י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
המתנחלים מרוצים

גל תגובות: נחשפו חלקים מתוכנית טראמפ

פרטים חדשים לגבי תוכנית המאה לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים אותה מוביל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ - נחשפו בשעות האחרונות ומעוררים גל תגובות, נזעמות אצל הערבים וחיוביות בקרב המתיישבים

גל תגובות: נחשפו חלקים מתוכנית טראמפ
טראמפ צילום: רויטרס

 

המהדורה המרכזית של חברת החדשות פרסמה הערב (ראשון) פרטים חדשים מתוך תכניתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, פרטים שמעוררים זעם בקרב הפלסטינים והנציגות הערבית בכנסת שיצאה בגינויים חריפים.

הפרשן הפוליטי עמית סגל פרסם כי תכנית טראמפ צפויה לכלול את העקרונות הבאים, הכרה אמריקנית בכך שההתנחלויות ממילא תישארנה בידי ישראל והערים הערביות ממילא יהיו בידיים פלסטיניות, מכאן משתמע שהאמריקנים לא יתנגדו לצעדים ישראליים ביחס ליישובים האלה גם לפני הסכם המינוח הנכון: החלת החוק האזרחי כפי שנעשה בזמנו בגולן.

אחד העקרונות שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הדגיש בעבר הוא שיכיר במה שנוצר בשטח ואינו נצמד לנוסחאות.

האמריקנים יכירו בכך שבכל האזורים שבהם מתיישבים כיום יהודים ביו"ש יישארו בידיים ישראליות בהסדרי הקבע, וכל השטחים עם אוכלוסיה פלסטינית צפופה יישארו בידיים פלסטיניות.

בהתאם לכך, האמריקנים לא יתנגדו לצעדים ישראלים ביחס לישובים, לא סיפוח או החלת ריבונות אלא החלת החוק האזרחי, כפי שהיה בגולן. האמריקנים לא יתנגדו, ישלימו אם זה מה שישראל תעשה.

יו"ר מרצ תמר זנדברג הגיבה בחשבון הטוויטר שלה על הפרסום, "‏זה אולי פרס לממשלת החסינות-סיפוח אבל עונש לאזרחי ישראל"

ח"כ יואב קיש מסיעת הליכוד הגיב, "‏במשך 4 שנים הובלנו בשדולת ארץ ישראל את המסע הציוני להחלת הריבונות במרחבי יהודה ושומרו, הגענו לנקודת זמן קריטית שאסור לנו להחמיץ. אני קורא לראש הממשלה להכנס להיסטוריה כמנהיג שהשלים את הנצחון במלחמת ששת הימים והחיל את הריבונות הישראלית על ההתישבות היהודית ביהודה ושומרון".

בתוך כך, ברק רביד מחדשות 13 פרסם הערב כי הרמטכ"ל היוצא גדי איזנקוט העביר לממשל האמריקני מסר לפיו פרסום תוכנית המאה עלול להוביל להתלקחות באזור.

על פי הדיווח, אייזנקוט הזהיר בשבוע שעבר את הבית הלבן מפני סכנת הסלמה בגדה המערבית בתקופה הקרובה והמליץ כי על ממשל טראמפ לקחת זאת בחשבון על רקע כוונתו להציג את תכנית השלום שלו בשבועות הקרובים.

ביום שלישי שעבר, השתתף איזנקוט שנמצא כעת בהשתלמות במכון מחקר בוושינגטון בפגישה סגורה עם השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלאט.

בפגישה, שנמשכה שלוש שעות, השתתפו כעשרה מומחים לנושא הישראלי-פלסטיני שרובם היו מעורבים בתהליך השלום בתקופת קלינטון, בוש ואובמה, דבריו של איזנקוט בפגישה עם השליח האמריקני גרינבלאט היו משמעותיים ביותר כיוון שהראשון סיים רק לפני ארבעה חודשים את כהונתו כרמטכ"ל.

לפי מקורות שמעורים בתכני הפגישה, איזנקוט אמר לשליחו של טראמפ כי המצב בגדה המערבית "רגיש ונפיץ", בין השאר על רקע קיצוץ המימון האמריקני למנגנוני הביטחון והמשבר הכלכלי שנגרם עקב הקיצוץ בסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית והחלטת הרשות הפלסטינית שלא לקבל את כספי המיסים אותם גובה ישראל.

איזנקוט אמר לגרינבלאט, "הגדה המערבית עלולה להתלקח לפני, תוך כדי או אחרי הנחת תכנית השלום האמריקנית - עליכם לקחת זו כחלק מהשיקולים שלכם. מרגע שהשד הזה ייצא מהבקבוק ייקח חמש שנים להחזיר אותו בחזרה".

‏איזנקוט המליץ לגרינבלאט להחזיר את המימון למנגנוני הביטחון הפלסטינים, לנקוט בצעדים לשיפור המצב הכלכלי ולטפל בתחומי התשתיות והחינוך. גרינבלאט מצידו השיב ואמר כי ממשל טראמפ מודע לסיכונים אבל מתכוון לפרסם את תכנית השלום בשבועות הקרובים - אחרי חג השבועות.

חבר הכנסת איימן עודה, יו”ר חד”ש-תע”ל הגיב לחשיפת פרטי עסקת המאה של טראמפ וטען, "ברית הקיצוניים של נתניהו וטראמפ תבעיר את האזור ותגזור על כולנו חיים על חרב ב”עסקה” שכולה תמיכה במדיניות הימין, בכיבוש, וחיסול האפשרות להקמת מדינה פלסטינית. לא יהיה שלום בלי סיום הכיבוש, לא יהיה שלום בלי סיום המצור ולא יהיה שלום בלי הקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל. נתניהו וגם טראמפ כמובן יודעים את זה, הם פשוט לא רוצים שלום".

דונאלד טראמפ פלסטינים יהודה ושומרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד