י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

רוצים לפתוח למישהו את הלב? לכו קנו כוס קפה

מדוע אנשים נוטים לשנות את דעתם באופן חיובי כאשר הם אוחזים במשהו חם ביד? חוקרים מאוניברסיטת ייל מצאו תשובה מעניינת

רוצים לפתוח למישהו את הלב? לכו קנו כוס קפה
קפה צילום: pixabay

את הפוסט הבא מצאתי אצל חברתי, מירי ליפשיץ, מייסדת המרכז לניהול ומצוינות מקצועית – הלום.

"בשנת 2008 מצאו חוקרים מאוניברסיטת ייל בארה"ב, כי כאשר בני אדם אוחזים במשהו חם, הם נוטים לשנות את דעתם באופן חיובי כלפי עצמם ואנשים אחרים. התגלית הייתה פורצת דרך והתפרסמה בכתב העת היוקרתי "סיינס".

נמצא שאחיזת כוס קפה בלבד, גרמה לאנשים להיות פחות אנוכיים וגם לתפוס אנשים אחרים כנדיבים ואכפתיים יותר. באותה מידה התגלה שגם ההפך הוא הנכון: כאשר בני אדם מחזיקים משהו קר ביד, הם נוטים להיות יותר אנוכיים וחשדנים כלפי אנשים אחרים.

ההסבר לתופעה זו קשור לתיאוריה פסיכולוגית בשם "תודעה נטועת-גוף". (embodied cognition)  בבסיס התאוריה נמצאת ההנחה שקיים קשר הדוק בין תהליכי חשיבה לבין הסביבה שבני אדם נמצאים בה, והחוויות הפיזיות שהם חווים ברגע נתון. מהמחקר הזה (ורבים שהגיעו בעקבותיו) הוברר כי החוויות שבני האדם חווים ברגע מסוים משפיעות באופן לא-מודע על הסקת מסקנות ותהליכי קבלת ההחלטות. למשל, חפץ חם (כגון כוס קפה) משדר ללא-מודע רגש "חם" וחיובי, ולכן גורם לאנשים להיות יותר ותרנים, נינוחים ואופטימיים (כמו גם לתפוס אנשים אחרים באופן כזה). ההפך קורה כאשר אוחזים בחפץ קר - אסוציאציה הגורמת ללא מודע לחוש "קור", ניכור וחשדנות".

בתור חובבת קפה ידועה, הלכתי לבדוק את המקור. כך גיליתי כי במהלך המחקר, התבקשו אנשים שעלו במעלית, להחזיק משקאות. חלקם קיבלו משקאות קרים וחלקם קיבלו משקאות חמים. סיפרו להם סיפור על אדם מסוים וביקשו מהם לדרג את אופיו ואת תחושותיהם כלפיו. על אף שכולם שמעו את אותו סיפור בדיוק, מצאו החוקרים כי אנשים שהחזיקו ביד משקה חם, דירגו את האיש בסיפור כיותר ידידותי ואמין, לעומת אלו שאחזו בכוס משקה קר.

בהזדמנות נוספת, התבקשו המשתתפים לגעת בכרית טיפולית ולבדוק אם היא קרה או חמה. לאחר שנגעו, התבקשו לבחור מתנה שתינתן להם או לאדם אחר שיבחרו. עלה כי אלו שנגעו בכרית החמה, נטו לבחור מתנה לאדם אחר, ואילו אלו שנגעו בכרית הקרה, בחרו מתנה לעצמם.

בקיצור, מהיום, אם אתם רוצים להרשים מישהו, או לדאוג שיתן לכם משהו שאתם רוצים – תדאגו קודם לתת לו ביד משקה חם.

.

 

 

קפה מחקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד