ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
'בדיקת 'בחדרי חרדים

70 שנה אחרי: העירייה לא מצאה רחוב להנציח את הרב המיתולוגי

עיריית חלם: הצצה לגלגלי הביורוקרטיה הפועלים בעוז בעיריית עפולה מגלה, כי גם כמעט 70 שנה לאחר שכיהן כרב העיר, העירייה לא מצאה לנכון להנציח רחוב על שמו של הגאון רבי דב הכהן קוק זצ"ל • מלשכתו של ראש העיר מבקשים "הוכחות" לכך כי הוא אכן כיהן כרב העיר • מעקב

70 שנה אחרי: העירייה לא מצאה רחוב להנציח את הרב המיתולוגי
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ על רקע העיר צילום: באדיבות המצלם

גורמים שונים מנסים לקדם לאחרונה התיישבות חרדית-דתית בעפולה בטענה כי זהו פיתרון אטרקטיבי למצוקת הדיור, במחירים שפויים יחסית. לאחרונה אף אורגנו סיורים של אישי ציבור חרדים בעיר ובמוסדותיה, אך לצד זאת חשוב להכיר את ההתייחסות האמתית של הנהלת העיר לדורותיה - לצרכים הקטנים והפשוטים של ציבור שומרי המצוות, ומחוסר היחס עולה סימן שאלה חמור בנוגע לצרכים המשמעותיים יותר.

הסיפור הנחשף כאן לראשונה ב'בחדרי חרדים', מחזיר אותנו לדברי הימים של יהדות עפולה. בשנת תרפ"ה, עוד קודם קום המדינה, הוכתר הגאון רבי דב הכהן קוק זצ"ל לבקשת הקהילה למרא דאתרא הראשון. הרב קוק, אחיו של מייסד הרבנות הראשות לישראל הגראי"ה קוק זצ"ל נודע כגאון וכיהן כרב עוד בליטא. מיד עם עלותו לארץ ישראל, נתמנה לרב המועצה המקומית דאז עפולה והקים בהמשך את מכון הארי פישל (לימים מכון אריאל) שהעמיד במרוצת השנים מאות רבנים ודיינים לעולם התורה. הרב דב קוק נפטר בתש"י.

הניסיון לקרוא רחוב על שמו של רב העיר הראשון, אמור היה לעבור בקלות ובמהירות. לכאורה מדובר בהצבעה פשוטה למדי המהווה גאווה לעיר; אכן, מבדיקה קלה עולה כי אין לדרישה הזו מתנגדים כלל, אבל כשמדובר בעפולה המיושנת והביורוקרטית לא צריך סיבה כדי לדחות את הקץ.

תמונה נדירה: האחים הראי"ה והרב דב קוק באירוע בעפולה. צילום: ביתמונה אוספי עפולה

הבקשה נפלה שלוש פעמים בין הכיסאות בגלל קשיי ביורוקרטיה. הפעם הראשונה הייתה לפני 35 שנה, כאשר בן משפחתו של הרב, שלמה הלוי ז"ל, ניסה לקדם את הבקשה. הוא התכתב עם ראש העיר שהבטיח לו להעלות את הבקשה לדיון בוועדת השמות, אך מסיבה לא ברורה - דבר לא זז. לפני כשנה וחצי עוד בתקופת כהונתו של ראש העירייה הקודם, הוגשה בקשה נוספת לוועדת השמות העירונית לאשר קריאת רחוב על שמו של רב העיר הראשון. אלא שגם אז לא זז דבר.

מי שקיווה כי ההתנהלות בעירייה ובוועדת השמות תשתנה עם בחירתו של ראש עיר חדש שהבטיח לחולל שינוי בעיר שסובלת מתדמית בעייתית, התבדה. חצי שנה לאחר כניסתו לתפקיד של ראש העיר אבי אלקבץ, נכשל ניסיון נוסף.

בלשכת ראש העיר אמרו לאחרונה למבקשים כי ישמחו לעשות את הצעד, אך ביקשו "הוכחות" לכך שהרב קוק היה רב העיר. בתגובה נשלח אליהם מסמך רשמי משנת 84, חתום על ידי ראש העיר המנוח עובדיה עלי ובו הוא כותב מפורשות: "מצאנו ברשומות אצלנו כי הרב דב הכהן קוק כיהן כרב הראשון בעפולה ואת מקומו מילא הרב נחום לוין (שעל שמו נקרא רחוב בעפולה)".

אם לא די בכך, נשלח ללשכת ראש העיר גם ערך באנציקלופדיה המאשר את כהונת הרב, אבל כל זה כנראה לא מספיק לראש העיר החדש.

אחד מעסקני העיר אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים': "תשאלו כל ילד דתי בעיר מי היה הרב הראשון שלה והוא יענה לכם בגאווה "הרב קוק", אבל בעירייה בוחרים להתנהל בראש קטן משל הייתה זו עיריית חלם. לצערנו מתברר כי מה שהיה הוא שיהיה ואין כל חדש בעפולה".

דובר עיריית עפולה מסר בתגובה: "ראש העיר החדש נכנס לתפקידו לפני זמן קצר ונושא הבקשה ייבחן".

אנחנו ב'בחדרי חרדים' נמשיך לעקוב אחר גלגלי הביורוקרטיה המרגיזים בעיר הצפונית.

עפולה קריאת שם רחוב הרב קוק חלם אבי אלקבץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד