י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
כבר לא בכיס שלו

מדוע נתניהו צריך להיות מודאג // 10 סיבות

קואליציית כל גחמותיה: עכשיו יותר מתמיד נראה כי הניצחון לא "בכיס של נתניהו" • הפיצול בימין, האיחוד הערבי, הכוח החרדי, ליברמן, אהוד ברק ועוד - עשר סיבות מדוע נתניהו צריך לדאוג מבחירות חוזרות • טור פרשנות מאת יוסי אסולין

מדוע נתניהו צריך להיות מודאג // 10 סיבות
ראש הממשלה נתניהו צילום: רויטרס

בעוד קצת פחות משלושה חודשים יצאו אזרחי ישראל, בפעם השנייה השנה, לקלפיות - כדי להכריע את זהות ההנהגה הפוליטית שתוביל את המדינה.

דומה כי עכשיו יותר מתמיד - הניצחון לא נראה "בכיס של נתניהו". בעוד ברקע החלו גישושים של המפלגות הגדולות לבטל את הבחירות, הנה עשר סיבות מדוע הימין בכלל ונתניהו בפרט צריכים לחשוש מבחירות חוזרות.

1. הפיצולים בימין - במקום שמפלגות הימין ייקחו אחריות על כישלונן המהדהד בדימום מאות אלפי קולות לגוש הימין ויתאחדו - נראה כי בינתיים הן עסוקות בעיקר ביריבויות והתכתשויות פנימיות שמביאות לפיצולים. ככל שזה יישמע אבסורדי, נראה כי הימין, אם לא יתאפס על עצמו, עשוי שוב לאבד מאות אלפי קולות.

2. האיחוד הערבי - בעוד בימין נוהגים בינתיים בחוסר אחריות - במפלגות הערביות למדו את הלקח מהפיצול שהחליש את כוחן משמעותית והחליטו לשים את המחלוקות בצד ולאחד כוחות. מהלך שעשוי להעלות את אחוזי ההצבעה של ערביי ישראל, לחזק את הכוח הערבי ואת גוש השמאל כולו.

3. הכוח החרדי - בבחירות האחרונות המפלגות החרדיות הביאו לנתון נאה של שישה-עשר מנדטים יחד. לא בלתי סביר שיצליחו לשחזר את כוחן, אך מספיק שהחרדים יאבדו מנדט או שניים ויביאו להחלשת הגוש כולו.

4. שיעור הצבעה נמוך - בחירות חוזרות יוצרות מיאוס בקרב אזרחים רבים ושיעורי ההצבעה עשויים לפחות בהתאם. המפסידות העיקריות: המפלגות הגדולות, 'הליכוד' ו'כחול לבן', שעשויות לאבד מנדטים מכוחן. על המפלגות המגזריות, למצביעיהן מחויבות אישית גדולה יותר - זה ישפיע פחות.

5. קואליציית 60 - בהנחה שגוש הימין יגיע שוב ל-60 מנדטים ללא ליברמן, קשה להאמין כי האחרון ירצה לתת יד להקמת קואליציה עם החרדים. שהרי מה יום מיומיים - הוא היה יכול לעשות זאת בבחירות הקודמות ולא עשה.

6. בלוף ששת המנדטים - מאז התקבלו תוצאות הבחירות מדברים ללא הרף על שישה מנדטים שהימין איבד. ולא היא. מדובר בנתון שהוא ברוטו. בנטו, בגלל "חוק בדר-עופר" שמיטיב עם המפלגות הגדולות ובכללן 'הליכוד', יצא שהימין הפסיד בסך הכל שלושה מנדטים 'בלבד'. כך שהוא יצטרך להתאמץ יותר ממה שמקובל לחשוב בכדי להגיע לקואליציית 61.

7. כחלון נבלע - האיחוד של כחלון עם הליכוד אמנם הבטיח את הישארותו על המפה גם בבחירות הקרובות והיה נכון מאוד עבורו מבחינה פוליטית. אך העובדה ש'כולנו' נבלעת בתוך הליכוד - עשויה לגרוע קולות שהצביעו לכחלון דווקא על רקע העצמאות שלו מול נתניהו.

8. קולות המגזר הרוסי - לפי הערכות שונות, קולות המגזר הרוסי שווים לכדי 14-15 מנדטים. חלקם כמובן מצביעי ליכוד. התחזקות של ליברמן אמנם תנגוס בעיקר בכחול לבן, אבל היא עשויה לפגוע גם בכוח של המגזר הרוסי בליכוד.

9. אהוד ברק - כניסתו של אהוד ברק למגרש הפוליטי היא עוד סיבה לדאגה עבור יושבי בלפור. אם יש אדם אחד בישראל שנתניהו באמת מפחד מלשונו החדה והמשתלחת וממוחו החריף - הלא הוא מפקדו לשעבר בסיירת מטכ"ל. לכאורה, כניסתו של ברק לפוליטיקה לא עשויה להביא למפץ בשמאל ובטח שלא תיקח קולות מהימין - אבל החיים של נתניהו יהיו קשים יותר עם האופוזיציונר הגדול ביותר שקם לו.

10. קואליציית כל גחמותיה - גם בהנחה שנתניהו יצלח את כל המהמורות דלעיל ויביא 61 או 62 מנדטים ללא ליברמן - הוא עשוי למצוא את עצמו בקואליציה צרה שכפופה לכל גחמה או איום של ח"כ מח"כי הקואליציה. ממשלה שנשענת על קואליציה שכזו, עשויה להיות בעלת תוחלת חיים קצרה למדי. צרה צרורה.

בנימין נתניהו דאגה בחירות חוזרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד