כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

עולם ישן עדי יסוד נחריבה: מדיניות החוץ של טראמפ • סקירה

יונה שוב מנתח את ההתבטאויות של המועמד הרפובליקני בנוגע ליחסי החוץ, עומד על קשריו הפוליטיים והמאבקים שניהל, ומנסה לשרטט כיצד יראה העולם תחת המנהיג הרפובליקני החדש שנבחר אתמול

דונלד טראמפ, צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, צילום: רויטרס

אם לשפוט לפי ההצהרות ואם טראמפ הוא גם איש של מעשים אנחנו עתידים לראות סדר עולמי חדש שחוזר בעצם לסדר העולמי הישן והטוב של אמריקה. בימים שלפני שלטון ברק אובמה. חוזרת ארצות הברית להיות המעצמה הבינלאומית המובילה. היא לא תשוש להתערב בכל מקום אך בהחלט לעת הצורך תשמש כשוטרת. אך היא בעיקר חוזרת להיגיון השפוי שאומר שעליך לדאוג לבני בריתך ולהיאבק באוייביך ולא להיפך.

בחירותו של טראמפ היא בשורה רעה מאוד לאיחוד האירופי ובראשה גרמניה והקנצלרית מרקל ובשורה טובה מאוד לבריטניה שפרשה מהאיחוד. טראמפ מתחילת דרכו הצהיר הצהרות קשות נגד האיחוד ותמך בפרישה של בריטניה ממנה. בעוד ונשיא ארצות הברית ברק אובמה הטיל את מלוא כבוד משקלו בניסיון להביא להישארות בריטניה באיחוד. טראמפ תמך בפרישה. "זהו רצון העם", אמר, "ואתם חייבים לקבל את זה. הבריטים החזירו לעצמם את השליטה במדינתם".

טראמפ התנבא וקישר בין הדברים למה שקורה במדינתו: "אני רואה דמיון. אנשים רוצים לקחת מחדש את השליטה על המדינה, הם רוצים עצמאות במלוא מובן המילה". טראמפ גם סבל התקפות אישיות מהמימשל הגרמני. סגן הקנצלרית של גרמניה סיגמר גבריאל תקף את דונלד טראמפ ואמר: "זה לא משנה אם מדובר בטראמפ, חירט וילדרס או מרין לה פן", אמר גבריאל בראיון לעיתון בגרמניה, "הם פופוליסטים ימנים שאינם רק מאיימים על השלום והאחידות החברתית, אלא גם על הפיתוח והשגשוג הכלכליים".

אין ספק שמעתה היחסים החמים שבין המימשל האמריקני לאיחוד יתקררו. לעומת זאת נראה התחממות לוהטת ביחסים עם בריטניה לא נתפלא עם אחד אחד מחילופי הביקורים הראשונים יהיו בין לונדון לוושינגטון. סביר שנראה את טראמפ מבקר בלונדון ואת מנהיג האי הבריטי הבדלני מבקר בארצות הברית. לבחירה של טראמפ גם השלכות כבדות משקל על המהירות בה בריטניה תפרוש מהאיחוד, עתה עם סיוע אמריקני יהיה לה הרבה יותר קל לעשות זאת. לא מן הנמנע שהדבר יזמין מדינות נוספות באיחוד ללכת בעקבותיה.

מנצח גדול נוסף שעומד לזכות בדלת פתוחה לבית הלבן הוא ולדימיר פוטין. פוטין ללא ספק עשה כל שביכולתו כדי לסייע לטראמפ וטראמפ יגמול לו על כך.

עוד בזמן הקמפיין היו בין השניים חילופי מחמאות. וטאאמפ הכריז על רצונו לשפר את היחסים עם מוסקבה. "הוא אדם מאוד צבעוני, מאוד מוכשר", אמר פוטין, "אין לי ספק בכך", אמר. "הוא אמר כי הוא רוצה לקדם את היחסים עם רוסיה ולהעמיק אותם, איך אנו יכולים שלא לקבל בברכה אמרה כזו? כמובן שאנו מברכים על כך". טרמאפ, הגיב "זהו תמיד כבוד גדול לקבל מחמאה נחמדה מאדם משכמו ומעלה. תמיד הרגשתי שרוסיה וארצות הברית יכולות לשתף פעולה בצורה מיטבית כדי להביס את טרור ולהביא לשלום העולמי, שלא לדבר על סחר ושאר היתרונות הנלווים לכבוד הדדי".

כמו טראמפ פוטין סולד מהאיחוד האירופי וישנם נושאים בהם השניים יראו עין בעין. יש להניח שפוטין יזכה ליד חופשית למידי בגבול המערבי שלו כולל אוקראינה אך ישלם תמורה כלשהי באזורים אחרים בעולם. סביר להניח שהשניים ישתפו פעולה בסוריה, לא ברור כיצד ינהג טראמפ במקום שבו האינטרסים סותרים, למשל ביחס לאיראן שם לרוסיה אינטרס לשמור על גבה של בעלת בריתו. וכאן אנו מגיעים היישר למזרח התיכון.

המזרח התיכון הושפע באופן שלילי ממדיניות החוץ של המימשל הקודם ועתיד לעבור שינוי טוטלי עם הגעתו לזירה של טראמפ. קולות מצהלות השמחה במזרח התיכון על בירתו של טראמפ נשמעו לא רק בישראל אלא גם בבירות המדינות הסוניות סעודיה, ירדן, מצריים ועוד. המדינות הללו שהיו בעלות ברית נאמנות של ארצות הברית לאורך שנים סבלו ממדיניות תמוהה של ממשל אובמה שהתנכר אליהם וביכר את האחים המוסלמים. המדינות הללו ירוו עתה נחת מפריחה מחודשת של היחסים בין האומות. קטאר התומכת הגדולה באחים המוסלמים ובחמאס עתידה כנראה לשלם מחיר.

באשר לעיראק: ספק אם הנוכחות הקרקעית האמריקנית באזור תגבר כי אחרי הכל נראה שהכורדים ועיראקים עושים עבודה טובה במוסול, אך במידת הצורך הדבר יקרה.

אירן היא כאמור השאלה הגדולה: טראמפ הבטיח לפעול לביטול הסכם הגרעין עם תמיכת הקונגרס הוא עשוי לפעול בכיוון הזה. טראמפ גם עשוי לנזסות ולדחוק את רגלה של איראן ממדינות האזור, אך האם ינסה לעשות זאת גם בסוריה ובלבנון וזאת מול תמיכת בעלת בריתו החדש פוטין? אחרי הכל, הצהרת בחירות והמציאות בשטח לא תמיד מסתדרים אחד עם השני.

המזרח הרחוק - מי שאמור להיות מודאג היום במיוחד אלו הסינים. טראמפ הבטיח מלחמה כלכלית נגד הסינים שהשתלטו על הסחר העולמי. בייג'ין תקפה לא אחת את טראמפ במהלך הבחירות וטראמפ עצמו הצהיר על מדיניות שתגן על הייצור האמריקני. האם נראה עלייה חזרה למכסות ולמיסוי על יבוא מסין לארצות הברית? אין ספק שלא יהיה פשוט לטראמפ להתנתק מהעולם ולהוביל מדיניות של בדלנות כלכלית. ודאי לא מול סין המחזיקה באיגרות חוב אמריקאיות בשווי של 1.3 טריליון דולר, והיא המשקיעה הגדולה ביותר בשוק הנדל”ן האמריקאי. מאידך לסינים רווח מהלחץ בנושא זכויות אדם ודמוקרטיה שעלולה הייתה להוביל קלינטון.

בעלת בריתה של סין, צפון קוריאה עתידה למצוא את עצמה מול נשיא נחוש יותר שלא יהיה מוכן לעבור בשתיקה על התגרויותיה בתחום הגרעין. ניתן להניח על סמך העבר שנשיא קוראה יפריח בלון ניסוי בדמות טיל שיוט ונשק איסטרטגי אחר כדי לבחון את תגובתו של טראמפ למעשיו. זו תהיה שעת מבחן לנשיא.

במדינה הגדולה השנייה במזרח הרחוק – הודו, גם התגובות עשויות להיות מעורבות המדינה המסוכסכת עם פקיסטן המוסלמית עתידה לרוות נחת מנטייתו האנטי מוסלמית של טראמפ. היא פחות תשמח לגלות את טראמפ פועל למען העברת מוקדי תעסוקה מהודו חזרה לארצות הברית. בהודו תעשיית הייטק גדולה המתבססת כולה על מתן שירותי מיקוד חוץ לארצות הברית. אם טראמפ אכן יממש את תוכניתו הודו תמצא את עצמה במצוקה כלכלית.
דונלד טראמפ מדיניות חוץ ארהב טראמפ וישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד