י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
המחדלים בתקרית האלימה בחסידות

העירייה מאשימה את המשטרה: "שיהיו 20 ניידות"

למרות תשלומי אגרת השמירה, תושבים בבני ברק אינם חשים בתחושת ביטחון ועלולים ליפול קורבן בידיהם של נערי שוליים או עבריינים אחרים ואין מי שיושיע אותם | גבאי בית כנסת דאראג שבו אירעה תקרית אלימה במהלך חג השבועות, מאשים: "משטרת ישראל הפקירה אותנו" • צפו

העירייה מאשימה את המשטרה: "שיהיו 20 ניידות"
ניידות משטרה בחניון משטרת ישראל צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

החל מחודש ינואר 2016, תושבי העיר בני ברק משלמים אגרת "היטל שמירה" למימון הוצאות אבטחה עירונית ומגוון כלים לביטחון התושבים. עוד קודם לכן, תושבים הקימו ארגון התנדבותי בשם "השומרים", סוג של משמר אזרחי מבוסס על תושבים, המסיירים ברחבי בני ברק בשעות הלילה וכן בשבתות וחגים, על מנת לאתר חשודים ולהניא אותם מלבצע פשעים.

על מה משלמים? ניידות של השיטור העירוני מסיירות ברחבי בני ברק בשגרה וכן בשבתות ובמועדי ישראל, על מנת לאתר אנשים חשודים וכן להשרות תחושת ביטחון על הסביבה. בעיר התורה בני ברק, אנשים אינם מסתובבים בשבת וחג עם טלפון (למעט כוחות ההצלה והביטחון), כך שתפקידם של ניידות הסיור מאוד משמעותיות, כשתושבים נתקלים בהם ברחוב ומדווחים על אירועים חריגים.

במקרים של הצלת חיים, ידועה ההלכה כי פיקוח נפש דוחה שבת. אולם כאשר מדובר בפורץ, גנב או נערי שוליים שמציקים, אנשים אינם ממהרים לחלל את השבת, למרות שלעיתים זה אף גובל בפיקוח נפש. במקרה החמור שאירע במהלך ליל שבועות, כאשר נערי שוליים נכנסו לבית הכנסת דאראג השוכן ברחוב נפחא בעיר והיכו את הלומדים והמתפללים במקלות עץ וברזל, אכן היה מי שהתקשר, אך עשה זאת לצוותי הרפואה ולא למשטרה. כונני איחוד הצלה העניקו טיפול רפואי ל-15 בני אדם שסבלו מחבלות.

במשך מספר שעות לא חלפה ניידת סיור של השיטור העירוני או של המשטרה, כך שלא היה מי שיעצור את ההתפרעות האלימה. על זה משלמים תושבי העיר אגרת "היטל שמירה"? כנראה שכן. בחסידות דאראג וכן תושבים רבים עמם שוחחנו, הביעו בשיחה עם 'בחדרי חרדים' את אי שביעות רצונם מהיעדר הטיפול המתבקש של אנשי השיטור בנערי השוליים, בעיקר נוכח העובדה שתשלומי היטל השמירה לא פסקו.

בתוך ל'בחדרי חרדים' נודע, כי גבאי בית הכנסת דאראג ואחד המתפללים, הגיש בשעה האחרונה תלונה רשמית במשטרת מרחב דן. "הגשתי תלונה על התקיפה האישית שלי, וגם על התקיפה של עשרות ילדים ואברכים חסרי ישע", אמר ל'בחדרי חרדים'. לדבריו, "במשך שלוש וחצי שעות אותם נערי שולים השתוללו, התיזו מים, היכו במקלות ועוד". הגבאי מוסיף כי לתחושתו "משטרת ישראל הפקירה אותנו".

בתיעוד ממצלמות האבטחה, ניתן להבחין כי בשעה 23:35, כרבע שעה לפני שהחלה ההתפרעות, ניידת של השיטור העירוני חלפה במקום, "במצלמות ניתן לראות שהם מתקשרים עם הנערים, אך המשיכו בדרכם. לאחר מספר שעות, רק בשעה 3:30 כאשר כבר היו 15 מבני הקהילה פצועים, הגיעו 3 ניידות משטרה". לטענתו, אלה לא ממש סייעו להרגעת הרוחות. "עומדים שם שוטרים, לא עושים שום דבר. ביקשתי מהשוטרים שייקחו את הפרטים של הנערים שלא נמלטו, אך הם אמרו לי 'אל תלמד אותנו את העבודה'. תוך כדי, אחד הנערים החל להוציא את האוויר מצמיג ניידת המשטרה, הוא היחיד שעוכב ושוחרר לאחר זמן קצר", הוא מאשים.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוסיף הגבאי, כי לאחר שיצא מתחנת המשטרה והגיש תלונה, הגיעו מתפללים נוספים להגיש תלונה, "אבל משום מה לא רצו לקבל אותם. אמרו להם שכבר נפתחה חקירה ואין צורך בתלונות נוספות". לקחו מהם פרטים? - שאלנו, "איזה פרטים, אמרו להם שיעזבו את המקום".

בעיריית בני ברק לא מתנערים מאחריות, אך אומרים כי "אגרת השמירה אינה מקנה את האפשרות להצמיד לכל תושב שומר או פקח. מעשי ונדליזם והתפרעויות מסוג זה הינם בתחום סמכותה של משטרת ישראל אולם העירייה בשיתוף השיטור העירוני עושה ותמשיך לעשות ככל שבידה למנוע מקרים מסוג זה ולהמשיך את חיי התושבים בשיגרה בבטחון ושלווה".

מנהל אגף פיקוח אכיפה עירונית בבני ברק שלומי מלכא, אומר ל'בחדרי חרדים' כי הם נמצאים בהליך בדיקה של כל הנושא, אך מציין כי במהלך משמרת לילה ישנם 2-3 ניידות. האם זה מספיק? "מבחינתי שיהיו 20 ניידות על מנת לשפר את תחושת הביטחון, זו המטרה שלי ושל ראש העיר רובינשטיין". עוד הוא הוסיף "אנחנו לא ניתן לזה יד ונפעל שימוצה הדין עם אותם נערים".

במהלך השיחה אומר מלכא, כי הניידות של השיטור העירוני מסיירות בכל רחבי העיר, כולל בפרדס כץ וקרית הרצוג, "הם לא יכולים להיות בכל רגע נתון בכל העיר". עם זאת הוספנו ושאלנו, הרי רחוב השומר (כהנמן) הוא מקום מועד להתפרעויות של נערי שוליים. מלכא השיב כי ישנם מספר מקומות מועדים ובאיזורים הללו יש יותר סיורים. "במקרים הקודמים בהם נערים השתוללו והיכו, עצרנו את כולם והעברנו אותם למשטרה, חלקם גם קיבלו עונש מאסר. נפעל למצות עם כולם את הדין".

לאחר הפרסום ב'בחדרי', של סרטון וידאו המתעד את התקיפה החמורה, פנו בשיטור העירוני לגבאי בית הכנסת וביקשו מהם לקבל את חומר הוידאו המקורי וכן ביקשו שאלה יגישו תלונה רשמית במשטרת מרחב דן. עם זאת, בעירייה מפנים גם אצבע מאשימה לעבר המשטרה, על כך שניידות אינן מסיירות מספיק ברחבי בעיר, בעיקר בשבתות וחגים.

ראש העיר אברהם רובינשטיין, ששמע את פרטי האירוע החמור, נכנס לעובי הקורה והורה לאחראים לטפל במקרה אלימות זה במלוא החומרה הנדרשת. בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אמר רובינשטיין: "אני כראש העיר מחויב לביטחונם האישי של כלל התושבים. דיברתי הבוקר גם עם הממ"ר נצ"מ מומי בוריה וגם עם המפקד השיטור העירוני, והוריתי להם לעשות הכל על מנת ולמצוא את הפורעים ולהעמידם לדין".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אלימות היא נגע חברתי פסול, ובהתאם משטרת ישראל רואה בחומרה כל אירוע אלימות ומעשה בריונות כנגד כל אזרח באשר הוא. מיד עם קבלת הדיווח במשטרה אודות הקטטה, הגיעו למקום כוחות משטרה ונפתחה חקירה. מטבע הדברים איננו מפרטים אודות חקירות מתנהלות, אולם נציין כי המשטרה תבצע את כל פעולות החקירה הנדרשות על מנת למצות את הדין עם החשודים במעשה".

שיטור עירוני נערי שוליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד