י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הכל הוא יודע

הגוי הגרמני הדהים את החרדים ביידיש. צפו

אורח בלתי שגרתי הפתיע את העובדים בחנות ספרים חרדית בברוקלין, כשהפגין ידע מרשים על נבכי העולם היהודי - הכל בשפת האידיש עם מבטא חסידי משל היה הוא חסיד סאטמר אמריקני | צפו בתיעוד המשעשע

הגוי הגרמני הדהים את החרדים ביידיש. צפו
הגוי בנאום ארוך באידיש צילום: באדיבות Yeshiva world news

צפו: הגוי הגרמני הגיע לחנות ספרים בבורו פארק, והדהים את החסידים כשפצח בנאום שלא מבייש חסיד מלידה.

אזרח גרמני שאיננו יהודי, ביקר בחנות ספרים חרדית בברוקלין והסביר למוכר ההמום בשפת היידיש בעלת ניבים סאטמראים כיצד מניחים תפילין, עם ההסבר של 'היו לטוטפות בין עיניכם'. הגוי אמר למוכר החרדי כי "הדברים שכתובים בתוך התפילין הם הדרך בה יהודים צריכים להתנהג".

הוא לא הסתפק בהרצאה על תפילין. בדבריו דיבר על חג השבועות שהולך ומתקרב, והסביר כי "אני לא בקיא עדיין בכל הטעמים והסיבות לחג, אך זה חג שמסמל את קבלת התורה שהגיע ליהודים בהר סיני". בקשר לפסח מגלה הגוי בקיאות רבה יותר, "פסח זה הזמן שהיהודים נגאלו מלהיות עבדים ויצאו ממצרים דרך משה רבינו".

הוא נשאל לגבי המושג חילול השם ולא אכזב כלל. "זה רע דבר שעושים מול אנשים, בעיקר מול אנשים לא יהודים, ואז האנשים הלא יהודים חושבים שזה דבר שיש לו קשר ליידישקייט, אבל בעצם אין לו שום קשר ליידישקייט".

הגוי נשאל לגבי חסידות סאטמר. "אני לא יודע הרבה עליהם, אבל הם מקפידים לדבר יידיש, הרבי שלהם הוא הרב יואל טייטלבוים הקפיד לדבר יידיש. מאוד יפה לראות ולשמוע שאנשים מדברים יידיש", הוא אומר.

לגבי חסידות גור הודה האורח המפתיע "שמעתי עליהם אבל אני לא בקיא בהם". באשר לחסידות באבוב אמר הגוי, "אני מכיר את השם, אבל לא מבין את ההבדלים בין באבוב 45, לבאבוב 48".

אם היה לכם ספק, גם על חסידות חב"ד סיפר הגוי, וכי לא יתכן לפספס את החסידות המפורסמת בעולם. המוכר בחנות אמר לו "מה לגבי ליובאוויטש", והלה השיב "ליובאוויטש זה אותו דבר כמו חב"ד. לצערי הרב אני לא מכיר עליהם יותר מדי, חבל מאד, שמעתי עליהם הרבה".

"אני כל כך אוהב את השפה יידיש, אני אוהב לדבר את השפה, זה שפה מיוחדת, אני ראיתי את הסביבונים בחנוכה עם האותיות של א, ב, כשהייתי ילד. היה את האותיות נ.ג.ה.ש. חקוקים על הסביבון, החלטתי ללמוד את השפה כדי להכיר את האותיות, ובגלל שהשפה דומה לגרמנית, היה לי קל, אני מדבר יידיש יותר טוב מגרמנית".

הגוי ממוצא גרמני לא הסתפק במופע הידענות בשפת האידיש ובנבכי העולם החרדי, וקנה את הספר "אמונה" שמיועד לילדים, שעוסק בנושא ומופיעים בו ציורים על אמונה וביטחון.

"אין לי אמונה שלמה, אבל יש לי אמונת צדיקים, אני חושב שאפשר ללמוד מהצדיקים הרבה דברים טובים, הם אנשים קדושים וטובים, אני חושב שללמוד מהם זה טוב מאד, כיף לראות כאן אנשים מדברים יידיש", ציין הגרמני.

לסיום קרא הגוי מתוך הספר ביידיש "בטח בהשם ועשה טוב, שיהיה לך ביטחון באייבישטער (אלוקים י.פ.), ותעשה רק טוב, כי רק השם יכול להיות מי שמגן עליך, והכל מגיע מאיתו יתברך".

יידיש גרמני מפתיע חב"ד סאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד