י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ליברמן יעשה חיים קשים

לקראת המו"מ: התיקים שידרשו החרדים

לאחר ההישג העצום שרשמו המפלגות החרדיות, לעומת המפלגות הקטנות האחרות שניזוקו משתיית המנדטים של נתניהו, הן מציבות דרישות ידועות ולא מפתיעות כתנאי לכניסה לממשלה • מי שצפוי להקשות על מלאכת הרכבת הממשלה הוא ליברמן בענייני הדת וגם על תיק מסוים שש"ס צפויה לדרוש

לקראת המו"מ: התיקים שידרשו החרדים
נתניהו, החרדים וליברמן צילום: צלמי פלאש 90

המפלגות החרדיות הן אחת מהפתעות הבחירות הללו. זינוק מ-13 מנדטים ל-16, זהו כוח משמעותי ועם הניצחון באות הדרישות.

על פי דיווחו של הכתב יאיר שרקי אמש ב'ערוץ 12', המפלגות החרדיות מעוניינות להשאיר את הדרישות הקבועות והצפויות שלהם, כמו חוק הגיוס שיעבור במתכונת בו הם מעוניינים מבלי להיכנע לדרישותיו של ליברמן, תקציב בני הישיבות, נושא הדיור לציבור החרדי, ושמירת השבת במרחב הציבורי דהיינו לאסור עבודות תשתית ביום זה.

באשר לתפקידים, יו"ר הרשימה יעקב ליצמן מעוניין להמשיך בפעם השלישית בתפקידו כסגן שר הבריאות, מס' 2 ח"כ משה גפני מעוניין להמשיך בתפקידו - זו הקדנציה השלישית כיו"ר ועדת הכספים. בנוסף דורשים ב'יהדות התורה' שני סגני שרים במשרד החינוך ובמשרד השיכון, וכן שני ראשי וועדות נוספות בכנסת.

ובאשר לש"ס, היו"ר אריה דרעי מעוניין להמשיך במשרד הפנים, אולם על פי הדיווח ב'כאן' הוא צפוי לדרוש את אגף התכנון והבנייה שנלקח בקדנציה הקודמת והועבר לדרישת כחלון למשרד האוצר. בנוסף ש"ס צפויה לדרוש שלושה תיקים נוספים, הנגב והגליל, הדתות והקליטה. מי שצפוי לעשות שרירים בעניין תיק הקליטה ואולי גם על תיק הפנים, הוא חבירו/יריבו לסירוגין אביגדור ליברמן שזכה לחמישה מנדטים.

באשר לחוק פסקת ההתגברות, לא תהיה מבחינת החרדים. הם הראשונים שירוויחו מן החוק הזה, שיעשה סוף להתערבות בג"צ בכל חוק וחוק.  

ליברמן יתיש את נתניהו 

המו"מ הקשה ביותר שמצפה לנתניהו, הוא מול יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן, שמציב חמישה תנאים עיקריים לכניסתו לממשלה. התחייבות שלא לחוקק חוקים שיפרו את האיזון בין דתיים לחילונים, עונש מוות למחבלים שיחוקק בתוך כמה חודשים, את תיק הביטחון עם סמכויות מלאות, שכוללות גם את הכרעת חמאס, חוק הגיוס המקורי כפי שגובש על ידי משרד הביטחון בעת כהונתו של ליברמן כשר ביטחון וכן פנסיית מינימום לקשישים. כך מדווח הכתב הפוליטי זאב קם ב'כאן'.

לגבי הדרישה האחרונה אפשר לומר שגם החרדים יסכימו עליה, אלא שהמו"מ טרם התחיל רשמית. אביגדור ליברמן המריא לחופשה בווינה בירת אוסטריה וכן ח"כ עודד פורר מס' 2 במפלגתו שמונה לנהל את המו"מ הקואליציוני מטעמו.

התרסקות המפלגה הדתית ודרישותיה

ומה באשר למפלגה הדתית? הציונות הדתית חוותה התרסקות גם כן. מ-8 מנדטים בכנסת הקודמת ו-12 בכנסת שלפניה, ל-5 מנדטים בלבד. עם זאת ראשי המפלגות הרב רפי פרץ וח"כ בצלאל סמוטריץ' מתכוונים לדרוש את תיק החינוך לפרץ ואת המשפטים לסמוטריץ', אולם על פי דיווח ב'ערוץ 12' בשל כוחם נתניהו לא יעניק להם את המשפטים אותו הוא מיעד למקורבו השר יריב לוין ויציע לסמוטריץ' את תיק השיכון.

כמו כן ב'איחוד מפלגות הימין' יעשו הכל בכדי לקדם כמה שיותר מהר את תיקון החוק הנורווגי ולהרחיבו ליותר משר אחד וסגן שר אחד שיוכלו להתפטר מהכנסת ולהכניס עוד ח"כים לרשימה. המטרה היא לגמול עם 'עוצמה יהודית' שנותרה ללא ייצוג, ולהכניס את איתמר בן גביר המוצב במקום השביעי.

יו"ר 'האיחוד הלאומי' בצלאל סמוטריץ' העביר מסר לפעילי 'עוצמה יהודית': "אני מתחייב להכניס את איתמר בן גביר לכנסת באמצעות החוק הנורווגי. אתם תזכו לראות את איתמר נותן את ההופעה הטובה ביותר בכנסת ישראל".

כל זאת, ברקע המתח לקראת תוצאות האמת כולל קולות החיילים שעדין נספרים, שעשויות לשנות מעט את תמונת המנדטים, באם 'הימין החדש' של בנט ושקד תעבור לבסוף את אחוז החסימה.

מו''מ קואליציוני יהדות התורה ש"ס בחירות 2019 אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד