ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
50 אלף דולר

זו ההוכחה מכתובה עתיקה שנמצאה באיטליה

הכתובה המפוארת שנתגלתה באקראי בפירנצה, נכתבה על קלף לפני יותר משלוש מאות שנה ונושאת את התאריך של ערב פסח. האם נישאו באיטליה בערב פסח? ובכמה תימכר הכתובה?

זו ההוכחה מכתובה עתיקה שנמצאה באיטליה
רבה של רומא, הרב שמואל די סייני צילום: באדיבות המצלם

כתובה מפוארת שנכתבה לפני יותר משלוש מאות שנה בפירנצה שבאיטליה, מסעירה בימים האחרונים את אוצרי העתיקות והקהילה היהודית באיטליה. הכתובה הנושאת את התאריך י"ד בניסן התס"ב שהוא ערב חג הפסח שבו למרבה הפלא התקיימה החופה בפירנצה.

רבה של רומא וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב שמואל די סייני אמר, כי הוא הופתע מאוד כששמע לראשונה שברומא נהגו לערוך נישואין בערב פסח. "מזה כמה שנים שאני חוקר את התופעה הזו ולפיה הקהילה היהודית ברומא נהגה לרכז כמות גדולה של מועמדים לנישואין ולערוך את חופתם וסעודת המצווה דווקא בערב פסח. אבל אם עד עתה חשבתי שזה היה רק ברומא הנה אני מתוודע כעת כי גם בפירנצה ובאורבינו ערכו חתונות בערב פסח".

הרב די סייני אומר עוד כי לפי המחקר שעשה הסיבות לכך הן; "כיוון שיום זה הוא היום האחרון לפני ספירת העומר בהם אסור עפ"י ההלכה לערוך חופות וכן הדלות והעניות שהייתה בזמנו הביאו לכך לערוך כמה שיותר חתונות בכדי שיוכלו לנצל את החמץ שברשותם לפני שייאלצו לבערם. אני מעריך שחופות אלה נערכו בערב. לאמור; ליל בדיקת חמץ ולא ביום י"ד עצמו".

הכתובה המפוארת במיוחד שנתגלתה באקראי בארכיב ארגון יהודי בפירנצה היא גדולה ומרשימה ונכתבה על גבי קלף. הועברה ע"י הארגון לבית המכירות הבינלאומי 'קינג דויד' והיא תוצג למכירה פומבית בימים הקרובים במחיר התחלתי של 20 אלף דולר. עפ"י ההערכת בית המכירות מחירה יגיע לכ -50 -40 אלף דולר.

הכתובה הנושאת, כאמור, את התאריך י"ד בניסן התס"ב ( 12 באפריל 1702 למניינם) מעוטרת בעיטורים צבעוניים, חלקם הגדול בזהב ומקושטת בציורים נפלאים של חתן וכלה בבגדים איטלקיים חגיגיים ולצדם ציורי אריות וסוסים אצילים. שמו של החתן החתן הבחור שלמה מנחם בן היקר שמואל מאיר מאורבינו וחתימות העדים מתנוססות כפי שנהוג עפ"י מסורת ישראל בתחתית הכתובה.

 

כתובה רומא איטליה חתונות ערב חג הפסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד