י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מאות רבנים ועסקני רפואה השתתפו בוועידת רפואה והלכה 2

מכתבם של מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א לוועידה החשובה הוקרא על ידי  הרב שמחה שטיצברג חבר הנהלת מכבי וחבר דירקטוריון ביה"ח אסותא אשדוד • הנהלת מכבי הציגה בפני הרבנים עשרות פיתוחים טכנולוגיים, ודנו יחד בצדדים ההלכתיים ובחשיבות קידום הבריאות והמודעות לבריאות בציבור 

מאות רבנים ועסקני רפואה השתתפו בוועידת רפואה והלכה 2
הרב שטיצברג נואם בכנס צילום: יח"צ

מאות רבנים ומורי הוראה מהערים רחובות, אשדוד, יבנה, קרית גת, אופקים, נתיבות, תפרח, יסודות, קוממיות, באר שבע, דימונה, ערד וערים נוספות ברחבי הארץ השתתפו בוועידת רפואה והלכה 2 שנערכה ביוזמת 'מכבי שירותי בריאות' מחוז הדרום ובית החולים אסותא אשדוד מקבוצת 'מכבי'.

האירוע החל בשעות הבוקר ונמשך שעות ארוכות, כאשר מאות רבנים, עסקני רפואה, לצד רופאים מומחים בתחומם, טרחו והגיעו מרחבי הארץ לאשדוד, על מנת להשתתף וליטול חלק בכינוס החשוב.

בוועידה השתתפו רבני העיר אשדוד- הגאון רבי יוסף שיינין שליט"א, הגאון רבי חיים פינטו שליט"א, אב"ד רבני הקריות הגאון רבי שמואל גרוס שליט"א, הגאון רבי חיים פסח הורביץ שליט"א, הגאון רבי אברהם רובין שליט"א אב"ד וראש בד"ץ מהדרין, רב אב"ד בני ברק הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט שליט"א, הגאון רבי מרדכי חיים וולקוביץ שליט''א רב הקהילה בערד, רב הקהילה התורנית בנתיבות הגאון רבי שמואל מונטג שליט"א, רבני ערים, רבני קהילות, מוצ"ים, אישי ציבור ועסקני רפואה, יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן שליט"א, וחברי הנהלת 'מכבי שירותי בריאות' הרב שמחה שטיצברג הי"ו.

כמו כן השתתפו בוועידה מתאמי קשרי הקהילה מהמחוז- ר' משה גרינבוים מאשדוד, ר' אברהם ברסלר מקרית גת, ר' יהושע יוליס מאופקים, ר' יאיר כהן מנתיבות, ר' יצחק נחום כץ מתפרח ור'משה רייכמן מערד.

את הוועידה הנחה ביד אומן הסופר התורני הרב טוביה פריינד מחבר ספר "שלמי מועד" ו"מועדים לשמחה" וסגן ראש עיריית מודיעין עילית.

קודם לוועידה, נכנסו מארגני הוועידה ר' משה שלזינגר מנהל השיווק למגזר החרדי, ר' אריה קליין מנהל מגזר חרדי במחוז הדרום, ר' משה גרינבוים מנהל תחום הידע במחוז הדרום ומנהל קשרי הקהילה באשדוד ור' אברהם ברסלר, מתאם קשרי קהילה בקרית גת למעונם של מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א רשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א, רבינו מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א והגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א חבר מועצת גדולי התורה לקבל את ברכתם להצלחת הוועידה. בנוסף נכנס הרב שלזינגר למעונו של  מרן אדמו"ר מויזניץ שליט"א חבר מועצת גדולי התורה.  גדולי הדור שליט"א שיבחו את היוזמה הברוכה של עריכת הכנס שכל מטרתו היא לעודד רפואה ע"פ ההלכה. דבריהם הוקראו בכנס על ידי הרב שמחה שטיצברג (מובא בסוף הדברים)

אמון החולה ברופא

רב העיר אשדוד הגאון רבי יוסף שייינין שליט"א נשא את דברי הפתיחה של הוועידה. "באתי הנה כדי לברך את הוועידה החשובה הזו. לא בכדי נבחרה העיר אשדוד לארח את הוועידה. ביה"ח אסותא באשדוד זה מקום של הצלת נפשות ממש. ורופא החולים ייתן סייעתא דשמיא לרופאים ללכת ע"פ התורה וההלכה ולזכות להציל נפשות מישראל.

לאחר מכן  נשא דברים רב אב"ד בני ברק הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט שליט"א: "כל אחד מודע למעלות ולתועלת שיש בקשר שבין הרפואה וההלכה. חשוב שהרבנים יתמצאו ברפואה ושהרופאים יתמצאו בהלך הרוח של ההלכה. היום מבינים שיש קשר גדול בין הרפואה הנפשית לרפואה הפיזית. האמון שיש לחולה ברופא הוא דבר חשוב לרפואה של האדם. כל רופא בוודאי חי את זה כי כל מחשבתו היא לרפואת החולה, אבל לפעמים מחוסר הבנה של הלך החיים של החולה, החולה יכול לפרש שהרופא לא מבין אותו וזה יוצר ריחוק בין הרופא לחולה. לכן אנחנו מקווים שמהוועידה הזו תצא תועלת לחיזוק הקשר בין הרופאים לחולים ולפעמים זהו גם תפקידו של הרב להסביר לחולה שכל מטרת הרופאים היא  לעזור".

לאחר מכן  עלה  הפסיכיאטר ד"ר רוי בן גל, ממומחי מכבי, שנשא דברים על החיבור בין רפואה והלכה בנושא בריאות הנפש. בדבריו המרתקים סיפר על ההיכרות עם הציבור החרדי ועל דרכי הטיפול המתקדמים הקיימים כיום ברפואה המודרנית.  לאחר הרצאתו המרתקת של ד"ר בן גל, נשא דברי ברכה ד"ר יונתן ארבל, סגן מנהל רופא מחוזי במכבי שירותי בריאות שבירך את משתתפי הוועידה ואמר שמכבי רואה חשיבות בקיומה של הוועידה והוא רואה בזה הבעת אמון מצד כל הרבנים שמסייעת לקדם את הרפואה בכל הקהילות שהרבנים ממונים עליהם.

לאחר מכן התכבד לשאת דברים בניה גיבור, סגן מנהל תפעול מחוז הדרום במכבי. בדבריו בירך את משתתפי הוועידה, רבני הקהילות ועסקני הרפואה שבאו כדי לשמוע על הנושא שחשוב וקרוב לליבה של הנהלת מכבי – רפואה והלכה. הוא הרחיב בדבריו על איכות הרפואה של מכבי שבוחרת את הרופאים המומחים ביותר וציין שבמכבי אחוז הרופאים המומחים הינו הגבוה ביותר מבין כל הקופות באשדוד.

הקשר בין רפואה להלכה

לאחר מכן  התקיים מושב מיוחד בהשתתפות ד"ר ערן הורוביץ מומחה פריון ומנהל מחלקת בריאות האישה באשדוד וד"ר שלומי ברק, מנהל יחידת פוריות בביה"ח אסותא אשדוד. המומחים השיבו לשאלות הרבנים שהשתתפו בוועידה בקשב רב והשיבו לכל שאלה ופניה שהוצגה ע"י הרבנים.

לאחר המושב, התכבד לשאת דברים הגאון רבי אברהם רובין שליט"א, שבירך את משתתפי הוועידה וציין לשבח את הרופאים שקשובים לחיבור שבין הרפואה להלכה. בהמשך נשא דברי אמונה וחיזוק מרתקים ומרגשים על מניעת מחלות כחלק מעבודת ה' שאדם שאמון על הבריאות שלו מחזק את רצון ה' שיהיה בריא לעבודת ה' ומי שחלילה מזלזל בבריאותו, מזלזל חלילה ברצון לעבוד את ה'.

מיד לאחר מכן נמשך המושב בהשתתפותם של ד"ר יוסף גוהר, רופא נשים מחוזי וד"ר יובל יפת, מומחה סקירות מערכות במכבי שירותי בריאות שהחכימו את משתתפי הוועידה מניסיונם הרב בתחום.

בהמשך נשא דברים ר' משה שלזינגר מנהל השיווק למגזר החרדי במכבי שאמר: "בוועידה הזו גילינו שעם שיח אמיתי ונכון ועם הבנה נכונה אפשר להגיע לדברים שהציבור החרדי נמנע להתעסק בהם עד היום. "בהיותי במכבי מעל 16 שנה, אני יכול לספר שבעבר לא העזו לדבר על בריאות הנפש ועל נושאים נוספים וכיום, עם הכנה נכונה ניתן לעסוק בתחומים אלו ברגישות המתבקשת".

לאחר מכן נשא דברי ברכה הרה"ג חנוך ווקשטוק שליט"א, מרבני הקהילה בערד שהעלה על נס את כל מי שסייע לפני הקלעים ומאחורי הקלעים להביא אור ומזור למשפחות הזקוקות לעזרה. "זה חלק ממידת החסד שמכבי חרטה על דגלה- למצוא את החסד שברפואה מעבר לרפואה הרגילה. יש הקשבה, יש מענה ויש למי לפנות. אני רואה את זה אצלנו בערד ואני שומע על זה מכל הקהילות בדרום.

דברי ברכה השמיע הגה"ח רבי אשר זליפריינד שליט"א מחשובי רבני בעלזא שציין בדבריו את הצורך להודות להקב"ה שיש שליחים טובים כמו מנהלי ורופאי מכבי שפועלים לצד מנהלי קשרי הלקוחות של מכבי בכל עיר ועיר.

לאחר מכן נשא דברים ר' אריה קליין, ס. מנהל מרחב ערד ומנהל המגזר החרדי בדרום, מי שנמנה על מארגני הוועידה ותכנונה והדגיש כי הוא וצוות המתאמים בכל המרחבים זמינים וממתינים לטפל בבקשות הרבנים והתאמת השירות בכל עת. וציין כי מכבי נבחרת שנה אחר שנה על ידי משרד הבריאות כקופה המצטיינת בניהול מדדי הבריאות, ולא רק באיכות כי אם גם בשירות.

הרצאה מרתקת נשא הרב ד"ר יצחק לוינסמן, מומחה לקשב וריכוז בקהילה באופקים ותפרח שהרחיב על מספר נושאים ובהם מעמדו של חולה סופני לאור פסקו של מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל אותו הקריא בפני משתתפי הוועידה. כמו כן הרחיב בדבריו על מספר נושאים נוספים מרתקים.

לאחר דבריו הקריא ר' משה גרינבוים, מנהל ידע וחברות במחוז דרום מכתב ברכה שקיבל מרבה וראב"ד העיר באר שבע הגאון רבי יהודה דרעי שליט"א שנבצר ממנו ברגע האחרון להשתתף בוועידה.

הרב פנחס טירנוואר, מנהל מוקד רפואה והלכה 'מוקד הרב' בראשות הגרמ"ש קליין שליט"א הציג חלק מהשאלות הסבוכות המגיעות אל המוקד של רפואה והלכה וביקש את תשובת הרבנים משתתפי הוועידה.

לקראת סיומה של הוועידה הוזמן הרה"ג גבריאל דהן, לשאת דברי ברכה קצרים, כמי שמשמש גם כדיין בשערי הלכה ומשפט וגם כמי שנמצא במכבי שירותי בריאות במסגרת עבודתו במעבדה במרפאת רשב"י ברובע ז' באשדוד. הוא ציין לשבח כיצד כל הגישה כלפי המטופלים היא גישה של מאור פנים כלפי הציבור החרדי כשהכל מתנהל בהתאם לכללי ההלכה.

עם סיומה של הוועידה ציינו מאות המשתתפים בפני המארגנים את חשיבותה ונחיצותה של הוועידה בנושא כה חשוב כאשר גם בכירי הרבנים וגם בכירי הרופאים והמומחים נטלו חלק ויחדיו יוצרים שיח ופתרונות ראויים עבור הציבור האמון ע"פ ההלכה.

בהנהלת המחוז ציינו כי את הוועידה השנתית לרפואה והלכה יזמו במכבי שירותי בריאות לשם הידוק הקשר בין מתאמי קשרי הקהילה במחוז הדרום ובין הרבנים ומורי ההוראה, מכבי רואה בכך חשיבות רבה בשיתוף פעולה מלא והדוק עם הרבנים. ראש המחוז הגב' קרן שכטר, שנתנה את ברכתה לקיום הועידה דאגה באופן אישי יחד עם הנהלת המחוז שהאירוע יצא אל הפועל בצורה המושלמת ביותר. ראש המחוז ציינה שהועידה בוודאי תתרום ותחזק את קשריה של מכבי עם רבני הקהילות, על מנת להביא להתאמה מלאה של השירותים הרפואיים ולהנגשתם לרווחת הציבור. לדבריה, תפיסת השירות של מכבי הינה להתאים את כלל השירותים הרפואיים המתקדמים לצרכי הציבור, תוך הלימה מלאה לאורחות חייהם, מתוך הבנה שהשירות לחברי מכבי מהמגזר החרדי הוא גם רפואי וגם מותאם הלכתית.

ברכתם של מרנן ורבנן  גדולי ישראל שליט"א לוועידה

בפתח הוועידה הביא הרב שמחה שטיצברג, חבר הנהלת מכבי וחבר דירקטוריון ביה"ח אסותא את ברכתם של גדולי ישראל שליט"א, ברכה מיוחדת אותה כתב חבר מועצג"ת הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א ועליה חתמו רשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א, רבינו מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א.

 להלן חלקים מן המכתב: "הנה באו לפני נציגי הנהלת מכבי ובראשם הרב משה שלזינגר הי"ו מנהל השיווק והציגו בפניי את תכנית הוועידה לענייני רפואה והלכה שמכבי מקיימת זו השנה השנייה בהשתתפות מרנן ורבנן רבני הקהילות שליט"א ומורי הוראה היושבים על המדין, למען הראות את ענייני ההלכה והרפואה לכלל הציבור.

"באתי בזאת לברך את קהל הרבנים על השתתפותם בכינוס ראוי וחשוב זה שמטרתו לפעול לקידום בריאותם של כלל ישראל ולחזק את הקשר בין ההלכה לרפואה. והקו המנחה שלנו יהיה מבוסס על דברי הרא"ש, פרק החובל, שכתב "וצריך שיהיה לחולה נחת רוח מהרופא".

 בהמשך סיפר הרב שטיצברג שליט"א שערב קודם הוועידה זכה הרב משה שלזינגר להיכנס למעון קדשו של מרן אדמו"ר מויז'ניץ שליט"א שקיבלו בחביבות רבה והתבטא בלשון קודשו "שזהו כנסיה לשם שמים, ואיחל הצלחה וסייעתא דשמיא למשתתפי הוועידה".

המכתב • קרדיט: יח"צ

מכבי רפואה והלכה שמחה שטיצברג דרום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד