ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
קיבל פרס הוקרה ממוחמד השישי

בשבת האחרונה של עונת הבקשות: הפייטן והחזן הלך לעולמו

לאחר מחלה קשה הלך לעולמו הפייטן רבי מאיר אלעזר עטיה ז"ל בגיל 71 • מגדולי פייטני מרוקו, ומי שעמל בכל חייו למען הנחלת המורשת לדורות הבאים

בשבת האחרונה של עונת הבקשות: הפייטן והחזן הלך לעולמו
רבי מאיר אליעזר עטיה ז"ל צילום: פייסבוק

ברוך דיין האמת: בשבת נפטר לבית עולמו רבי מאיר אלעזר עטיה ז"ל, מגדולי הפייטנים המרוקאים והוא בן 71. רבי מאיר הלך לעולמו בשבת האחרונה של עונת הבקשות המרוקאית. 

רבי מאיר מגדולי פייטני מרוקו, ומי שעמל בכל חייו למען הנחלת המורשת לדורות הבאים נאבק במחלה הארורה במשך חודשים ארוכים.

מצבו הרפואי ידע עליות ומורדות, עד אשר המחלה התפשטה בכל גופו, והוא אושפז בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים. ביום שישי איבד את הכרתו והועבר לטיפול נמרץ, וביום שבת השיב את נשמתו ליוצרה.

הרב עטיה נולד בי"ט בטבת תש"ח, ברבאט שבמרוקו. מילדותו נקשר לשירה ופיוט, וכיתת את רגליו ממורה למורה, מהם למד את שירת הבקשות המרוקאית בצורה יסודית.

לאחר מכן היה זה פרוייקט חייו: הוא הקליט את כל שירת הבקשות על עשרות דיסקים, והעמיד באמצעותם דור שלם של פייטנים.

את השירה האנדלוסית הוא למד בעיקר מהגאון הרב שלום אלבז זצ"ל, רבה של חדרה. הוא לא הסתפק בכך, אלא נסע תכופות למרוקו, שם למד את רזי השירה מהפייטנים הערבים שהיו בקיאים בשירה זו.

רבים מהפייטנים המפורסמים המרוקאים של ימינו, הם תלמידיו. הוא החל ללמד בירושלים, בבית כנסת "מוריה" בשכונת שמואל הנביא, ולאחר מכן בבנין העדה המערבית בירושלים.

העמיד תלמידים גם ברחובות, מעלות, נשר, אופקים, אשקלון, קרית ארבע, באר שבע, תל מונד, חדרה, נהריה, גבעת אולגה, בית שמש, וגם בצרפת.

הרב עטיה הוציא ופירסם ספרים רבים בז'אנר השירה המרוקאית לסוגיה, ומנהגי מרוקו, וגם העביר על כך הרצאות ברחבי הארץ.

מחיבוריו: סידור התפילה "אבותינו" - שכלל לראשונה את כל המנהגים מכל ערי מרוקו, בצורה יסודית ומפליאה, "שירי דודים" - אוסף שירי הפייטן המפורסם רבי דוד בוזגלו, "מאיר השחר" - השירה האנדלוסית המרוקאית, בערבית ובעברית.

ספר "הלכה יומית" ע"פ מנהגי מרוקו, "שולחן אבותינו" - אוסף מנהגי מרוקו בצורת שו"ת, "אל מעיין העדן" - קורות חייו של הצדיק המרוקאי המפורסם רבי עמרם בן דיואן, "רב רבנן" - קורות חייו של רבי יצחק סבאג, שהיה ראש ישיבה במכנאס והעמיד רבנים רבים במרוקו, ביאור "מעיין רבי אליעזר" - פירוש מקיף על ספריו העמוקים של רבי אליעזר דה אבילה, אחיינו של "אור החיים" הקדוש, ועוד.

על תרומתו המקיפה להנחלת מורשת יהדות מרוקו, הוענק לו פרס "גאון" מטעם העדה המערבית בירושלים, והוא גם זכה בפרס הוקרה מטעם מלך מרוקו, מוחמד השישי, על הוצאת ספרו "מאיר השחר" - שירת האלה האנדלוסית.

מסע הלוויה יתקיים הערב (מוצאי שבת קודש פרשת ויקרא - זכור) בשעה 22:30, מבית ההספדים בגבעת שאול, ומשם להר הזיתים - שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

פייטן עטיה חזן הלוויה ברוך דיין האמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד