י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מסמן מטרה

מינוי אוחנה למשפטים: נתניהו מסמן מטרה

בין אם יהפוך למינוי קבע ובין אם לאו - מינוי אוחנה למשפטים מהווה מסר חד-משמעי לבג"ץ באשר לכוונותיו של ראש הממשלה והיחס החם שפיתח עד כה עם הרשות השופטת • וגם: נתניהו ירק בפרצופו של סמוטריץ' • טור פרשנות מאת יוסי אסולין

מינוי אוחנה למשפטים: נתניהו מסמן מטרה
ראש הממשלה, נתניהו צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מי שיצלול למעמקי הארכיון וינסה למתוח קו על יחסו של נתניהו למערכת המשפט, עלול להיות מופתע. לשמע הדברים החמים שאומר נתניהו על שופטי העליון. הצופה מהצד עוד עשוי לחשוד שמדובר בכלל באיש שמאל מובהק, שעושה הכל כדי לשמור על כוחם המופרז של "שומרי הסף".

דווקא בגלל זה, מינויו של אוחנה, מתנגד חריף של בג"ץ בשבתו על כס "האקטיביזם השיפוטי", שאת אנשיו הוא מכנה "חונטה" הפועלת בשיטת "חבר מביא חבר" - נראה כמו סימון מטרה מובהק מצד נתניהו. רוצה לומר, במינויו, שם נתניהו קץ, לכאורה, למערכת היחסים החמה למדי שפיתח עם השנים עם מערכת המשפט.

מחד, אין משמעות ממשית ופרקטית למינוי שר בממשלת מעבר. היכולת שלו לפעול מוגבלת, הן מצד הכלים שעומדים לרשותו (אי יכולת לחוקק חוקים); והן מצד סד הזמנים הקצר שעד הקמת הממשלה הבאה. שלא לדבר על רפורמות. בהתאמה, אפשר לומר שמדובר בתפקיד מעבר.

מאידך, ייתכן שבכך נתניהו סולל את דרכו של אוחנה לתפקיד שר המשפטים בממשלה הבאה, במהלכה גם יוכרעו סופית ענייניו המשפטיים - אם "לחיים" ואם "למוות". אי לכך, ניצול נכון של ההזדמנות שנחתה עליו לפתע, בהחלט עשוי להביא אותו למשרד המשפטים במינוי קבע ולדלג על המינוי ה'טבעי' של איש הליכוד הבכיר יריב לווין, שסומן תחילה.

אוחנה ונתניהו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לכל הפחות, מינוי שכזה יהפוך כל מתנגד אחר למערכת המשפט למינוי סביר וסביל. כך שגם אם מסיבה כלשהי לא תיסלל דרכו של אוחנה, הרי שאחרי שסומנה המטרה - לנתניהו יהיה קל יותר להשחיל מועמד אחר. גם אם יהיה חריף יותר כיריב לווין.

ויש פה סימון מטרה נוסף: העובדה שנתניהו בחר באוחנה על פני סמוטריץ', שנלחם לקבל את התפקיד לידיו והגן בחירוף נפש על חוק החסינות שייטיב עם נתניהו יותר מכל אחד אחר - היא יריקה בפרצוף של סמוטריץ' - בין אם יש לזה קשר לסאגת מדינת ההלכה ובין אם לאו; וגם מראה את הדלת החוצה לשרה היוצאת, שקד.

אז האם אכן חלה מהפכה בתודעתו של נתניהו בכל הקשור לרשות השופטת, עד שהוא ממנה מועמד מקרב הליכוד שדוגל ברפורמה מעל כל במה; או שאולי מדובר במהפכה פרסונלית שנועדה לשרת את מטרותיו המשפטיות של רה"מ ולחלץ אותו במינימום נזק - ותו לא.

סביר להניח שהתשובה האחרונה נכונה, ולפחות יש לה חלק משמעותי. אבל, גם אם זה הטריגר שהוביל לשינוי - זה יותר מלמד על השחתה ערכית של נתניהו. במהות, מדובר במהפכה חשובה לאין ערוך - אולי החשובה ביותר - שסוף סוף תגרום לימין לשלוט. וזה מה שחשוב.

בנימין נתניהו בג"ץ אמיר אוחנה רפורמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד