רקע סדרות כתבת שהכין על יחס החברה הישראלית לעדות המזרח. הדברים נכתבו בקבוצת וואטסאפ פנימית של עובדי הערוץ, אולם זו דלפה וכאמור נחשפה ב״דה מרקר״.

״יש לכם חופש עיתונאי כאן? כי לי לא״, כתב בן חיים, ״אני כותב את זה כאן כי אני לא רוצה לכתוב בחוץ כדי לא לפגוע חלילה במערכת. מצד שני, אני חושב שאסור לי לשתוק. הדברים צריכים להיאמר: במערכת החדשות שלנו אין חופש עיתונאי, לעיתונאי שהוא בעל עמדה מזרחית-מסורתית״. 

בן חיים הוסיף: "בימים אלה אני עורך סדרה על המסורתיות (בעצם על "המסורתיות המזרחית", אבל פה רצוי לא להגיד ''מזרחית''). במסגרת הסדרה, ערכתי פרק נהדר על המסורתיות המזרחית ככלי לפתרון משברים בחברה הישראלית״.

״באמת אחלה פרק, מלא צבע, ועם אמירות חשובות על הדרת האופציה המזרחית מהשיח הציבורי בישראל. ויש אמירה חשובה נוספת בפרק: שהמזרחיות נותנת אופציה לחיים משותפים״. 

בן חיים הוסיף: "גם בפרק נוסף בסדרה, העורך הוריד לי שלוש מלים, שאני נשבע שהיה ברור לי שיירדו: ''המסורתיות המזרחית המתוקה''. מלים, שכנראה לא כל כך ראוי לומר אצלנו במערכת. אני לא טוען שזה נובע מתוך עמדה אנטי מזרחית אידאולוגית, זה נובע מעמדה ''אובייקטיבית'' (בהנחה ש''תל אביב'' היא האובייקטיבי), שפשוט לא מתחילה להבין בכלל את החשיבות לתת מקום גם לסיפור המזרחי מהסוג הזה״.

״ושלא תהיינה אי הבנות, זה לא שאני מרשה לעצמי ללכת עד הסוף. אני מגיע לחדר העריכה ומראש מצנזר את עצמי, ולא מעז לומר את מה שחובתי העיתונאית והמוסרית לומר, כי אני יודע שזה לא מתאים כאן״.

"מעולם לא הגבילו את חופש הדיבור שלי מחוץ למערכת״, הוסיף, ״אבל במסגרת החדשות שלנו? דווקא כן. יכולתי לתת עוד ועוד דוגמאות על תחושת ההשפלה וחוסר החופש העיתונאי״.

עוד הוסיף בן חיים: ״למשל, איך אנחנו יושבים בחדר עריכה שני עיתונאים, אני ועוד עורך וידאו, ושנינו מזרחים בעלי רגישות ומודעות גבוהה לכאב המזרחי, לדיכוי ולאתוס המזרחי, אבל שנינו מצנזרים עצמנו במודע כדי שכתבה לא תצא פרו מזרחית מדי, וממש מתאמצים שכתבה תצא יבשה ולא תצא טובה מדי(!) ומשתדלים לא להגזים (רק גונבים קצת, כמו ערסים סוג ב' שנוסעים באוטו ומעיזים לשים מוזיקה מזרחית גאה בווליום גבוה, אבל לא גבוה מדי״.

״דמיינו את הסיטואציה: שני עיתונאים עם עמדה, מתאמצים להתאים עצמנו לנרטיב הפוך, ולספר את הסיפור העיתונאי בצורה שאנחנו לא מאמינים בה, הכל מתוך הבנה שזה מה שמותר אצלנו במערכת, שהחופש העיתונאי שלנו מוגבל כאן. רוצה לדעת שאני לא לבד״.

בסוף דבריו, בן חיים כתב: "תודה על ההקשבה, למי שטרחו וקראו עד כאן. אם יש מי שמוכן לסייע במאבק הזה על החופש העיתונאי, על חופש הביטוי ועל החשיבות של ריבוי דעות בתוך מערכת החדשות שלנו, אהיה הרבה יותר מאשר אסיר תודה לשמוע בפרטי. לא שיש לי מושג מה עלי לעשות, אבל לפחות אדע שאני לא לבד. יום בהיר לכולם. אבישי".

מחדשות 13 נמסר: ״אין תגובה״.

אבישי בן חיים חדשות מזרחי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד