ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

משמעת וענישה בבית ספר, מהן זכויות ההורים והתלמידים?

אין עוררין על כך שצריכה להתקיים הלימה מידתית וסבירה בין הפרת משמעת ובין הענישה עליה • אין גם עוררין כי הרחקת תלמיד שהפר משמעת מבית הספר שבו הוא לומד היא ענישה מחמירה, בלתי מידתית ובלתי סבירה

משמעת וענישה בבית ספר, מהן זכויות ההורים והתלמידים?
כיתה צילום: Stock Photography

עונש בלתי מידתי ובלתי סביר עלול להיות גם עונש קל יותר כגון: הפרעה בשיעור שגורמת לנזיפה שנרשמת ועלולה להיות, בשלב מאוחר יותר, משהו שיובא בחשבון לענישה מחמירה יותר. זכות התלמיד כוללת את הזכות ליידע את הוריו על אודות הענישה וזכות ההורים להתוודע אל תיעוד האירועים השונים שבהם היה מעורב בנם, הענשתו בגינם ואת התכתובות בנושא זה. הליך הטיפול בהפרת משמעת צריך להיות שקוף והוגן.

זכויות הורים של ילד שמורחק מבית הספר

אין עוררין על הצורך לאכוף משמעת בבית הספר, אבל מי שמפר משמעת בדרכים שונות לא אמור להיענש באופן לא מידתי עד כדי הרחקת תלמיד מבית הספר. תנאי הכרחי לפני הרחקת תלמיד מבית הספר בכלל ולצמיתות בפרט מחייב לאפשר לתלמיד ולהוריו להשמיע את עמדתם ולשטוח עת טענותיהם נגד הכוונה להרחקה. לתלמיד ולהוריו יש 14 יום להגשת ערעור על ההחלטה להרחיק את ילדם מבית הספר. הרחקתו אסורה עד קבלת החלטה סופית, לאחר תום תהליך הערעור.

לפנייה ישירה אל עו"ד נוגה ויזל לחץ/י כאן

כאשר תלוי ועומד נגד התלמיד איום ממשי בהרחקה, הדבר המתבקש לעשותו הוא יצירת קשר עם  עורך דין מומחה לדיני חינוך לצורך ליווי וייצוג. בהינתן הזכות של תלמיד והוריו להשמיע את עמדתם וטענותיהם, חשוב לדעת כי גם אם התקבלה, לאחר שמיעת דבריהם, החלטה על הרחקתו, פתוחה בפני ההורים זכות ערעור בפני ועדה בראשו מנהל המחוז. גם אם ההחלטה על ההרחקה נותרת על כנה, ניתן לערער עליה לבית המשפט לעניינים מנהליים.

עורך דין המכיר את הסמכות המוענקת לוועדות ויודע לפרש היטב את האותיות הקטנות יגן על האינטרסים של התלמיד והוריו וכך יפחת מאוד הסיכוי שהמערכת תנצל את היעדר הבקיאות שלהם בנהלים השונים ואת חולשתם המובנית במעמד הדיונים וקבלת ההחלטה.

אין כל הצדקה כי אכיפת משמעת בבית הספר תיעשה על חשבון מי שאם וכאשר הם מפרים את המשמעת הם עושים זאת בגלל היעדר מענה מספיק או חוסר במענה בכלל לשורש הבעיה שלהם, אשר ההפרעה למשמעת היא הביטוי לכך. ודאי שהפרת משמעת לא אמורה להוות סיבה מספיקה להרחקת תלמיד מבית הספר לצמיתות.

הכתבה מאת עו"ד נוגה ויזל באדיבות אתר עורכי דין LawGuide

חינוך כיתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד