י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מה בודקים ב-QA?

תוכנות חדשות שיוצאות לשוק או נכתבות לצרכים ארגוניים פרטיים עוברות תהליכים רבים של בדיקות לפני כל גרסה • הבדיקות נועדו לבחון אם יש התנהגות לא צפויה או לא מכוונת כאשר מבצעים פעולה כלשהי בתוכנה כמו פתיחה של עמוד חדש, הוספת רשומה או העלאת קובץ

מה בודקים ב-QA?
מה בודקים בQA צילום: pexels

תוכנות חדשות שיוצאות לשוק או נכתבות לצרכים ארגוניים פרטיים עוברות תהליכים רבים של בדיקות לפני כל גרסה. הבדיקות נועדו לבחון אם יש התנהגות לא צפויה או לא מכוונת כאשר מבצעים פעולה כלשהי בתוכנה כמו פתיחה של עמוד חדש, הוספת רשומה או העלאת קובץ. במהלך קורס QA לומדים את השיטות השונות לביצוע הבדיקות ובקורסים מתקדמים יותר עורכים גם בדיקות שנועדו לבחון אם התוכנה יציבה בתנאים קשים – למשל כמות גדולה של משתמשים המשתמשת בתוכנה ברשת באותו זמן. במאמר זה נסקור את סוגי בדיקות התוכנה הקיימים.

בדיקות ידניות ובדיקות אוטומטיות

לפני שנבחן מה בודקים בתוכנות נציין כי יש שתי דרכים לבצע בדיקות. הראשונה, באמצעות כתיבת תוכנה המריצה מגוון רחב של תרחישים ובודקת האם התוצאה המתקבלת תקינה. בדיקה זו מתאימה למי שמעוניין לערוך כמות גדולה של בדיקות דומות זו לזו בזמן קצר עם נתונים שונים. הדרך השניה היא בדיקה ידנית. הבודק מנסה ללחוץ על לינק או מזין נתון בתוכנה ובודק האם התוצאה המתקבלת תקינה.

בדיקות המערכת – קופסה שחורה ולבנה

לכל תוכנה יש היבט של המשתמש עם הדפים הנראים לעין וכן הקוד הנסתר הבונה דפים אלה. בבדיקות תוכנה אפשר להתייחס לקוד כ"קופסה שחורה" ולבדוק אם הדף מתפקד על ידי הפעלתו. בבדיקה מורכבת יותרת המכונה "בדיקה לבנה" נבדק הקוד והלוגיקה שמרכיבה אותו. בדיקה זו מתבצעת על ידי אדם שמכיר את שפת התכנות ואת מרכיבי המערכת שהוא בוחן.

בדיקות יחידה Unit test

תוכנות מורכבות בדרך כלל ממקבץ של יחידות קטנות יותר או מודולים. כאשר כותבים את הקוד של התוכנה נהוג "להפריד" חלק ממנו למודול שניתן יהיה לבדוק בפני עצמו. בדיקה זו ניתן ורצוי לבצע אפילו עוד בשלבים המוקדמים של התכנות כאשר מודול מסויים מוכן ומחלקת הפיתוח מוכנה לפתח מודולים נוספים.

בדיקות אינטגרציה

אחרי שגילינו שהמודול הפרטי עובד בפני עצמו נבחן כיצד הוא מתפקד כחלק מהתוכנה. בדיקות אינטגרציה יכולים להיות גם חלק מהטמעה של פתרון חדש במערכת קיימת. במצב זה נבדק הקשר בין המודולים השונים – הן בקוד החדש והן בקשר בין המודולים החדשים למודולים קודמים במערכת.

בדיקת ביצועים

האם התוכנה תעבוד באופן תקין כאשר כל המשתמשים נכנסים אליה בעת ובעונה אחת? מה יקרה כאשר נגדיל את מספר המשתמשים פי מאה. בדיקות הביצועים הכוללות גם בדיקות עומסים נועדו לבחון את התפקוד של התוכנה גם בתנאים אלה.

בדיקת התקבלות - המשתמש במרכז

מעט לפני שהמערכת עולה לאוויר או נמכרת נבדקת הפונקציונליות שלה עבור המשתמש. בדיקה זו יכולה להתבצע על ידי משתמשים אקראיים הבוחנים את התוכנה או על ידי נציגי מחלקת בדיקות התוכנה המשתמשים בה באותם תנאים שיפעיל אותה המשתמש הסופי.  למשל, תוכנת GPS תבדק במהלך נסיעה בעיר.

בדיקות שפיות

בדיקות אלה מתבצעות אחרי שמחלקת הפיתוח עבדה על תיקון של באג קיים. הבדיקה בדרך כלל תהיה נקודתית חלק מסוים במערכת שלא עבד קודם לכן. במידה ותוצאות הבדיקה יעידו על כך שהבאג תוקן הוא יסגר. אם בדיקות אלה יעדו כי עדיין המערכת לא עובדת כשורה אותו באג יוחזר למחלקת הפיתוח לתיקון נוסף.

לסיכום, בדיקות QA הן תהליך מורכב שכולל שלבים רבים על מנת לוודא כי המוצר המוגמר יכלול כמות מינימלית של תקלות. כמובן, לא ניתן לצפות את כל התקלות או הבאגים הללו מראש אך בתסריטי בדיקה מפורטים ניתן לזהות את התקלות הנפוצות יותר שעשויות להתרחש במהלך השימוש בתוכנה הנבדקת. אם מסקרן אתכם ללמוד יותר על התחום ולהשתלב בו מומלץ ללמוד קורס QA.

תוכנה בדיקות מחשבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד