י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האם ח"כ גפני חתם על כך שתהיה ח"כית חרדית במפלגה חרדית?

לו היה יו"ר דגל התורה משכיל לידום בעת ההיא, ולא מראה התנגדות חריפה, לא מייחס חשיבות לביקורה של תלמידת הסמינר לשעבר, במקום לימודיה, ומתייחס אל מעשיה כלא היו – חברת כנסת חרדית לא היתה מקבלת לגיטימציה. אך ברגע שח"כ גפני העלה אותה למקום שהעלה אותה עם תגובתו, הוא הוכיח כמה היא רלוונטית | שיפי חריטן בטור דעה

האם ח"כ גפני חתם על כך שתהיה ח"כית חרדית במפלגה חרדית?
יו"ר דגל התורה משה גפני צילום: הדס פרוש, פלאש 90

שיתופי הפעולה מתוככי המגזר החרדי, עם חברת הכנסת החדשה, עומר ינקלביץ, מפציעים והולכים. אחרי ביקור מתוקשר בסמינר בו למדה כנערה, אנו שומעים על ארגון חרדי נוסף שמשתף עמה פעולה וייקח חלק ביום עיון שמארגנת ינקלביץ למען ילדים נפגעי עבירה.

לאורך הדרך אני עוקבת בסקרנות אחר התהליך, לא של קבלת הציבור את חברת הכנסת החרדית, אלא את קבלת הציבור החרדי אותה, וכל זאת מדוע? משום שלדעתי שיתופי הפעולה היו רק עניין של זמן. בסופו של דבר הרבה יותר קל לחרדי לשתף פעולה עם אדם שמגיע מציבור זהה, גם אם לדעתו הוא "לא מספיק חרדי". בנוסף, כך טענתי בתקופת הבחירות, לאחר שהיא תהיה בפנים, ויראו את היכולות שלה, כבר לא יהיה מן הנמנע לנסות להיעזר בה ולעשות דברים יפים וטובים למען אותו ציבור שיש להם אינטרס מולו.

סביב תקופת הבחירות, קשה היה לדעת האם השינוי הזה, בצורת חברת כנסת חרדית, יביא לשינוי משמעותי גם בתוככי המפלגות החרדיות. הדעות בציבור היו חלוקות ושנויות. חלקם טוענים, עד היום, שאין סיכוי בעולם למצוא חברת כנסת באחת מהמפלגות החרדיות, וישנם הטוענים כי הדבר יקרה. אומנם כעבור שנים רבות, אך יקרה.

מי שמכיר את דעתי, יודע מה אני תמיד אומרת: לא רוצים נשים במפלגה? אין בעיה. לא חייבים בכוח. בואו נהיה חכמים ולא צודקים, ונעשה את הדברים בצורה שהיא כן יכולה להיעשות בה. ובאמת חשבתי והאמנתי שלא תהיה חברת כנסת במפלגה חרדית, כי מדוע לשנות סדרי בראשית?

עד שראיתי את התגובה של ח"כ גפני לביקורה של ינקלביץ בסמינר שרנסקי. גפני שיגר מכתב נזעם ביותר להנהלת הסמינר ובו קצף על כך שקיבלו את פניה של הח"כית שמגיעה ממפלגה חילונית. "נדהמתי לשמוע כי חברת כנסת מסיעה חילונית שמטרת הסיעה הזו לפגוע בכל הקדוש והיקר לעם ישראל, ביקרה והתקבלה בכבוד רב ע"י הנהלת הסמינר וכדי בזיון וקצף". כך כתב גפני, ובאותו רגע מה שעבר לי בראש היה: אהה, אוקיי, ככל הנראה תהיה חברת כנסת חרדית ביהדות התורה.

אתם יודעים למה? כי זה הפך להיות עניין, וזה משמעותי שדורש התייחסות, זה מפגע שגרר מכתב זועם, וכמו תופעות רבות וישנות, הן הפכו למיינסטרים לאחר שצברו סביבן הדים ושיח בלתי פוסק. לו היה יו"ר דגל התורה משכיל לידום בעת ההיא, ולא מראה התנגדות חריפה, לא מייחס חשיבות לביקורה של תלמידת הסמינר לשעבר, במקום לימודיה, ומתייחס אל מעשיה כלא היו – חברת כנסת חרדית לא היתה מקבלת לגיטימציה. אך ברגע שח"כ גפני העלה אותה למקום שהעלה אותה עם תגובתו, הוא הוכיח כמה היא רלוונטית, כמה יש פה אישיו, כמה ככל הנראה, אם נרצה או לא, השינוי לא יתחיל ויגמר בינקלביץ, אלא יעמיק לכיוונים נוספים.

מתי? תוך כמה זמן? אני לא יודעת. קשה לי שלא להיזכר בכותרת לידיעה שלי באתר וואלה! בפברואר 2015, בה ח"כ גפני אמר לי: "אם את יכולה להביא מנדט למפלגה, אני מפנה לך את מקומי". אז אולי לא אהיה זאת אני – אך כיום כבר לא נראה לי מופרך שתקום אישה חרדית שתביא מנדט למפלגת יהדות התורה, לכו תדעו, אולי גפני יפנה לה את מקומו.

משה גפני עומר ינקלביץ' כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד