י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שבועות הריון: המדריך המלא צעד אחר צעד

מעקב אחר השלבים החשובים ביותר בשבועות ההיריון יכול לעזור לך להתכונן ולהרגיש רגועה יותר. במאמר הבא נחלק את השבועות לחודשים ונסביר מה קורה בכל אחד מהם

שבועות הריון: המדריך המלא צעד אחר צעד
הריון ולידה צילום: pixsabay

נשים בהריון מגלות מהר מאוד שיש הבדל מהותי בין השבועות והשלבים שבהם הן נמצאות. מה שמתחיל בהתרגשות גדולה ממשיך בשינויים פיזיים, הורמונליים וביולוגיים וגם בהתאמות שצריך לבצע לפי הנחיות הרופאים ואנשי המקצוע.

עם זאת, הניסיון הקיים במדע המודרני מאפשר לנו לדעת פחות או יותר מה צפוי במהלך שבועות הריון ומה אפשר לעשות כדי להקל על הלידה. היתרון הוא שמידע מן הסוג הזה יעניק לך באופן אישי תחושת ביטחון וגם עשוי  להפיג חששות מיותרים.

בין שבוע 3 לסוף הטרימסטר הראשון: מה שעובר עלייך

האמת היא שהמעקב מתחיל בשבוע השלישי להריון. לשם השוואה, בשבוע הרביעי כבר תראי את הסימנים הראשונים להריון ובשבוע החמישי אפשר ברוב המקרים (אך לא תמיד – אל תיבהלי!) לבצע בדיקת דופק. החדשות הפחות טובות הן שבשבוע השישי תתחילי להרגיש בחילות, אך בשבוע השביעי תוכלי לעבור אולטרסאונד.

במהלך השבוע השמיני והתשיעי הגוף משתנה בצורה דרמטית. בשבוע 10 יש בדיקות חשובות שעבורן מקבלים הפניה מהרופא המטפל, כי בשבוע 11 למשל הרחם גדל במהירות והאוזניים של העובר כבר מבצבצות. בשבוע 12 שמסמן את סוף הטרימסטר הראשון תרגישי טוב יותר, הבחילות צפויות להיעלם. בהמשך, ההמלצות קובעות שבשבוע 13 מומלץ להגביר את קצב הפעילות הגופנית ובשבוע 14 אולי תוכלי לגלות אם זה בן או בת.

מה קורה בין הטרימסטר השני והשלישי?

שבוע 14 שמציין את תחילת הטרימסטר השני נחשב לתקופה הנוחה והקלה של ההריון. זו תקופה שבה תרגישי פחות עייפה, תוכלי להירשם לקורס הכנה ללידה וגם תחזרי לשגרה מסוימת של פעילות גופנית. בשבועות 14-15 והלאה לא אמורה להיות שום בעיה לטוס לחו"ל או לטייל ברחבי הארץ, ובשבוע 16 תרגישי עלייה במשקל ותוכלי לראות בבדיקת אולטרסאונד את חדרי הלב, המוח ועמוד השדרה.

בשבוע 17 מבצעים בדיקת חלבון עוברי ובשבוע 18 גם רואים תמונה ברורה של מין היילוד – אם את מעוניינת בכך. בשבוע 19 העובר צף במי השפיר ואין לזה יותר מדי משמעות מבחינתך, אך בשבוע 20 תתחילי להרגיש תזוזות. בשבוע 21 קרקעית הרחם תגיע בערך לגובה הטבור, בשבוע 22 אולי תחושי סחרחורת בעת שכיבה על הגב ובשבוע 23-25 תצטרכי לקום גם במשרד כדי להמריץ את זרימת הדם.

הטרימסטר השלישי והשבועות האחרונים מתאפיינים בהגנה עלייך ועל העובר. היצמדי להנחיות של הרופא המטפל, הכיני תיק לחדר הלידה ובדקי האם יש צורך בקביעת מועד לניתוח קיסרי. הכי חשוב – הישארי רגועה!

הריון הריון ולידה מעקב עובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד