י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הציבור קרוע בדעותיו

תקיפת הילדה החרדית: שפל חדש של המשטרה

בין רגע הופך הנאשם לאדם חופשי ללא כתב אישום - הדבר מייצר קרע בין הציבור למערכת המשפט • בעקבות תקיפת הילדה החרדית שמטלטלת את המדינה - עורך הדין יהודה קריספין בטור מיוחד ל'בחדרי חרדים'

תקיפת הילדה החרדית: שפל חדש של המשטרה
אילוסטרציה צילום: unsplash

סיפור התקיפה המזעזע של הילדה החרדית בת השבע שמטלטל את המדינה מזה מספר ימים, הגיע אתמול (שלישי) לשפל חדש.

מצב שבו הוגש כתב אישום נגד הנאשם, קרי: ישנה תשתית ראייתית, מבוססת ומעל לכל ספק סביר שאכן הנאשם מחמוד קטוסה ביצע את התקיפה הברוטלית.

אתמול בוטל כתב האישום באופן המעלה תהיות רבות בנוגע לניהול חקירת המשטרה ולדרך גביית הראיות. תיק שבו הנאשם הוא ברגע אחד אשם מעל לכל ספק סביר ובין רגע הופך לאדם חופשי ללא כתב אישום - מחליש את אמון הציבור במערכת אכיפת החוק.

נוסף על כך, הנאשם הובא בפני שופט כ-8 פעמים, ובכל פעם השופט האריך את מעצרו על סמך הראיות בתיק. המשמעות היא: שופט שאמור לנהל דיון מעמיק בנוגע למעצרו של אדם, נדרש להעמיק בחומר הראיות ולוודא שאכן ישנה תשתית ראייתית מבוססת להמשך מעצרו של אותו אדם.

מחדל עצום של המשטרה, עו"ד יהודה קריספין. צילום: באדיבות המצלם

בימים אלו מתנהל דיון בשיח הציבורי על חוסר האמון שנוצר כלפי מערכת אכיפת החוק וכלפי בית המשפט. שופטים שלא עומדים בעומס הרב שיש בפניהם, חוקרים שלא יורדים לעומק החקירה לפני הגשת כתב אישום ומעצרי שווא שצצים חדשות לבקרים.

פסיקות של בית משפט עליון שבו מתבטלים חוקים שהכנסת חוקקה, מייצרות חוסר אמון בציבור הרחב כלפי בית המשפט, אבל במקרה בו הוגש כתב אישום ובוטל כתוצאה ממחדלים חמורים - הדבר מייצר קרע בין הציבור למערכת המשפט.

הקלות שבה אדם יכול להיקלע למעצר שווא ולחדרי חקירות על לא עוול בכפו ולדעת שגם אם הוא ינסה בכל כוחו להוכיח שאין לו דבר וחצי דבר עם הנעשה יתקל בחומה בצורת חוקר חמור סבר שהחליט שאתה הנאשם על סמך ראיות לוקות בחסר ושופט שיאריך מעצר ללא בדיקה מעמיקה, מצב זה מרתיע כל אדם באשר הוא.

השופט דנציגר מתח ביקורת על המשטרה לפני כשנתיים ומציין, כי "בישראל יש יותר מדי מעצרים על ידי המשטרה. איני קורא להם מעצרי שווא, משום שאני מבין שהמשטרה מאמינה כנראה שהמעצרים יעזרו לאיסוף ראיות, אבל בשורה התחתונה, במבחן התוצאה ולפי כתבי האישום שמוגשים ברור שיש יותר מדי מעצרים שלא היו נחוצים מלכתחילה".

על בתי המשפט לפעול להפניה רבה יותר לחלופות מעצר, לרבות חלופות טיפוליות ושיקומיות, ועל המדינה להקצות לשם כך את המשאבים הדרושים. ישנו צורך לשים דגש נרחב ולעשות ככל הניתן בכדי למנוע מעצרי שווא. הצורך לשים את כבוד האדם, טרם הטחת פטיש בית המשפט ולהאריך את מעצרו של אדם, היא הכרחית לא רק בכדי לא לפגוע באותו אדם. אלא בכדי לייצר ולהחזיר את אמון הציבור במערכת המשפט.

הפרדת הרשויות היא כלי חשוב בכדי לבנות את אמון מערכת הציבור, אך במקרה זה מדובר במערכת מול מערכת, כוח מול כוח. האזרח הפשוט מתבונן מהצד ונשאר אדיש למלחמת כוח הזו. אך במצב בו האזרח הפשוט מתמודד מול מערכת, וודאי שהמערכת חזקה ממנו והיכולת שלו להתמודד מולה, כמעט בלתי אפשרית.

כתוצאה מכך, במקרים בהם מוגש כתב אישום נגד נאשם ובאחת כתב האישום מתבטל, הדבר מותיר את הציבור חלוק וקרוע בדעותיו ומערכת המשפט מאבדת עוד גובה באמון שלה ובדרכה. 

מערכות אכיפת החוק, מחויב המציאות, לעשות בדיקת עומק בכל הנוגע לחקירותיה וניהול ההליך המשפטי. להבין שהאדם העומד מול החוקר או השופט הנו אדם שייתכן שלא עשה את המעשה המיוחס לו ועליהם לתת את הדעת לכל פרט בחקירה ובמשפט המתנהל נגד אותו אדם. רק כך מגבירים את האמון במערכת אכיפת החוק.

הכותב הוא עורך דין

תקיפה מחמוד קטוסה אמון הציבור משטרה מערכת המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד