י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
משבר חריף

היורק מתנצל אך טוען: "כינו אותי יהודון"

ישראלי ירק לעבר שגריר פולין בעקבות גידופים שספג לטענתו על ידי מאבטחו האישי • התקרית גרמה למשבר דיפלומטי וראש ממשלת פולין הגדיר זאת "התקפה גזענית" • שגרירת ישראל בוורשה זומנה לשיחת הבהרה 

היורק מתנצל אך טוען: "כינו אותי יהודון"
השגריר צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

מארק מגירובסקי, שגריר פולין בישראל, הותקף אמש על ידי אזרח ישראלי בעת שישב ברכבו מחוץ לשגרירות. החשוד, אריק לדרמן, בן 65 תושב הרצליה פיתוח, נעצר על ידי המשטרה וטען כי כלל לא ידע שהאדם עליו ירק הוא השגריר.

התקרית גרמה למשבר דיפלומטי של ממש עם פולין. בציוץ בטוויטר, התייחס ראש הממשלה הפולני מתאש מורביצקי לתקרית וכתב: "הייתי מודאג מאוד לשמוע על ההתקפה הגזענית על שגריר פולין בישראל. פולין מגנה בתוקף את הפעולה האלימה הזאת שכולה שנאת זרים. אלימות כלפי כל דיפלומט או כל אזרח היא בלתי נסבלת".

בתגובה לציוץ, השיב בטוויטר דובר משרד החוץ הישראלי, עמנואל נחשון, כי "ישראל מחויבת לביטחון הדיפלומטים שנמצאים כאן. אנו בהלם מהתקרית - החקירה בעדיפות ראשונה מבחינתנו".

גורם במשרד החוץ של פולין הציג ל'כאן חדשות' את גרסתם לתקרית אמש: לדבריו, החשוד הגיע לפתח השגרירות ודרש לדבר עם מישהו על "האנטישמיות הפולנית". לאחר כמה דקות השגריר עזב ברכבו את השגרירות - החשוד נעמד מול המכונית, החל לדפוק על הרכב. כשהשגריר החל לצלם אותו, האדם ירק עליו תוך כדי שהוא מקלל אותו.

החשוד שירק לעבר השגריר, נעצר כאמור לאחר סריקות שביצעה במשטרה והבוקר הוא הובא לבית המשפט לדיון בעניינו. לטענתו, המאבטחים של השגרירות לא אפשרו לו להכנס פנימה ואף גידפו אותו. בית המשפט החליט לשחרר את החשוד למעצר בית בתנאים מגבילים.

אריק לדרמן, החשוד ביריקה ביקש להבהיר, "אני מבקש להביע את התנצלותי על האירוע שאירע אתמול. משפחתי חוותה את תלאות השואה בפולין ופנייתי לשגרירות הייתה בענייני השבת רכוש. במסגרת פנייתי זו נתקלתי ביחס מכפיש מצד אחד מעובדי השגרירות אשר כינה אותי בשפה הפולנית בכינוי יהודון. אמירה זו עוררה בי תחושות קשות מאוד".

לטענתו, "מיד לאחר מכן עזבתי את הכניסה למשרדי השגרירות והתחלתי לצעוד אל עבר רכבי שחנה ברחוב סמוך לשגרירות. המדרכות המשובשות באזור הקשו על מעבר נוח, וצעדתי בתמימותי בכביש, כאשר תוך כדי כך הגיח מאחורי רכב אשר צפר לי בחוזקה וגרם לי לבהלה. על כך הבעתי תרעומת כפי שהבעתי ובאופן עליו אני מצר".

"אני מבקש להבהיר כי בוודאי לא ידעתי על זהותו של יושב הרכב או תפקידו ובוודאי שלא ידעתי ששגריר פולין בישראל נמצא ברכב. בעקבות זאת, אבקש להביע את התנצלותי הכנה על שאירע ואף ביקשתי מבאי כוחי לפנות למשרדי השגרירות בבקשה להתנצל בפני השגריר. אני מקווה שבכך האירוע יבוא לכדי סיום ויישמר בפרופורציות המתאימות", הוסיף לדרמן.

שגרירת ישראל בפולין אנא אזארי התייחסה לתקיפה ואמרה כי היא "מגנה בכל תוקף אלימות מהסוג הזה. אני מאמינה שמדובר בתקרית בודדת שלא תפגע ביחסים הטובים בין שתי המדינות. אני מאחלת לשגריר שימשיך לגשר בין האנשים בשתי המדינות".

שגרירת ישראל בוורשה זומנה בעקבות האירוע לשיחת הבהרה במשרד החוץ הפולני. "הסברנו שהנושא בהחלט חמור ונמצא בחקירת משטרה", נמסר ממשרד החוץ.

ממשלת פולין ראש ממשלת פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד