כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מנהיג עיראק הפתיע: נקבל את היהודים בחזרה

שיבת בבל? הדמות הפוליטית החזקה בעיראק מאז הבחירות האחרונות הפתיעה היום בהכרזה לפיה המדינה תקבל בברכה את היהודים שנמלטו ממנה לפני עשורים

סאדר. צילום: רויטרס
סאדר. צילום: רויטרס



איש הדת השיעי מוקתדא א-סאדר, שהפך לדמות החזקה בעיראק מאז הבחירות האחרונות במדינה, הפתיע היום בהכרזה שלפיה יקדם בברכה את היהודים, שגורשו מארצו לפני עשרות שנים.

כשנשאל האם היהודים שנאלצו לעזוב את עירק בגלל המדיניות המפלה של משטרי העבר, יכולים לחזור תחת הנהגתו לעירק, המנהיג החזק השיב בחיוב. "אם יהיה להם נאמנות לעיראק הם יתקבלו בברכה", אמר, והוסיף כי "יהודים שירצו לחזור לעירק יוכלו לקבל זכויות אזרח מלאות".

א-סאדר, שהנו גם בעל בריתה של איראן - מדינה שקוראת שוב ושוב להשמדת ישראל - מפגין עצמאות בדעותיו.

פרשנים בעולם מזכירים כי א-סאדר אמר בעבר שהוא רוצה מגוון דתות בעירק, וכי הוא מבדיל בין ביקורת על מדיניות מדינת ישראל לבין יהודים מעיראק וממקומות אחרים.

יהודים רבים עזבו את עיראק לישראל בשנות החמישים והשישים - לפני כן הם היוו כ-2% מאוכלוסיית המדינה. החוקה של עיראק אינה מכירה כיום ביהדות כאחת הדתות הרשמיות.

על אף הדיווחים האחרונים מעיראק, על תבוסה של המדינה האיסלאמית 'דאעש' וירידה באלימות הכללית, קשה לראות יהודים שייקחו סיכון ויחזרו למדינה.

איש הדת השיעי א-סאדר איננו ראש הממשלה בעירק, אך נחשב לאחד האנשים החזקים במדינה ויש לו תפקיד משמעותי בעיצוב מדיניות הממשלה. הוא הפך למנהיג לאחר הפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003, כשהוא מתנגד גם לארה"ב וגם לשליט עיראק דאז, סדאם חוסיין.
סאדר עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד