י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לא נס לחו

בנימין נתניהו הוא אשף תקשורת ברמה בינלאומית

ממערכת בחירות לזאת שאחריה, בנימין נתניהו מתגלה כגאון ביחס להבנתו את דעת הקהל והתנהלותו התקשורתית עוד תשמש בסיס למחקר אקדמי בתחום גם לדורות הבאים • יחיאל גלאי על אשף התקשורת הבכיר בעולם

בנימין נתניהו הוא אשף תקשורת ברמה בינלאומית
אולפן נווה אילן צילום: Isaac Harari/Flash90

בפקולטות ללימודי תקשורת ברחבי העולם, נתניהו הוא אובייקט ראשון במעלה כבסיס למחקר. נראה כי ממערכת בחירות לזאת שאחריה הוא מלטש עוד יותר את יכולותיו בתפיסת דעת הקהל באופן המעמיק ביותר. ובאמת, זהו אופיו של בנימין נתניהו. הוא לא משאיר דבר ביד הגורל ותמיד מכין לעצמו תוכניות במגירה.

בתחילת דרכו, כשכיהן כציר מדיני בשגרירות בוושינגטון בתחילת שנות ה-80, תקופת קשה לייצוג ישראל במדינות העולם כאשר מלחמת לבנון הראשונה היתה בעיצומה והביאה על ממשלת ישראל ביקורת רבה מבחוץ. לנתניהו אז הספיקה הופעה אחת לא מוצלחת מול המצלמות, כדי לעשות חשבון נפש ומיד הוא רץ לקחת שיעורי משחק ודיבור מול קהל. מאז, לא היתה הופעה של ביבי מול הציבור שניתן להגדירה ככישלון.

את כהונתו הראשונה כראש ממשלה בשנות, ה-90 התחיל נתניהו ברגל שמאל, נדמה שלא היה מוכן לנטל הכבד ולמסע הלחצים שמביא איתו התפקיד הקשוח. בבחירות שלאחריהן, הוא הפסיד לברק בפער עצום, עשה חשבון נפש והחל ללמוד לעומק בשנים שאחרי את רעיון המנהיגות וההתמודדות מול דעת קהל. רה"מ הבין שהטריגר המרכזי לכישלון שלו היו כלי התקשורת שהשמיצו אותו באופן בלתי מידתי ומסקנתו היתה להפסיק ולשתף עימה פעולה ובעצם להגיע אל הציבור הישראלי ולכבוש את דעת הקהל בדרך עקיפה.

נתניהו הוא איש של למידה, אין בו גרם של עצלות ושוכנת בו הכמיהה לשוב וללמוד תמיד. את שני התארים שהשיג באוניברסיטת MIT היוקרתית בארה"ב, סיים בארבע שנים בלבד ובהצטיינות. זהו נתון כמעט בלתי נתפס. לאחרונה, השתתף נתניהו בועידת ישראל לעסקים של עיתון גלובס ושם שטח בפני מאזיניו את הבנתו העמוקה בהגותם של הוגי המחשבה המדינית לדורותיהם. מהפילוסופים של יוון העתיקה ועד להוגי מחשבה מדינית בני ימנו. נראה שעל אף שתאריו הם בדיסציפלינות שונת בתחומי האדריכלות ומנהל עסקים, הוא המשיך ללמוד באופן עצמאי לא מעט על מחשבה מדינית ודעת קהל.

למערכת הבחירות הזו נתניהו הגיע עם לא מעט חריקות בגלגלים. שלל תיקים וחשדות בשוחד והפרת אמונים, שמהווים שק של כלי עבודה עבור יריביו. אבל לא נתניהו במרומי גילו, עם ההבנה האדירה שרכש במונחים בינלאומיים, בניתוב חשיבתו של דעת הקהל, יהסס.

אמש, עודנו מסתפקים האם יש בכובעו של נתניהו עוד שפן לרפואה, הוא הטיל פצצה למערכת הבחירות, כשהודיע במפתיע שיגיע להתראיין באולפן 'חדשות 12'. הודעה זו והראיון בעקבותיה, הביאו לתחושת היסטורית בציבור. נתניהו, שלא ראה אולפן טלוויזיה שכה נהג לחבב בעברו, במשך למעלה מעשור, מצא את ההזדמנות המדויקת לעשות זאת ולקחת את השליטה מחדש על הובלת סדר היום הציבורי. הובלה זו נלקחה מימנו בשבוע האחרון ע"י אנשי מפלגת 'כחול לבן', שהפתיעו עם פרשת המניות וגררו את נתניהו להגיב, במקום שימשיכו הם להגיב על סדר היום התקשורתי שמציב נתניהו.

הטיימניג של נתניהו בהגעתו לאולפן היה מדויק להפליא. רגעים ספורים לפני שיצא לוושינגטון בכדי לקבל את מתנותיו של הנשיא האמריקני לקראת הבחירות, זהו זמן נהדר עבורו לקחת סיכון ולשבת במגרש חוץ קשה בצלמו של אולפן 'החדשות'. גם אם היה נכשל, הופעתו לצד הנשיא טראמפ בבית הלבן ונאומו בשדולת איפא"ק, היו משכיחים זאת לחלוטין.

בנימין נתניהו דעת קהל שגרירות ישראל יחיאל גלאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד