י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
צבע אדום בבית הלבן

חטא היוהרה של נתניהו: הפסיד את נאום חייו

נתניהו התעקש לקחת לעצמו את תפקיד שר הביטחון ולא ידע לפרגן אותו לאחד מאנשיו; את המחיר הוא משלם כעת: הפסיד את נאום חייו באיפא״ק • טור דעה מאת יוסי אסולין

חטא היוהרה של נתניהו: הפסיד את נאום חייו
רה"מ נתניהו צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לאורך מרבית שנות הקריירה שלו, ניתן להבחין כי בכל הקשור לחלוקת תיקי הממשלה - לנתניהו יש העדפה ברורה לשמור את כל הקלפים קרוב אליו; או לפחות את כל מה שהוא יכול לשמור טכנית.

נראה כי המניע לכך הוא אחד: ראש הממשלה לא מסוגל לפרגן תיקים, כל עוד אין צורך הכרחי או משפטי שיחייב אותו לעשות כן.

דומה כי לו רק יכל, היה נתניהו מקיים ישיבת ממשלה עם עצמו; כאשר בכל פעם היה נכנס לדמותו של שר אחר, וכך היה חורץ גורלות במו פיו וללא התערבות זרה. 

ההתנהלות הזאת נובעת בעיקר מחוסר פרגון ומחשש לצבירת כוח על חשבונו, אולם גם מהתחושה שיש דברים שבהם הוא רואה את עצמו היחיד שמסוגל לטפל בהם כמו שצריך.

לענייננו, כיום מחזיק נתניהו הן בתיק ראש הממשלה, הן בתיק הביטחון, הן בתיק הבריאות; וממש לאחרונה נפרד מתיק החוץ אותו החזיק מאז תחילת הקדנציה, זאת לאחר שאולץ משפטית לוותר עליו.

את תיק הביטחון נטל נתניהו לעצמו מאז פרישת ליברמן, ומאז ועד היום לא מונה מחליף לתפקיד היוקרתי; למרות שיש לא מעט אנשים בכירים שלוטשים עיניים לתפקיד, ואף ראויים לו.

חטא היוהרה הזה עמד לו לרועץ בשבוע האחרון. סבב ההסלמה הנוכחי, שנפתח דווקא בעת מסעו המדיני החשוב לארה"ב - הינו לא רק "ביש מזל" עבור ביבי שמביא לפיצול הקשב אצל אזרחי ישראל, שלא כמתוכנן, אלא גם עת התשלום על חטא היוהרה.

קרוב לוודאי שלו נתניהו היה מעניק את תפקיד שר הביטחון לאחד מבכירי הליכוד, או אפילו למועמד מתאים ממפלגה אחרת - שהוא לא היה צריך לשוב במיוחד מארה"ב ולוותר על המשך מסעו, שבשיאו - נאומו בוועידת איפא"ק, המשפיעה ביותר על הקונגרס האמריקני.

אף שהוא היה מעורב בשלט רחוק בכל ההתפתחויות בזירה הביטחונית, כשר ביטחון - נתניהו לא יכל להרשות לעצמו ליטול סיכון מיותר. ועל כן הוא נאלץ לוותר על נאומו, שבוודאי אמור היה לעורר הדים רבים, וככל הנראה גם לחזק את בסיס כוחו הפוליטי בשעה מכריעה זו של ערב בחירות.

נאומו של נתניהו היה משמעותי מאוד עבור הקמפיין שלו, שלא לומר נאום חייו - בעיקר משום שמולו ניצבת מפלגת כחול לבן שעדיין מובילה בסקרים על הליכוד, אך גם בצל עננת החקירות סביבו; הגימיק התורן שהיה שולף מהכובע יכל היה להיות האס שאיתו ינצח את הבחירות מעל לכל ספק, ויסיר כל נגף מדרכו לקדנציה החמישית.

לבסוף, נתניהו נאם אמנם דרך הלוויין מישראל, אולם את הנאום שלו ליוו הפרעות חוזרות ונשנות, שכמו הזכירו לקהל שהאיש איננו פה וכי בכל זאת, אינה דומה שמיעה לראיה. את המחיר על חטא היוהרה הוא שילם, טבין ותקילין.

בנימין נתניהו איפא''ק נאום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד