ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
ייעשה צדק?

משפחת רוזנברג הגישה תלונה - יענקי מסר עדות

במחלקה לחקירות שוטרים הוגשה תלונה נגד שוטרי משמר הגבול שתועדו מתעללים ביענקי רוזנברג, חרדי שלוקה בשכלו, בערב ל"ג בעומר • לאחר שיענקי מסר עדות, מסר עו"ד עמית חדד: "אירוע חמור במיוחד, שפגע בראש ובראשונה באותו צעיר חסר ישע, אבל גם פגע פגיעה אנושה באמון הציבור במערכת"

משפחת רוזנברג הגישה תלונה - יענקי מסר עדות
הכניסה למח"ש. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הבוקר (שני) הוגשה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) תלונה נגד שוטרי מג"ב שהכו את יענקי רוזנברג במהלך אירועי ל"ג בעומר בירושלים.

מדובר בבחור צעיר עם מוגבלות שנקלע לזירה והתיעוד בו נראה סופג השפלה חמורה על ידי שוטרים גרר תגובות נזעמות וכעס רב על המשטרה ועל אופן הטיפול במקרה. ליוויו המשפטי יעשה באמצעות פרקליט הצמרת - עוה"ד עמית חדד, אליהו וייס ויאיר לשם ממשרד חדד רוט. במסגרת הגשת התלונה, יענקי מסר עדות בפני חוקר מיוחד של מח"ש.

עו"ד עמית חדד מסר: "מדובר באירוע חמור במיוחד, שפגע בראש ובראשונה באותו צעיר חסר ישע, אבל גם פגע פגיעה אנושה באמון הציבור במערכת. לא יכול להיות שאדם חסר ישע המתהלך ברחוב, ימצא עצמו קורבן למתקפה אכזרית דווקא מצד אלו שאמורים לשמור עליו. התלונה שהוגשה היום היא יריית הפתיחה במאבק למצות את הדין עם האשמים".

היה זה בערב ל"ג בעומר, כאשר שוטרים פעלו לאיתור מדורות העלולות לסכן חיי אדם. בשלב זה לא ברור איך התקרית החלה, אך המעצר של יענקי תוך הפעלת כוח, שתועד מכמה זוויות בוידאו, תוך שדם ניגר מפניו של יענקי, גרם לתסיסה רבה בקרב מכריו של יענקי, אך לא רק. ישראלים רבים מכל המגזרים והזרמים שצפו בתיעודים - הזדעזעו.

"הוא חינוך מיוחד, תעזבו אותו" נשמעת קריאה של אחד האזרחים לעבר השוטרים עם מעצרו של יענקי, "תקליט שאמרנו שהוא חולה, הוא חולה נפש". יענקי בעצמו, לאחר המעצר בעודו נתון בידי השוטרים, נשמע זועק "אני חינוך מיוחד, אני 'שיח סוד', מאמי אני רוצה הביתה". גם כאשר אחד השוטרים ניגש ומדובר איתו, יענקי אומר "אני שיח סוד, אתה לא קולט?". כשהוא מובל לניידת, יענקי ממשיך לבכות "מאמי. איפה הארנק שלי? תביא לי את פנחס".

לטענת המשטרה, כחצי שעה קודם מעצרו, במהלך פעילות המשטרה לאכיפה של הקמת מדורות מסוכנות, "נתקלו השוטרים באלימות מצד עשרות מתפרעים שכללה זריקות אבנים, חפצים ותקיפת שוטרים", דבר שעד כה לא פורסם תיעוד לדבר. לטענת השוטרת, שהייתה בלבוש אזרחי, יענקי דחף והפילה ארצה, וכחצי שעה מאוחר יותר, כך לטענתה, זיהתה את מי שתקף אותה ויענקי נעצר.

הזעקה "מאמי, הם עושים לי" בזמן ששני שוטרים אוחזים בו כשידיו אזוקות, והפנייה הנואשת של יענקי כלפי מי שצילם את הסרטון "תציל אותי", גרמו לרבים לחוש כעס שאף אחד לא הבין בשלב מוקדם יותר שמדובר באדם מיוחד. אפילו יאיר לפיד שחיבתו לחרדים ידועה, כתב בטוויטר: "זה סרטון מזעזע שפוצע את הלב ומרתיח את הדם. המשטרה חייבת לבדוק את העניין הזה בדחיפות".

בבוקר ל"ג בעומר כאשר הרשת החלה לגעוש בעניין, החליטו במחלקה לחקירת שוטרים לפתוח בבדיקת האירוע, והמזכרים אותם רשמו השוטרים בתום האירוע, הועברו לידי חוקרי מח"ש. ברוך רוזנברג, אביו של יענקי, אמר כבר בשבוע שלאחר המקרה כי בכוונתו להגיש תביעה אזרחית נגד המשטרה.

לפני שבועיים פרסמנו לראשונה ב'בחדרי חרדים', כי ברוך רוזנברג אביו של יענקי, נפגש עם פרקליט הצמרת עו"ד עמית חדד, שמייצג גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפגישתם בקומה ה-22 במגדל אמות השקעות בת"א, הוחלט כי חדד יגיש תביעה אזרחית נגד המשטרה בשמו של יענקי, בעל מנת משכל גבולית.

עו"ד עמית חדד. צילום: רפאל מזרחי

סיום הבדיקה במח"ש התעכבה עד היום, זאת מאחר ויענקי התעכב מלהגיע עם הוריו למסור לחוקר מיוחד את גרסתו, דבר שכמובן יתאפשר כעת עם הגשת התלונה. ברוך, אביו של יענקי אמר ל'בחדרי חרדים' בסיום הפגישה עם עו"ד חדד, כי עד כה נמנע מלהגיש תלונה למח"ש למרות שידע כי זה מעכב את התקדמות החקירה. "רציתי שזה יוגש בליווי משפטי, וכל עוד לא חתמתי עם עורך דין, לא התלוננתי. בעז"ה בימים הקרובים עו"ד עמית חדד יטפל בעניין בצורה מיטבית ומקצועית".

המעצר של יענקי שתועד בוידאו, נראה רע. תחילה, שוטר מג"ב צועד לעבר יענקי ומאחוריו שוטרת בלבוש אזרחי, זו שדיווחה כי הוא תקף אותה. לאחר דו שיח קצרצר, השוטר תופס בידו של יענקי שמתנגד נחרצות ויורד לכביש. המג"בניק רץ לעברו בסיוע של שוטרים נוספים והם תופסים את יענקי שנשאר שכוב על הכביש.

אזרחים תיעדו את יענקי שוכב על שפת המדרכה כשמפניו ניגר דם, וארבעה שוטרים משתלטים עליו. בסרטונים כאמור, נשמעים קריאות שונות לעבר השוטרים על מוגבלותו של יענקי. לאחר כדקה, מרימים את יענקי על רגליו ומובילים אותו לעבר ניידת המשטרה. שם הוא נשאר להמתין עד שהאפוטרופוס מגיע לאסוף אותו.

ברוך, אביו של יענקי רוזנברג בראיון ל'כאן 11'

האם שוטר משך באוזנו של יענקי כאשר עמד ליד הניידת וסביבו רק שוטרים? במשטרה טוענים כי הוא רק "משך לו את הווסט, כדי להצמיד אותו לניידת". גם אם נצא מנקודת הנחה שזה נכון, לא ברור מה היה הצורך הדחוף בזה. כאמור, בימים הקרובים אביו של יענקי יגיש תלונה במח"ש ובהמשך אף תוגש תביעה אזרחית.

ממשטרת ישראל נמסר: "במהלך פעילות המשטרה לאכיפה של הקמת מדורות העלולות לסכן חיי אדם בשטחים אסורים בשכונת מקור ברוך בירושלים, נתקלו השוטרים באלימות מצד עשרות מתפרעים שכללה זריקות אבנים, חפצים ותקיפת שוטרים".

"מבירור ראשוני עלה שבמהלך הפעילות תקף צעיר את אחת השוטרות. במהלך המעצר החשוד התנגד, התפרע ונפצע בפניו. מיד לאחר מעצרו ועם בירור מוגבלותו החליט קצין המשטרה שנכח בשטח על שחרורו לאלתר והוא טופל במקום ע"י מד"א". יחד עם זאת הוסיפו כי "נסיבות האירוע נבדקות ע"י מח"ש ויתוחקרו במלואן ע"י המשטרה ובמידת הצורך ינקטו צעדים מתאימים יופקו הלקחים הנדרשים בהתאם".

יענקי רוזנברג לקות שכלית מחלקה לחקירת שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד