י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ביוזמת מכון 'נקודה': מאות יוצרים תורניים התכנסו לראשונה לערב ייחודי ומרתק במסגרת "יום היוצר התורני"

התרגשות רבתית בעולם הספר: תחת קורת גג אחת הסבו ראשי ונציגי מכוני ההו"ל הגדולים לפאנל מרתק ומאחד • לבקשת אלפי יוצרים תורניים, מכון 'נקודה' מפיק לקראת חודש ליום היוצר את ספר "קמ"ל- קא משמע לן" - סיכום תובנות עצות והדרכות ליוצר • במעמד הוכרז על ר"ח סיון תש"פ כ"יום היוצר התורני 2"

ביוזמת מכון 'נקודה': מאות יוצרים תורניים התכנסו לראשונה לערב ייחודי ומרתק במסגרת "יום היוצר התורני"
ראשי המכונים בפאנל שע''י מכון נקודה צילום: יעקב נחומי

בעיר בני-ברק נערך בימים האחרונים מעמד רב רושם לכבודם של עמלי התורה, מחברים ועורכים תורניים ביוזמת בית היוצר "נקודה" , בהשתתפות מאות אברכים בני עליה החפצים להוציא את חידושיהם לאור, סופרים תורניים, אשר ישבו והחכימו מתוכן מעשי מרתק מפי ראשי המכונים הגדולים של ההוצאות לאור, "עוז והדר", "מכון ירושלים", "מוסד הרב קוק" "פאר מקדושים" וכן ראשי ונציגי רשתות שיווק הספרים, מהגדולים והחשובים בתחום.

את המעמד פתח יו"ר יום היוצר, רב קהילת איילת השחר במודיעין הרב חנינא קושלבסקי שליט"א אשר הביא את דברי הפלא יועץ, ש"כתבו הקדמונים, שאם חננו ה' שיוכל לכתוב, יעשה כן, ואם יועיל הדבר לאדם אחד באלף שנה, די לו". כתיבת ספר אינה עבור הגשמת חלומו של המחבר, אלא יש בה תועלת עבור כלל ישראל לדורות רבים".

הנחה את המעמד בטוב טעם המרצה הנודע הרב ישראל גולדווסר, אשר הדגיש בפני המשתתפים את העובדה שכל אחד ואחד מהם כבר הספיק ליהנות ממכון נקודה, היות וכל מי שלומד את ספרי היסוד של העם היהודי, את הספרים שהוציאו לאור מכוני הענק כבר נהנה מעבודת מכון 'נקודה' בלא מעט מהספרים, כאשר בהמשך הקרין מצגת מרהיבה על שואת ותקומת הספר היהודי בראי ההיסטוריה.

הגאון רבי מרדכי בונם זילברברג שליט"א רב שיכון ה', והביא את דבריהם של גדולי ישראל וצדיקי הדור, אודות חשיבותם של העוסקים בעזרה להוצאת ספרים תורניים לאור עולם, הן ספרי יסוד מהתלמוד ועד השולחן ערוך וגדולי הפוסקים, ועד הספרים המתחברים בימינו אנו.

לאחר מכן נשא דברים הגאון רבי יצחק שמואל שוורץ שליט"א, רב ביהכנ"ס חסדא בבני-ברק, אשר הלהיב את הלבבות אודות חשיבות מחברי הספרים, והזכיר מאמר רבותינו ז"ל במסכת סוטה בתארם את משה רבנו ע"ה שהיה "ספרא רבה דישראל", ה'סופר הגדול של עם ישראל'.  זאת אע"פ שמשה לא כתב את התורה אלא קיבלה מהקב"ה ומסרה לישראל.

הגאון רבי יצחק ישעי' וייס שליט"א, רב שכונת נוה אחיעזר דיבר אודות חשיבות הדיוק בעת עריכת ספר תורני, והזהירות מזיוף הספרים. "אני רוצה לספר מה שאמר גאב"ד טשעבין זצ"ל, בכל מוצר בשוק, כל זמן שלא נמכר, הוא עדיין לא עשה כלום, אם התחילו לקנות אותו והוא התחיל להרויח ממנו, הוא התחיל לעשות מה שהוא. אם הוא לא כיסה את ההוצאות הוא בהפסדים. בספר תורני זה אחרת, כשהוא מוציא את הספר, הוא כבר כיסה את ההוצאות במה שספרו יצא לאור עולם, מכאן ואילך כל מה שהוא מרויח מזה, הכל ריוח".

אגודות רבות קיימים היום בישראל, "אגודת העיתונאים", "אגודת הסופרים" ועוד. בערב זה התייסדה "אגודת היוצרים התורניים", בה ילובנו בין העוסקים בתחום כל העניינים הנוגעים להוצאה לאור של ספר תורני, מה הדרך הנכונה בטיפול בכתבי יד עד הוצאתם לאור, איך גורמים לספר להיות מוצלח, מה גורם לספר להיות "רב מכר" ועוד.

פאנלים מרתקים ומחכימים

ערב עמוס היה "ערב היוצר התורני", במהלכו התקיימו מספר פאנלים אשר עסקו בסוגיות המורכבות העומדות לפתחו של כל מחבר ספר, כיצד ניתן לפתור את דילמת המחיר, ההשקעה, הזמן הדרוש לשם כך, וכיצד כל אחד יהפוך את ספרו למבוקש ומוצלח, ל"רב מכר", כיצד יקבע את מחיר הספר ועוד.

הפאנל הראשון התקיים כאמור בהשתתפות ראשי המכונים הגדולים והמפורסמים: הרב משה בוקסבוים שליט"א, ראש "מכון ירושלים". הרב יהודה רפאל שליט"א, ראש "מוסד הרב קוק" הרב ישראל כהן שליט"א ראש מפעל השו"ע במממלכת התורה "עוז והדר". הרב טוביה פריינד שליט"א, עורך אחראי במכון "פאר מקדושים" להוצאת ספרי חסידות.

ציבור המשתתפים היה נרגש מאוד לראות את 'ארון הספרים התורני' - מכוני הספרים שממלאים את הארונות בכל בתי הכנסת והישיבות, מתכנסים יחד ביוזמת מכון 'נקודה' ונותנים לציבור את עצותיהם ורעיונותיהם, ואכן דבריהם נשמעו בקשב רב, כשהכל מצטיידים בתובנות חשובות להמשך.

מהו 'ספר טוב' הראוי לעלות על שולחן מלכים?

זוהי שאלה אחת מני רבות, אותה נשאלו חברי הפאנל אשר השיבו בהרחבה, תוך שהם סוקרים את ספרי היסוד היוצאים במכוני ההוצאה לאור בשנים האחרונות. כל אחד בתורו סיפר על היגיעה הרבה הדרושה כדי לנפות את הפסולת ולהותיר סולת נקיה ההופכת את הספר למוצר מוצלח במיוחד, המבוקש על ידי כל בני התורה. לעיתים יש צורך להוציא ממון רב לשם כך, אך כל מומחה בתחום יודע לומר, שכל שקל שמשקיעים בהוצאת ספר, חוזר בכפל כפליים, אם אכן יוצא לבסוף מוצר נקי מכל טעות.

הרב רפאל שליט"א הדגיש כי "המחשבה הראשונה ב"מוסד הרב קוק" היא על חשיבות הספר וחשיבות מחברו עבור לומדי התורה, ככל שהספר יסודי יותר, מאת אחד מגדולי הראשונים והפוסקים, חשיבותו גדולה יותר, גם אם בסופו של דבר לא ימכר ממנו ולו עותק אחד!" 

הרב בוקסבוים ציין כי "ב"מכון ירושלים" מתמקדים בספרים שמעולם לא ראו אור, ולולי העמל והיגיעה של חברי המכון, הספר ומחברו לא היו נודעים ללומדי התורה. מעשים רבים נודעים על אאמו"ר הגר"י זצ"ל, שטרח ויגע רבות במציאת כתבי יד  נדירים בכל רחבי העולם, על מנת להוציאם לאור עולם, לתועלת כל בני התורה".

הרב כהן שליט"א אמר בין דבריו כי "ב"עוז והדר" עוסקים בעיקר בהוצאת ספרי יסוד, וחידד כי אנשים מזהים את איכותו של כל ספר, ועל פי זה מחליטים אם לרכוש אותו אם לאו, כמו לדוג' מהדורה של הגדה "מתיבתא" מבית עוז והדר אשר הגיעה למדפי החנויות בי"א ניסן, ולתדהמת כולם תוך שלשה ימים אזלה.מכוני הוצאה לאור מנוסים וותיקים, כמו בית היוצר 'נקודה', ש'ממלכת התורה עוז והדר' משתמשת גם במכון זה, ידועים בציבור כמומחים בהוצאת ספרי איכות מיוחדים"!

הרב פריינד שליט"א: "מכון "פאר מקדושים" הוקם עבור כמה חידושים מיוחדים בהוצאת ספרי החסידות מתלמידי הבעש"ט זיע"א ואכן הספרים הפכו לרבי מכר. ושיבח את הפעילות של נקודה עד כמה היא כדאית ועצומה עבור הוצאת "ספרים טובים", כי ספר היוצא לאור בכל שלביו תחת קורת גג אחת, מובטח שיצא טוב ומוצלח במיוחד", כשהוא מדגיש כי "כיום קיים שיתוף פעולה פורה, ובפרט בערב היסטורי שכזה בו מתכנסים נציגי המכונים הגדולים במקום אחד, על מנת לייעץ, להכווין, לגרום שכל מחבר ידע לבחור לו בית לספר שהוא חפץ להוציא לאור".

 לקראת סוף הערב הגדול, התקיים פאנל נוסף, בהשתתפות מנהלי חנויות ספרים מנוסים וותיקים. חברי הפאנל היו הרב יעקב רוסט שליט"א מנהל מחלקת שיווק והפצה ברשת 'אור החיים', הרב משה אברמוביץ' שליט"א בעל חנות הספרים אברמוביץ,  הרב אריה פייגנבוים שליט"א, מפיץ ספרים ידוע בעולם הספרים.

הרב אברמוביץ' העלה על נס את דברי מורו ורבו בעל "שבט הלוי" זצוק"ל, אשר שילם במיטב כספו על מנת להפיץ את ספריו בהלכה ובאגדה לאור עולם, ולא חסך מאומה על מנת שיהיו הספרים מיוחדים בפנימיותם ובחיצוניותם.

הרב פייגנבוים דיבר בשבח המחברים בני זמנינו, והאריך בצורך השעה לעודדם ולשבחם על עמלם ויגיעם, ועל חשיבות הענקת מקום של כבוד לכל ספר תורני היוצא לאור באשר הוא, גם אם אינו נמנה באמת על הספרים החשובים אשר עולם התורה צמא להם.

הרב רוסט אמר בדבריו כי "המלצתי למחברים, תשתדלו למצוא את קהל היעד ולסמן אותו כמטרה. חייב לציין את מכון נקודה, שגם אנו ב'אור החיים' עובדים איתם, נהנים משירותיהם ומהאיכות המיוחדת שלהם, נוכחתי לראות שספר שיוצא מתחת ידם, מעלה את קרנו של הספר בכמה רמות".

ההגרלה הגדולה

לקראת סיום הערב, הגיעו רגעי השיא של הכינוס כאשר במקום נערכה ההגרלה הנדירה על חבילת שירות הו"ל בשווי 18,000 ₪, מחווה מבית מכון "נקודה" כאות הערכה והוקרה למחברי הספרים התורניים ברחבי ארץ ישראל. לצד ההגרלה הזו נערכו גם הגרלות שוות ומפתיעות מתנת המכונים הגדולים עבור מאות היוצרים התורניים, כאשר לאחמ"כ הקהל התפזר בהתרגשות גדולה ובהודיה למכון נקודה על היוזמה ההיסטורית שוודאי עוד תכה גלים בכל תחום עולם הספר.

במכון נקודה ביקשו להודות לראש העיר ב"ב הרב אברהם רובינשטיין על העמידה לצידם לאורך כל הדרך, והעמדת האודיטוריום לטובת היוצרים עמלי התורה. להרב אהרן היינה יוזם והוגה יום היוצר התורני, על מהלך מבריק ואסטרטגיה מוצלחת לכל אורך הדרך. כמו"כ להרב דוד מרגליות מחברת "יעדים" על הפקת הכינוס וחשיבה על כל פרט.

ספרים ספרים חדשים כותבים פאנל יוצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד