י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
משמעויותיו פוגעניות

הח"כ החרדי טוען לאפליה בתוכנית הטלוויזיה

חבר הכנסת משה ארבל מש"ס פנה במכתב למשנה ליועמ"ש ובו הוא דורש ממנו להתערב בנושא האפליה בתחרות השירה הטלוויזיונית, בה נדרשים המתמודדים להצהיר אם הם דתיים • "יש לראות בחומרה התנהגות מפלה זו המבקשת להדיר אוכלוסיות רחבות בציבור הישראלי מהשתתפות בתחרות"

הח"כ החרדי טוען לאפליה בתוכנית הטלוויזיה
צילום. אילוסטרציה צילום: unsplash

ח"כ מש"ס יוצא נגד האפליה בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית. מדובר בחבר הכנסת משה ארבל ששיגר מכתב למשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, בעקבות חשיפת אתר 'וואלה ניוז' כי המתמודדים לאודישנים בתוכנית הטלוויזיה 'הכוכב הבא לאירוויזיון' נדרשים לציין בטופס מילוי השאלונים האם הם שומרים שבת אם לאו, כשלדבריו, מדובר באפלייה אסורה.

ארבל מביע חשש כי מתמודדים "נפסלו או ייפסלו על סמך 'קריטריון' זה, בעודם סבורים שכשלו מלהגיע לשלב הבא על סמך בחינה מקצועית כמבוקש בהתמודדות מעין זו. יש לראות בחומרה התנהגות מפלה זו המבקשת להדיר אוכלוסיות רחבות בציבור הישראלי מהשתתפות בתחרות המשודרת בערוץ ציבורי, הפתוח לקהל הרחב, שניתן לחברת קשת על ידי הציבור, מבלי שיש כל רלוונטיות לשאלת שמירת השבת של המתמודדים".

הח"כ מציין עוד למשנה ליועמ"ש: "התנהלות זו אף עולה כדי עבירה על הוראות סעיף 3(א) לחוק איסור הפליה המוצרים במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (...) ממילא, אם אין בכוונת הפקת התוכנית לעשות שימוש במידע, אין מקום לפגוע בפרטיות המשתתפים, וודאי בשלב כה ראשוני עת לא קיימת תכלית לגיטימית לעשות כן".ארבל. צילום: 'בחדרי חרדים'

ארבל ממשיך וטוען כי "תכנית טלוויזיה זו מופקת בשיתוף פעולה ועל דעתו של תאגיד השידור הישראלי, אשר אחראי על בחירת הנציגות הישראלית לאירוויזיון. פסיקת בית המשפט העליון הרחיבה בדבר חובת המדינה לפעול בשיוויון (...) במקרה זה, הפגיעה בזכות לשיוויון מגיעה לראייתי כדי פגיעה בזכות לכבוד, על שום ההיבט הפומבי שבפגיעה, העמימות בדבר הנימוק לפסילת המתמודדים (מקצועי אם לאו) והפגיעה הנלווית בחופש הדת. אכן, ייתכן שזמר שומר שבת יחליט לפרוש מהתחרות בשל שמירת שבת. ייתכן אף שכללי איגוד השידור האירופי, המפיק את תחרות הזמר, יקשו על השתתפותו של הזמר בתחרות הגמר. אולם אין זה ממקומה או מרשותה של החברה המפיקה את התוכנית לבצע את הניפוי, על כלל משמעויותיו הפוגעניות, בשלב הראשוני או בכל שלב עת הוא לא נדרש מאופי ומהות העניין (...) אבקש את התערבותך המהירה בנושא זה", כך ארבל במכתבו.

גורם בתעשיה הודה בפני 'וואלה', כי זו השנה הראשונה בתולדות התוכנית שהמתמודדים נדרשים להצהיר האם הם דתיים אם לאו.

מהפקת התוכנית מסרו בתגובה ל'וואלה' כי "ההשתתפות בכוכב הבא פתוחה בפני כל זמר, כאשר הזוכה במקום בראשון בתכנית נבחר לייצג את ישראל באירוויזיון. כמדי עונה, הפקת התכנית בודקת מי מהמתמודדים שומר שבת על מנת להתחשב בלוחות הזמנים בתרחיש של חזרות בסוף שבוע. בנוסף, ההפקה מיידעת מראש את המתמודדים שהאירוויזיון נערך בשבת על מנת שיפעילו את שיקול דעתם על פי צו מצפונם ואמונתם".

יצוין, כי בעונה הקודמת שהסתיימה לפני כמה חודשים, התמודדה להקת 'שלווה' המורכבת ממוזיקאים דתיים, שהיתה מועמדת לזכות בתחרות, אולם היא החליטה לפרוש מהתחרות רגע לפני הגמר, היות והחזרות וכן הגמר בעצמו התקיימו תוך חילול השבת.

הכוכב הבא משה ארבל המשנה ליועץ המשפטי אפלייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד