י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
נשיאת העליון נסחפה?

הסערה שמעורר הראיון של השר אמיר אוחנה

הראיון אמש של שר המשפטים הנכנס מעורר סערה ומצליח לעורר את זעמה של נשיאת בית המשפט העליון שבצעד חריג מתחה ביקורת חריפה • "השקפת עולם משפטית חסרת תקדים וחסרת אחריות" • סמוטריץ': "יש לראות בחומרה את העובדה שהנשיאה מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים"

הסערה שמעורר הראיון של השר אמיר אוחנה
אמיר אוחנה צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בעקבות הראיון אמש (רביעי) של שר המשפטים הנכנס אמיר אוחנה לעיתונאי עמית סגל, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות מותחת ביקורת חריפה ופומבית על הדברים.

בדברים שנשאה מוקדם יותר בהשתלמות שערכה יחד נשיאים וסגני נשיאים של בתי המשפט במעלה החמישה, אמרה חיות: "בעיניי, יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת תקדים וחסרת אחריות שלפיה לא את כל פסקי הדין הניתנים על ידי בית משפט חייבים לכבד.

"במילים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה, בברכת שר המשפטים, יוכל לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".

בתגובה לדברי חיות אמר יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ': "יש לראות בחומרה את העובדה שהנשיאה מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים הנבחר בצורה חריפה ובפומבי. כשפסקי דין יושתתו על בסיס ציות לחוקי הכנסת לא תהיה שום בעיה לציית להם ככתבם וכלשונם", דברי סמוטריץ'.

מנגד, גם עו"ד ציון אמיר תקף את דבריו של אמיר אוחנה בנוגע לאפשרות של אי ציות לפסיקת בג"ץ בסוגיות מסוימות. "אני קורא לשר המשפטים אמיר אוחנה לחזור בו מהאמירה האומללה והמיותרת שממנה השתמע כי לא תמיד צריך לקיים את פסיקות בג"ץ", ציין אמיר המתמודד בימים אלו על ראשות לשכת עורכי הדין.

לדבריו, "בנושא הזה אין מקום למחלוקת - כל נבחר ציבור, ובוודאי שר המשפטים, חייב להבין את העובדה הבסיסית שיש לציית תמיד להחלטות בית המשפט".

"כל עמדה אחרת היא פתח לאנרכיה ולערעור חמור של אמון הציבור במערכת המשפט, ובהכירי את אמיר אוחנה אני בטוח כי ימצא את הדרך הראויה להבהיר את דבריו", הוסיף אמיר.

אמיר תקף את יריבו להתמודדות, ראש הלשכה עו"ד אבי חימי, "שתיקת הכבשים של הנהגת לשכת עורכי הדין בעניין זה חמורה ומדאיגה לא פחות. יש רגעים - אפילו ערב בחירות - שבהם השיקולים הפוליטיים הופכים ללא רלבנטיים וטובת הציבור והעניין עצמו הם הדבר היחיד שחייב לעמוד לנגד עינינו. אני מצפה מיו"ר הלשכה הזמני להתעשת ולפרסם הודעה נחרצת וברורה בעניין".

כאמור, אתמול התראיין אוחנה לעמית סגל לראיון בכורה מאז מינויו לשר המשפטים, ואמר: "לא רק שהעליתי בדעתי להיות שר המשפטים לא העליתי בדעתי להיות חבר כנסת", הבהיר השר בצניעות בפתח הראיון והוסיף, "פסגת השאיפות הייתה להצליח להגיע להיות הלוחשים על אוזנם של מקבלי ההחלטות".

לשאלה, האם מונה לתפקיד כדי לסייע לראש הממשלה בנימין נתניהו להיחלץ מהתיקים בהם הוא מסובך, השיב אמיר אוחנה; "דברים שאין להם חיבור למציאות. אני תומך נלהב של פסקת ההתגברות, אמרתי זאת במקומות רבים, הרבה הרבה לפני חקירות נתניהו. כולל על החלטת שמירת החסינות. את דעותיי באשר לחקירות נתניהו, האופן שבו התנהלו, גם החקירות, גם ההדלפות, אמרתי בצורה מאוד ברורה, אפשר לבדוק, אני חושב שבגלל הפוזיציה הנוכחית שלי כשר המשפטים וכדי למנוע לזות שפתיים, עדיף ללכת לארכיונים ולא לתת לכל מלעיזינו תחמושת. אני עומד מאחורי כל מילה שאמרתי בעבר, אבל אני חושב שבפוזיציה הזאת ראוי שאגזור על עצמי איפוק".

סגל שאל את השר הטרי על היכרותו עם פרקליט המדינה שי ניצן, עמו יצטרך לעבוד מתוקף תפקידו, "עדיין לא פגשתי את שי ניצן" הבהיר אוחנה והוסיף, "אדם שנמצא בפוזיציה הזאת ככלל, בוא נאמר, חזקת תקינות המנהל, הוא הגון. להבטיח לך שתמיד בבתי המשפט ובפרקליטות יושבים מלאכים צחורי כנפיים שפועלים תמיד משיקולים מקצועיים בלבד? וואלה, אני לא יכול להבטיח לך. לצערי".

במהלך הראיון העלה אוחנה אפשרות שיתפרו לו תיק כדי לסכל את מינויו, "אני חושב שכרגע אני צריך ללמוד את המשרד ועוד לא עלה בידי לעשות זאת. היו לי התבטאויות גם בהקשרים אלו בעבר. אני חושב שגם ציינתי מקרים ספציפיים, דיברתי על יעקב נאמן לדוגמא. מה שאני לומד מזה, שלא תמיד צריך לצאת מנקודת הנחה שיושבים במערכת אך ורק מלאכים צחורי כנפיים, שמקבלים את החלטותיהם משיקולים מקצועיים בלבד".

עוד הוסיף ואמר, "אני לא מתייחס, לא לאנשים ספציפיים שעובדים פה, ולא לתיקים. אני חושב שזאת הנחה בריאה תמיד, להטיל ספק. בוא נגיד כך, קיבלתי אזהרות רבות. לא מהמערכת כמובן, אבל קיבלתי אזהרות, מידידיי, מחבריי, מתומכים שלי, שסבורים שזה אכן דבר שיכול לקרות. אני הרגעתי אותם בזה שאמרתי שאני ספר פתוח. אז ככל שיהיו עלילות שווא ושקרים, זה דבר שאני אתמודד איתו. אני מקווה שזה לא יקרה, אני אפילו במידה מסוימת מאמין שזה לא יקרה, אבל אני לוקח את זה כאפשרות, ואני מבטיח שעמוד השדרה שלי מספיק חזק כדי לעמוד גם בזה".

לאחר פרסום הראיון, חידד השר בדף הפייסבוק שלו, "שיהיה ברור: בלי מערכת משפט אין דמוקרטיה. ברור לי לאחר צפייה בראיון ששודר הערב, שיש מקום להדגיש: לתפיסתי, האחריות הראשונה והעליונה של כל מדינה – היא לשלומם ולביטחונם של אזרחיה. לפני כל מה שנשמע טוב ומצטלם טוב".

אמיר אוחנה אסתר חיות שר המשפטים בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד