י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הגרבוז התורן

מפגן צביעות: לפיד וה"בוט" החרדי המשודרג

שוב זה קורה: התקשורת המגויסת - שנדהמת מגלי התמיכה האדירים ברשתות החברתיות כלפי ראש הממשלה נתניהו - משליכה זאת על "בוטים" • שיא הצביעות - יאיר לפיד; אתה מטיף לנתניהו על פייקים ומניפולציות? • טור דעה מאת יוסי אסולין

מפגן צביעות: לפיד וה"בוט" החרדי המשודרג
יאיר לפיד וה"בוט" החרדי צילום: ארכיון בחדרי

שוב ראש הממשלה נתניהו נמצא תחת מתקפה מתוזמרת ומגויסת של התקשורת ואנשי השמאל, בעקבות "תחקיר" שעיטר אתמול את שערי 'ידיעות אחרונות' ובו נטען על רשת של פרופילים מזויפים המקודמת בתשלום לטובת קידום קמפיין 'הליכוד'.

אלא שמהר מאוד התגלה שבפייק תחקיר הזה יש יותר חורים מגבינה, והבוטים שהוצגו במרכז ה"תחקיר" אינם אלא אנשים אמתיים, שכל חטאם הוא שהם אוהדים מושבעים של נתניהו ואינם מעוניינים לחשוף את תמונותיהם מסיבות אישיות.

למעשה, ה"תחקיר" הזה אינו אלא קמפיין של 'ידיעות אחרונות' בשירות 'כחול לבן'. על מה ההשערה הזו מבוססת? נתחיל מזה שלפרופילים מזויפים ברשת הטוויטר ישנה השפעה מינורית, אם בכלל, שספק רב אם יש בכוחה להשפיע על אנשים נורמטיביים לשנות את דעותיהם. ובוודאי שהיא לא יכולה להכריע בחירות.

שנית, לא בלתי נמנע שיש תופעה של פרופילים מזויפים שמהדהדים את מסרי הימין ומגנים את עמדות השמאל, אולם תופעה זו בוודאי קיימת גם בצד השני של המפה. עניין "פעוט" שמשום מה לא זכה לסיקור באותו "תחקיר".

שלישית, כל עיתונאי מתחיל יודע שכאשר עושים כתבה על מאן דהו, ישנה את זכות התגובה הבסיסית של נשוא הכתבה; כל שכן אם מדובר בתחקיר; על אחת כמה וכמה אם זה צובע את שער אחד העיתונים המובילים במדינה. אולם העיתון דילג על האתיקה הבסיסית הזאת ולא ביקש את תגובת האנשים שעומדים מאחורי הפרופילים.

וכך האמת נחשפה והתברר שלא מדובר אלא בבלון נפוח. בזה אחר זה התייצבו ה"בוטים" בערוצי התקשורת השונים והוכיחו כי הם בני אנוש בצלמנו כדמותנו. צחוק הגורל: 'ידיעות' מדבר על תופעה של פייקים ובסוף היום הוא מוצא את עצמו באחת הכתבות הפייקיות שנראו כאן לאחרונה. עד שהיו שתהו כי מדובר במתיחת 1 באפריל.

הפייק תחקיר הזה יצר מפגן של צביעות שזמן רב לא נראה כמותו. אבי גבאי - מי שרק לפני תקופה פורסם עליו כי הוא הפעיל דפי פייסבוק (שהשפעתם רבה יותר) למטרות ניגוח פוליטי כנגד לפיד - החל לצווח כקוזק נגזל ובלי בושה קרא לחקור את נתניהו מפני מה שהוא מכנה "גניבת השלטון". ממש ככה.

בוגי יעלון - מי שלפני כחצי שנה הוכח שהפעיל צבא בוטים ברשתות החברתיות, באמצעותם ניסה לשנות את השיח לטובתו - כן כן, אותו יעלון טען שמדובר ב"מימון זר במחשכים למניפולציות בחירות".

אבל את שיא הצביעות, כהרגלו בקודש, שבר מיודענו יאיר לפיד. "נתניהו מפעיל רשת של פרופילים מזוייפים ופייק ניוז כדי לגנוב בחירות", כתב לפיד, "אני ראיתי כבר בחיי מערכות בחירות מלוכלכות. אלא שזה בדרך כלל בא מהשוליים הקיצוניים. אצלנו ראש הממשלה, ראש המדינה, הוא גדול מפיצי השקרים וההכפשות".

אלא שאפילו בפייק תחקיר הזה לא נטען לכל אורכו כי הוכח קשר כזה או אחר בין ה"רשת" לבין הליכוד או נתניהו. רק נכתב שהופעלה רשת שהפיצה מסרים התומכים בליכוד ובעומד בראשו (כאמור, טענה שקרסה במהלך היום). בכך "שידרג" לפיד, ובכלל מחנה השמאל, את השקר לרמה אחרת לגמרי. אבל עם זה אפשר לחיות איכשהו. בכל זאת, התרגלנו כבר לשקרים.

לדבר אחד אי אפשר להישאר אדישים: לפני קרוב לשנה התגלה אותו יאיר לפיד במלוא כיעורו. בהפגנת הסתה - אחת מני רבות - שארגן כנגד החרדים סביב סוגיית חוק הגיוס, נצפה לפיד עומד על יד אדם הנראה כחרדי במבט ראשון, ומניף שלט שמכריז: "מי שמאמין לא משתמט".

אלא, שמהר מאוד התברר שאותו "חרדי" שעמד ליד לפיד הוא בכלל מתאגרף חילוני, שגויס ע"י לפיד כדי להראות "תמיכה" חרדית למהלכים אותם רוצה להוביל בנושא חוק הגיוס. ואם להשתמש בשפה האקטואלית, לפיד השתמש ב"בוט חרדי", רק משודרג ואנושי.

כמובן שהנתון העובדתי הזה, שגם לפיד הודה בו בדיעבד, לא יצר אז אפילו עשירית מהרעש התקשורתי שיצר הפייק תחקיר של אתמול. זה כמובן לא מפתיע. מה שמפתיע אלו שיאי הצביעות אותם שובר לפיד בכל פעם מחדש: אתה יאיר לפיד, אתה מטיף כעת לנתניהו על מניפולציות וטרור תודעתי?

אתה, שהשתמשת בציניות באנשיך כדי לחמם את מנועי ההסתה נגד הציבור החרדי? שעלית לשלטון על על גלי השנאה לכל אשר חרדי יכונה? אין גבול לצביעות, מר לפיד?

שוב ההתנשאות הקבועה שחוזרת על עצמה בכל מערכת בחירות. פעם מצביעי הליכוד הם "מנשקי קמעות", פעם "צ'חצ'חים", פעם "אספסוף", פעם "קומץ" ופעם "עדר של בהמות". הפעם הם "בוטים". אותה גברת בשינוי אדרת. וראשי השמאל שותפים מלאים לתיאוריה התקשורתית המנופחת הזאת.  

לרוע מזלם של לפיד, גנץ ועושי מלאכתם ב'ידיעות', מה שהיה אמור להיות קמפיין של 'כחול לבן', הפך מהר מאוד למפגן תמיכה ב'ליכוד'. הקמפיין הזה בסופו של דבר רק יחזק את טענת נתניהו שהתקשורת והשמאל רודפים אותו. בדיוק כפי שגרבוז ודודו טופז חיזקו בזמנו - בגידופיהם - את מפלגת הליכוד, ערב הבחירות.

באו לקלל ונמצאו מברכים.

יאיר לפיד צביעות פייק זיוף מניפולציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד