ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
מתחת השמיים לא תשכח! נדיר ומצמרר:

קטע קלף מתוך ספר תורה שהועלה באש ע"י הנאצים ימ"ש

הילדים שלנו ישאלו שאלות שיתנו לנו את ההזדמנות לספר להם את הזוועה ההיסטורית שהתרחשה על אדמת אירופה, וכך נוכל לומר: "NEVER AGAIN" * טלאי צהוב מצרפת אותו נשא על בגדו יהודי בתקופת השואה * זכור את אשר עשה לך עמלק

קטע קלף מתוך ספר תורה שהועלה באש ע"י הנאצים ימ"ש
פריטי יודאיקה שניצלו מתופת הנאצים ימ"ש צילום: בית מכירות מורשת

בבית המכירות מורשת תתקיים בעוד כשבועיים מכירה פומבית בה יוצגו למכירה פריטי יודאיקה ועתיקות מעניינים, בין היתר יוצגו למכירה שני פריטים מיוחדים אשר שרדו את השואה הנוראה. קלף מתוך ספר תורה שנשרף וטלאי צהוב מצרפת הכבושה בתקופת מלחמת העולם השניה.

קטע קלף שמעורר צמרמורת מתוך ספר תורה שהגיע מפולין ואשר שרד מתוך האש, כאשר בתי הכנסת עלו בלהבות במהלך שואת יהודי אירופה. ההסבר למה מסגרו קטע קלף זה מופיע בגב המסגרת עם תיאור באנגלית על הגעת קטע זה מתוך ספר התורה הזה במעורבותו של הרב יצחק מאיר לוין זצ"ל. בתרגום חופשי: בעת ביקורו בפולין אחרי המלחמה הגיע אזרח פולני בשעת ליל מאוחרת עם ספר תורה כרוך בשמיכה. האזרח רצה כסף תמורת הפריט הקדוש ולאחר דין ודברים נקנה הספר ממנו, בשל הפרוצדורה שהייתה כרוכה בהוצאתו מפולין הוא נשמר במקום מסתור במדינה. הספר נבדק ע"י מומחה ומכיוון שהוא אמר שלא ניתן לתקנו, החליטו שבמקום לקבור אותו הוא יכול לשמש כעדות מיוחדת על "אשר עשה לך עמלק", "הילדים שלנו ישאלו שאלות שיתנו לנו את ההזדמנות לספר להם את הזוועה ההיסטורית שהתרחשה על אדמת אירופה, וכך נוכל לומר: "NEVER AGAIN" [לעולם לא עוד!]".

בצירוף מקרים מחריד הקטע המופיע בתוך המסגרת הוא מתוך פרשת שמיני על מותם בשריפה של שני בני אהרן הכהן "לכפר עליהם לפני ה'", נזקי השריפה ניכרים ע"ג הקלף.

פריט נוסף שמופיע למכירה הוא טלאי צהוב בצורת מגן דוד ובמרכזו כיתוב 'JUIF' ["יהודי" בצרפתית] מהשואה האיומה. על פי תקנות הרייך הגרמני ימ"ש, החל משנת 1938 חויבו היהודים לענוד טלאי צהוב. ברובם היה הטלאי בצורת מגן דוד ובתוכו הכיתוב 'יהודי' בשפה של אותה מדינה. טלאי צהוב מצרפת נחשב לנדיר מכיוון שלא היו רבים שנשאו אותו, לאחר שמשטר וישי התנגד לכך. הטלאי שלפנינו גם נשמר בצורה טובה לאורך השנים.

מעניין לציין כי לפי חוקרי יד ושם, ב-7 ביוני 1942 הצטוו היהודים באזורים בצרפת שנכבשו על ידי הגרמנים לשאת סימן מזהה. את הטלאי - מגן דוד צהוב שבמרכזו המילה "Juif" - נצטוו יהודים מעל גיל שש לתפור לבגד בצד שמאל של החזה כך שיבלוט במקום ציבורי. באזור הלא כבוש של צרפת, שהיה תחת שלטון וישי, סרב השלטון לאכוף את הסימון מתוך חשש שדעת הקהל תתנגד לכפייה של אות קלון על אזרחים (יהודים) צרפתים. גם לאחר השתלטות הצבא הגרמני על צרפת של וישי, בנובמבר 1942, נמנעו השלטונות הגרמנים מלחייב את היהודים להצמיד סימן מזהה לבגדם בעקבות התנגדות הציבור.

המכירה של 'מורשת מכירות פומביות' תתקיים ביום שני ח' באייר.

יודאיקה פרטי יודאיקה חפצי יודאיקה שואה ספר תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד