י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
99 שנים אחרי

למכירה: החוברת הנדירה שהתלמידים הורו לשרוף

למרות שתלמידי הרב קוק הורו להשמיד ולשרוף את החוברת שיצאה לפני 99 שנים על ידי הקנאים הירושלמים נגד רבם הנערץ - ישנו עותק אחד שנותר שלם והוא מוצע למכירה ביום ראשון הקרוב 

למכירה: החוברת הנדירה שהתלמידים הורו לשרוף
חוברת 'קול השופר' נגד הראי"ה קוק צילום: בית המכירות הפומביות ברנד

חוברת נדירה שתלמידי הרב קוק הורו לשרוף מוצעת למכירה. מדובר בחוברת 'קול השופר' - פולמוס חריף מאוד נגד מנהיג הציונות הדתית המיתולוגי הרב אברהם יצחק קוק וספרו "אורות". 

החוברת יצאה בשנת תר"פ - 1920 והיא כוללת בתוכה את משנת "להבדל מספרי החיצונים" ויש בה מכתבים חריפים מאוד מרבני ירושלים נגד הרב קוק, שיטתו וספרו "אורות", וכן מכתבים מגדולי הרבנים החרדים דאז שיצאו נגד הרב קוק בחריפות כמו הרה"ג רבי חיים ברלין, רבי יוסף חיים זוננפלד, רבי יעקב דוד רידב"ז ועוד.

החוברת יצאה לאור ע"י חברי ועד אגודת הקודש עם חותמת האגודה. מה שנדיר בחוברת המוצעת למכירה, שעדיין קיים עותק ממנה חרף ניסיונם של תלמידי הרב קוק לאתר את העותקים ולהשמידם מן העולם.

מסופר כי דווקא כשהוציא הראי"ה (כך כונה הרב קוק) את ספרו "אורות", התקבל הספר בברכה ובשמחה אצל ציבור החרדים שהסתופפו בצלו של הרב. אך הקנאים קצרי הדעת, שביקשו עילה להילחם בו בשל היותו מהציונות הדתית ההולכת בשיטת הציונים, החליטו לנצל את העניין ולפגוע בו ובתלמידו הרי"מ חרל"פ.

לשם כך כתבו חוברת פלסתר בשם "קול שופר", ובה הובאו בצורה מקוטעת ומסורסת משפטים מתוך הספר "אורות", וכן דברי התנגדות לספר, ושלחו זאת למספר רבנים בארץ ובחו"ל על מנת שיוסיפו את חתימתם לקריאה הנדפסת בחוברת, לפסול את ספריו של הראי"ה ולדונם לכיליון.

מחבר החוברת הוא עקיבא פרוש, שהעלים את שמו (אולם שמו נרמז בשער).

שניים מרבני ירושלים, שהיו אמנם בידידות אישית עם הראי"ה, צירפו את חתימתם לנוסח הראשוני שמסרו להם הקנאים, אשר היה מתון יחסית, אחר כך הוסיפו הקנאים לחוברת דברי חירוף וגידוף נגד הראי"ה קוק, ככל שעלה על רוחם, וכן מכתבים מזויפים ומסורסים כביכול מגדולי ישראל נגדו למרבה האבסורד, בין היתר מובא מכתב הסכמה שכביכול קיבלו מאת הגאון האדר"ת (חותנו של הראי"ה, שנודע בהערצתו עצומה כלפי חתנו).

החוברת נדפסה באלול תר"פ, והבעירה את אש המחלוקת בירושלים. כך למשל כתב אז הגאון רבי נחמן שלמה גרינשפאן זצ"ל: "מעולם לא ראיתי כתב פלסתר כזה. הדבר הזה הרעיש את כל עירנו. הרב ישראל חיים דייכעס החליט לצאת במחאה נמרצה כנגד התנפלות מגונה כזו".

רבה של ירושלים הגאון רבי צבי פסח פרנק כתב אז דברים חריפים על הקנאים, "שנתלבשו במסווה הצביעות ומכריזים כי מקנאים המה קנאת ה' ומשתמשים רק בשמות הזקנים לסמא העיניים וכל מבין רואה כי לא נוכח האמת דרכם, משתמשים בכתבי פלסתר להרבות מחלוקת בישראל".

הראי"ה עצמו כתב באותם ימים לבנו: "הציבור היה תוסס מפני הנבלה של החוברת 'קול השופר' של מחרחרי הריב, אבל לא פעלה כל השתדלותם להצר את הצעדים של דרך הקודש שאנו הולכים בה, כי אם להרחיבם בעזרת ד'".

בסופו של דבר דנו רבני ירושלים את החוברת המתועבת לשריפה ולכיליון, וכאשר זמם המחבר לעשות לתורת הראי"ה - כן נעשה לו. מפורסם בירושלים הסיפור על מיתתו החטופה של מחבר החוברת בעוון ביזויו של הראי"ה קוק זצ"ל.

"כמעט שלא נותרו עותקים מחוברת פלסתר זו, שכן רובם הושמדו ונשרפו. ברוב העותקים שנותרו הידועים כיום חסרים עמודים. לפנינו עותק שלם מחוברת זו, שגדולי ישראל נחרדו והזדעזעו ממנה", כך אומרים אנשי בית המכירות.

החוברת מוצעת כעת למכירה בבית המכירות ברנד בבני ברק - ביום ראשון הקרוב בשעה 19:00.

חוברת קנאים הרב קוק בית מכירות מכירה פומבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד