י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הרב החדש של בני ברק

הצצה לדמותו של רבי חיים יצחק אייזיק לנדא

בפרק השלישי בסדרת 'הממשיכים' מספק משה ויסברג הצצה לדמותו של הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא ומשרטט קוים סביב הרב שהיה למרביץ תורה ושליח של בית הרבי לפריטת צ'קים, אשר מנהיג את עיר התורה והחסידות באחדות נדירה | הרב אינו משתייך לזרם המשיחיטי

 הצצה לדמותו של רבי חיים יצחק אייזיק לנדא
רבה של בני ברק הגרחי"א לנדא צילום: דוד כהן, פלאש 90

בחודש חשוון תשע"ח דווח לראשונה ב'בחדרי חרדים' על הממשיך של גאב"ד בני-ברק הגרמי"ל לנדא זצ"ל במערכת הכשרות המפוארת שהקים, בכדי להמשיך את המערכת המהודרת גם לאחר הסתלקותו. 

הגרמי"ל לנדא זצ"ל, רב ואב"ד בני ברק, הכתיר את בנו הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא, מראשי ישיבת חב"ד בצפת עת הגיע עמו ביחד לסיור במשחטת ברקאי להכשרת המשחטה לקראת השחיטה לפסח וכן ערך עמו סיורים במפעלים שונים כדוגמת קוקה קולה ועוד. מאז היה ליד ימינו ומקורבי הרב מספרים כי אביו התבטא כמה וכמה פעמים בשנה האחרונה קודם הסתלקותו כי רבי יצחק אייזיק הוא "בר סמכא". 

מאז עמד לצד אביו, התרחשה היסטוריה של ממש בעיר התורה והחסידות בני ברק. בסיום מסע ההספדים, הכריז ראש העיר הליטאי אברהם רובינשטיין כי על דעת גדולי ישראל ימונו שני רבנים, הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא והגאון רבי שבח צבי רוזנבלט, שיהיו אחראים על כל ענייני הדת והכשרות בעיר, והאמת והשלום אהבו. 

הרב החדש מניח אבן על קברו של אביו לאחר מסע הלוויה. צילום: שוקי לרר

רבים הרימו גבה בקשר למינוי שני הרבנים, אך עד מהרה התברר הדבר כסיפור הצלחה מסחרר. שני הרבנים עובדים בשיתוף פעולה מלא. רק בחול המועד הנוכחי נראה כי השניים מתקבלים בכבוד רב בבתי כל גדולי ישראל מכל החוגים והימים הם ימות המשיח, לא פחות. 

במסגרת פרויקט 'הממשיכים' ב'בחדרי חרדים', יצאנו לתהות ולהתחקות אחר דמותו של הממשיך לבית לנדא, אשר זוכה להחזיק בשרביט של סבו הגדול רבי יעקב זצ"ל ואביו המנוח - רבי משה יהודה לייב זצ"ל.

הרב החדש לצד אביו הגרמי"ל זצ"ל בחודש שבט האחרון, חודשיים לפני הסתלקותו. צילום: יהודה פרקוביץ

הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא, רבה של בני ברק, נודע כאחד מגדולי התלמידי חכמים בחב"ד. תלמידיו הרבים רואים בו כ"עשה לך רב" לא רק בשאלות הלכתיות, אלא מתייעצים עמו ביום יום על כל צעד ושעל. אחד מתלמידיו הרבים ששוחח עם 'בחדרי חרדים' מספר כי "ר' אייזיק מסור לתלמידים בצורה לא רגילה ומעוררת השתאות. כולם אוהבים אותו. ולמרות שיש לו את ה'מלכות' של משפחת "לנדא", אך יש לו את ההפרדה בין רב לתלמיד. הוא אדם פרקטי ומדבר בגובה העיניים בין הבחורים".

עם הכתרתו לכהונה הרמה התעניינו רבים באשר להשתייכותו בפולמוס בחב"ד בין אלו המשיחסיטים לאנשי הזרם המרכזי בחסידות. לאור העובדה ששימש במשך שנים לא מעטות דמות בוטלת בישיבת חב"ד בצפת, זו שמזוהה עם המפלג המשיחיסטי, היו שראו בו חלק מהם. מאידך, הרב לנדא מעולם לא הזדהה פומבית עם הסממנים המובהקים של המשיחיסטים ואף נמנע מלהכריז 'יחי אדוננו' בפני קהל באירועים פומביים אליהם הוזמן.

רבי אייזיק זוכה אפוא לקונצנזוס רחב מצד כלל הרבנים והמשפיעים בחסידות חב"ד ובעיניהם הוא נחשב לדמות מוערכת בהיבט התורני וההלכתי. עדות לכך ניתן היה למצוא בברכות ששיגרו הזרמים השונים בחצר ליובאוויטש לרגל הכתרתו לתפקיד רבה של העיר בני ברק.

הרב חיים יצחק אייזיק לנדא נולד בו' אדר תשכ"א לאביו, הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא זצ"ל, רב העיר בני ברק ולאמו מרת מרים. בילדותו למד בתלמוד תורה חב"ד 'בני מנחם' בבני ברק. בבחרותו למד בישיבה הקטנה הליטאית "אור ישראל" בפתח תקוה ובישיבה גדולה החל ללמוד בישיבת 'תומכי תמימים' המרכזית בכפר חב"ד. בזמן לימודיו בישיבה בכפר חב"ד, היה מהבחורים המצטיינים, ולאור זאת ביקש ממנו ראש הישיבה הגאון החסיד רבי יעקב כץ לנסוע לשליחות לישיבה חדשה שנוסדה אז, במגדל העמק, שהוקמה בשעתו על ידי מוסדות "מגדל אור" של הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, שם שהה במשך כשנה.

בשנת תשמ"א נסע לשנת ה'קבוצה' (שנת הלימודים האחרונה של בוגרי ישבות חב"ד במחיצת הרבי זיע"א מ.ו.) בישיבת תומכי תמימים המרכזית ב-770. בלימודיו בישיבה זכה לשמש את הרבי מליובאוויטש ולעזור למזכירות באמצעים שונים. בהזדמנות קרא לו המזכיר הרב גרונר וביקש ממנו לקנות במכולת מול 770 חתיכת עוגה וגבינה ששימשה כארוחת הבוקר של הרבי, מאז היה קונה בכל יום את ארוחת הבוקר של הרבי. כמו כן היה פורט באופן קבוע את הצ'קים שהיו מגיעים למזכירות, של 'דמי מעמד' או תרומות למוסדות השונים שתחת הנשיאות של הרבי מליובאוויטש זצ"ל.

הרבנים החדשים בביקור אצל שר התורה הגר"ח קנייבסקי. צילום: באדיבות המצלם

לאחר סיום מסלול לימודיו והסמכתו לרבנות, נשא את רעייתו, נחמה רבקה בתו של ר' משה בצלאל וקסלשטיין, וקבע את מגוריו בקריית חב"ד בצפת. בקהילת חב"ד צפת החל לשמש במסירות מיוחדת בתפקיד של מו"צ ופוסק הלכה. ידיעותיו העצומות בהלכה, יחד עם גישתו המעשית שרכש מאביו - קנו להם שם בצפת ובאזור הצפון בכלל. רבי אייזיק זכה לעשות שימוש אצל אביו במשך השנים בעניני הלכה ובעניני מערכת הכשרות.

עם פתיחת ישיבת תומכי תמימים בצפת לצעירים, ושימש בה כראש ישיבה עד לסגירתה. לאחר מכן מונה למגיד שיעור, בשיעור ב'  של הישיבה גדולה - חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת עד שנת הלימודים תשע"ד, אז עבר למסור שיעורים לשיעור ג' בישיבה.

שיטת לימודו מתייחדת בעמקות מחד גיסא ובהסברה המותאמת לתלמידים הצעירים מאידך גיסא. שיעוריו מלווים בדפי סיכום המבהירים את מהלך השיעור. הרב לנדא היה מוזמן למעמדי 'ירחי כלה' שהתקיימו בארץ ובעולם ושיעוריו הנודעים היו לשם דבר. כך גם אחרי הכתרתו, בתי הכנסת ברחבי העיר מלאים בשיעוריו הנודעים לשם דבר. בין השנים תשס"ה ותשס"ט היה חבר הנהלה בישיבת תומכי תמימים השוכנת באור יהודה ומסר בה שיעורים בגמרא.

כעת, כאמור, הרב לנדא משמש כרב העיר וממשיך את דרכו של אביו בכל הקשור לעמידה איתנה על קוצו של יוד בנושאי ביצור מערכת הכשרות וחומות הדת בעיר התורה והחסידות בני ברק, כפי שניתן היה לשמוע מפיו בדרשת שבת הגדול לשם נהרו המונים.

לפתחו של הממשיך לבית לנדא ניצבים אתגרים רבים בשדה הכשרות והעמדת הדת בעיר שהולכת ומפתחת בתחומים רבים, וכהונתו תתאפיין בין השאר באיחוד הכוחות עם הרב הליטאי שנושא בתפקיד לצדו. יחדיו הם יצעידו את מערכת הכשרות המהודרת ביותר לגבהים חדשים.

הרב לנדא במכירת חמץ בערב פסח. צילום: יהודה פרקוביץ

הרב משה יהודה לייב לנדא הרב יצחק לנדא משיחיסטים חב"ד כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד