י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
דרשות בכל השטיבלך

קיצוצים ופיטורים: התייעלות דרמטית בגור

שינויים בגור: החשב המלווה הורה על גל פיטורים והאדמו"ר הורה על עצירת התקדמות בניית בית המדרש • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים על תוכנית ההתייעלות שמביא החשב הליטאי החדש בחסידות הגדולה בישראל

קיצוצים ופיטורים: התייעלות דרמטית בגור
רבבת חסידי גור בכינוס בארנה צילום: שלומי כהן

אחרי שיצאו למסע גיוס של 70 מיליון שקל במצ'ינג אגדי לסגירת חובות שהצטברו במשך שנים, יוצאים באיחוד מוסדות גור ובמרכז העולמי של החסידות, בתכנית התייעלות דרמטית כדי להבטיח את היציבות הכלכלית של האימפריה בגור ולייצר מעתה מדיניות כלכלית סדורה כך שההוצאות לא יעלו על ההכנסות.

בשבת האחרונה נישאו דרשות בכל השטיבלך של החסידות וחולקו לציבור חוברות הסברה על נחיצות המהלך אותו מוביל שלמה קרלנשטיין, איש הכספים בישיבת חברון ומי שנבחר לפני כמה חודשים לכהן כאיש הכספים והחשב המלווה של איחוד מוסדות גור והמרכז העולמי.

ל"בחדרי חרדים" נודע שהקיצוצים הדרמטיים על הפרק הם: קיצוץ בתמיכה החודשית שה'איחוד' מעביר לישיבות ולת"תים, כשהכוונה להגביל קיצוץ זה לתקופת זמן קצרה; גל פיטורים של עשרות עובדים שחלקו כבר יצא לדרך; סגירת אגף ההפקות וירידה דרסטית ברף הפקות הדינרים ואירועי הכבוד לגבירים שנמנים על חוגי התורמים בדרגות שונות.

כזכור, בשנה האחרונה עזב נחמן וידיסלבסקי את מנכ"לות 'איחוד מוסדות גור' ואת מקומו תפס לייבל יוסקוביץ. אך הקופה נכנסה לגרעון עמוק במיוחד לאור התחזקות בניית בית המדרש, שלכאורה באה על חשבון תרומות נדיבי האיחוד. האדמו"ר מגור ביקש לאחד את שני הקופות לקופה אחת מרכזית, לאור הדברים, התפטרו חברי הנהלת איחוד מוסדות גור עם המיזוג לבית המדרש.

"דווקא האיחוד הזה הביא למשבר ולגירעון עמוק יותר", אומר גורם בחסידות ומספר על שורה של ביטולי הוראת קבע לאחד משני המוסדות. "הכפילות הזו גרמה לחוסר אמון במוסדות ורבים שאלו עת עצמם למי בדיוק אני תורם?"

בשל המשבר גויס קרלנשטיין, בהוראת האדמו"ר מגור שביקש שהמבקר יהיה "אדם מבחוץ שאין לו נגיעות אישיות". קרלנשטיין שזוכה לאמון ראשי המערכת הורה על שורת צמצום הפעילות וקרא להידוק החגורה.

גורם בחסידות גור אומר ל"בחדרי חרדים", כי "המהלך היה בלתי נמנע, רף ההוצאות טיפס לשיאים שלא הייתה אפשרות לעמוד בהם, מיזמי התורה והחסד של ה'איחוד' לבד - עוד לפני שנחשב את תקציב 'המרכז העולמי' שלפני כמה חודשים חבר להיות גוף אחד עם ה'איחוד' - הגיע ללמעלה מ-100 מיליון שקל בשנה וחייבים לעשות קיצוץ מסוים, לפחות לתקופת זמן, כדי להתאים את ההוצאות להכנסות ולהבטיח המשך ניהול תקין".

בהוראה ישירה לכלל החסידים כפי שנמסרו בידי גבאי השטיבלך בשבת, שלא יוקלטו חלילה, נאמר כי המצ'ינג לא הגיע לסכומים אותו רצו והסכום המירבי אליו הגיעו לדברי ראשי האיחוד עומד על כ-54 מיליון שקלים, וזאת בפריסה של שלוש שנים ויותר.

בד בבד, נמסר כי לאור האיחוד בין בית המדרש ואיחוד המוסדות הורה האדמו"ר מגור "להעדיף תורה על פני בנייה", ובניית בית המדרש נעצרה והושהתה כרגע לזמן בלתי קצוב, עד שהמערכת תתייצב וייכנס כסף חדש.

סגירת אגף ההפקות ב'איחוד' נחשבת לדרמטית במיוחד, שכן איחוד מוסדות גור נחשב לפורץ הדרך ברמת הפקות הדינרים במגזר החרדי. אגף ההפקות ב'איחוד' בניהולו של איש ההפקות האגדי איצ'ה לודמיר הרים סדרות של דינרים ושבר בכל שנה שיאים חדשים ברמת ההפקה הגרנדיוזית שבמקביל הביאה לשבירת שיאים ברף התרומות. במובנים רבים, היה לודמיר אבי השיטה במגזר החרדי עם הפקות הפאר, אחריו באו כל המוסדות וחצרות החסידויות שרבים מהם עברו קורס מזורז אצל הקליברים הגוראיים.

החוברת הפנימית שהופצה בחסידות גור

חסידות גור איחוד מוסדות גור שלמה קרלנשטיין תכנית התייעלות לייבל יוסקוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד