י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

האנשים מאחורי המכרזים • פרויקט ענק

לקראת סיום מועד הגשת המכרזים לרמה ג' בבית שמש, יצאנו לפרויקט ענק: ראיונות עם האישים עומדים מאחורי המכרזים • משה אבוטבול וישראל אייכלר, בראיונות עומק, מלאי חשיפות

אבוטבול ואטיאס בסיור ברמה ג'. צילום: בחדרי חרדים
אבוטבול ואטיאס בסיור ברמה ג'. צילום: בחדרי חרדים



סדרת הכתבות 'שלא תשארו רק עם השמש', שפורסמה באתר 'בחדרי חרדים' ונועדה לעשות סדר בכאוס שהשתרר בפאתי העיר בית שמש, מאז פורסמו מכרזי משרד השיכון, עוררה הדים רבים. מתברר שהציבור צמא למידע שיכוון את דרכו בין בליל המודעות המתפרסמות בעיתונות החרדית, ומבטיחות מגורים בזול ובנייה איכותית.

עודף המתמודדים במכרז עשוי לעמוד בעוכרי הציבור שזקוק לדירות באופן נואש. בימים האחרונים נעשו מאמצים אדירים לגבש שיתוף פעולה בין קבוצות הרכישה השונות, על מנת להביא להוזלת המחירים.

כינוס שנערך הערב (ב') במלון ויזניץ' בין כל קבוצות הרכישה, סימן את המגמה: שיתוף פעולה כנגד עליית המחיר במכרזי משרד השיכון. מי ייתן והיה.

אתר 'בחדרי חרדים', שלקח על עצמו להעלות לסדר היום את נושא מצוקת הדיור, ממשיך עם פרויקט מיוחד. בשיתוף עם קו המידע 'הכל בקול', רואיינו חמישה אישים מרכזיים העוסקים בנושא המכרזים בבית שמש. החל מראש העיר משה אבוטבול, דרך יוזמי קבוצות הרכישה: מנחם כרמל – 'דגל התורה', משה פרנק – 'בנין שלם', ישראל אייכלר – קבוצה למשפחות ברוכות ילדים, וכלה באברהם שוורץ – חבר וועדת הדיור.

מהראיונות המעמיקים תוכל לקבל תמונה רחבה על העומד להתרחש, וסקירת עומק על הקבוצות המתחרות.

משה אבוטבול וישראל אייכלר בבית האדמוצילום: משה אבוטבול וישראל אייכלר בבית האדמו
משה אבוטבול וישראל אייכלר בבית האדמו''ר מבעלזא. צילום ארכיון בחדרי חרדים


מה הורה לי האדמו"ר מבעלז?

פתחנו במשה אבוטבול, ראש העיר.

• האם מספר קבוצות הרכישה הרבות שמתמודדות על הקרקע בפרויקט רמת בית שמש ג' (כ-2000 יחידות דיור) לא יגרמו לעליית מחירים מסיבית שלא תביא פתרון לציבור החרדי?

"אכן ישנה דאגה שמקננת בלבנו זה זמן רב, שדבר כזה לא יצור לנו את אפקט הבומרנג - במקום לעזור לאותן משפחות, אנחנו ניצור חלילה סחף שונה.

"העלינו את הנושא הזה גם בפגישתנו במוצ"ש האחרון אצל האדמו"ר מבעלז, יחד עם חברי מועצת העיר, משה מונטג ומרדכי דירנפלד, וחשבנו שבאמת גדולי ישראל יצאו במכתב מאוד ברור שבו יאמרו כללים מסוימים: מה ומתי, ובאיזה גובה סכום אפשר לגבות, שלא יהיה מצב של שוק פרוע וחופשי.

"סיפרתי לאדמו"ר, שאצל הרב שך זצ"ל, היה סיפור דומה שניסו להפקיע מחירים לדגים לשבת, וזה גרם לעגמת נפש ליהודים באזור, והרבנים אכן יצאו בקריאה לא לקנות דגים באותן שבתות, והמחירים אכן ירדו פלאים, הבינו שאי-אפשר לעשות צחוק בנושא.

"אנחנו גם נצטרך להוציא מכתב, ואני מקווה שנעשה את זה, ונצרף את כל גדולי ישראל מכל החוגים, שקוראים לא לשלם יותר מדי על דירות, אלא לפי טבלה מסוימת: כמה משלמים על כל דירה, לפי גודל דירה לפי מספר חדרים, ולא כל המרבה הרי זה משובח, אלא כל המרבה הרי זה מסובך".

• אנחנו יודעים שלפני הבחירות הכלל ארציות היה מפגש אצל האדמו"ר מבעלז, במהלכו אמר לכל הח"כים שמה שמפריע לו הוא מצוקת הדיור של הציבור החרדי, ולא התקציבים לחינוך החרדי. "הכל יכול לחכות, זה הדבר הראשון שצריך למצוא פתרון", הוא אמר. איזה רעיון העלה בפניכם האדמו"ר בפגישה שלכם במעונו?

"אכן, דיברנו על מספר דברים. עושה רושם שהרעיון הזה מצא חן בעיניו יותר מכל, אני בטוח שעצם הרעיון שהעלה האדמו"ר והתגלגל כנראה במקומות חשובים, יביא לזה שגדולי ישראל ייצאו בקריאה נרגשת בכותרת 'דירה לא בכל מחיר'. אם נקבל תוצאה הפוכה, לא יהיו שווים הרבה מהמאמצים שעשו גדולי ישראל, ובעצם גם בחירתי לראשות העיר. זה נעשה מתוך נקודה להיטיב, וההטבה צריכה להיות בצורה מבוקרת ולא חלילה שאנשים ימצאו דירות במחירים שאפשר להשיג אותם בבני ברק וירושלים. כי אז באמת לא עשינו הרבה".

• נקודה נוספת. כולם כותבים שכל הפרויקט יהיה מוכן תוך 3-4 שנים, מה מצפה לנו לאחר מכן, האם לעירייה יש תכניות להכשיר עוד קרקעות שיהיו מוכנות לעתיד?

"תראה, יש עוד טבעות ותכניות בניין ערים נוספות, בתוך השכונות ברמת בית שמש ג' ג'2 ד' וה'. יש מלאי של 40.000 יחיות דיור, דירה זה לא גלידה, לוקח זמן כל דבר לתכנן, ישנן ועדות במשרד הפנים ובמשרד השיכון.

"העסק לא כל כך פשוט כמו שאנשים נוטים לחשוב, שבהקשת מקלדת מקבלים ים של דירות. זה צריך המון תכנון, ואני מאמין שבסופו של תהליך, יהיו עוד אלפי יחידות דיור בעיר, לכלל הציבורים והמגזרים. אז צריך להתאזר בסבלנות".

• מה המרחק בין רמת בית שמש ג' לריכוזים החרדים שכבר קיימים היום?

"זהו מרחק קרוב מאוד. כ-5 דקות הליכה, ובנסיעה זה דקת נסיעה בלבד, זה גם קרוב למרכז העסקים ברמה א', גם למוסדות החינוך ישנה תשתית טובה מאוד לכל החוגים ולכל המגזרים, ואני מאוד מקוה שהקב"ה יעזור שהכל יהיה על הצד הטוב ביותר, ובמהירות הרבה ביותר".



ישראל אייכלר. דואג לברוכות ילדיםצילום: ישראל אייכלר. דואג לברוכות ילדים
ישראל אייכלר. דואג לברוכות ילדים


"אצלנו אין ועדות קבלה"

לראיון השני בחרנו את ישראל אייכלר. אייכלר שנפלט מהכנסת, עוסק כיום בפעילות ציבורית ובהגשת תוכנית רדיו. מששמע על המכרזים ברמה, החליט לנצל אותם לטובת המשפחות ברוכות הילדים, המתגוררות בדירות קטנות, אותן קנו בתור זוגות צעירים, שאינן הולמות את צורכי המשפחה.

• הקמתם בהוראת גדולי ישראל 'פרויקט הקלה' לציבור החרדי, הפונה בעיקר למשפחות ברוכות ילדים, והחלטתם להתמודד על רכישת הקרקעות ברמת בית שמש ג'?

"לא אנחנו הקמנו, אלא הקימה החברה של האחים שרף, שהם ביקשו ממני ללוות ולפקח על הפרויקט למשפחות ברוכות ילדים".

• הקבוצה הזאת - לאיזה מגזר היא שייכת?

"למגזר החרדי, לכל מי שרוצה".

• אין ועדה בקבוצה הזו, אנו יודעים שישנן קרוב ל-30 קבוצות של מגזרים מסוימים?

"המגזר הזה בנוי על משפחות ברוכות ילדים, שרוצות בית חרדי ואווירה חרדית וחינוך חרדי, וגם שיהיה להם רווחה, ולא יצטופפו בחדרים קטנים, אז זהו המגזר".

• אנחנו יודעים שבשנים האחרונות ישנה מצוקה גוברת של דירות לזוגות צעירים ונדמה שזו פעם ראשונה שישנו מיזם חדש למשפחות ברוכות ילדים, תוכל לספר לנו על הביקוש למיזם הזה?

"בגלל המצוקה של הזוגות הצעירים, שכחו שיש מצוקה של אלפי זוגות שכבר גרים בדירות 3 חדרים, אבל לאחר 10 שנים ישנה צפיפות בדירה, והם רוצים לשפר את הדיור שלהם. זה בכל מקום בארץ.

"חשבנו שעל פרויקט כזה גדול, שאין מי שידאג למשפחות ברוכות הילדים, ולאו דווקא עשירים שיוכלו להרחיב את הדירה שלהם, ישנו רווח לזוגות הצעירים, שעד שישנו את התב"ע לדירות מעל 100 מ' לדירה זה סיפור של 3 שנים, ופה מדובר במתחמים שיוכלו לבנות מיד לזוגות ברוכות ילדים, ודירותיהן הקטנות יימכרו לזוגות צעירים. כך שזה גם פתרון למצוקה לזוגות הצעירים".

• הביקוש גדול?

"הביקוש גדול מאוד. הציבור החרדי נמצא בפיצוץ אוכלוסין. השאלה היא מי יזכה במכרז. ואז יתחילו לראות מי בדיוק זכה במכרז, ומי שיוכל לקנות. אנו בחברה של האחים שרף נפקח ונלווה שמי שמשלם דמי תשלום, והחברה לא תזכה במכרז, יקבל את כל כספו בחזרה".

• אם נלך שנה אחורה, לפני הבחירות היה מפגש אצל האדמו"ר מבעלז, כולנו זוכרים את כינוס הח"כים במעונו, ואז אמר להם שאחד הדברים שחייבים לדאוג להם זה פתרון מצוקת הדיור החרדי, האדמו"ר דיבר גם על המצוקה של משפחות ברוכות הילדים?

"הוא מדבר על זה כל הזמן. הוא עוסק בזה כל הזמן. הוא פעל רבות לבחירתו של משה אבוטבול לראשות עיריית בית שמש, כדי לשחרר את הקרקע ל-30.000 הדירות שיש בפונטציאל של בית שמש. לא רק האדמו"ר מבעלז, אלא כל גדולי התורה עוקבים בדריכות וחיים את המצוקה הזאת ומאוד רוצים שזה לא ייגמר ב-2000 דירות, שזה שסתום קטן, שאני לא יודע אם יוכל להוציא את כל הקיטור של מצוקת הדיור בציבור החרדי.

"פה צריך ללכת על מהלך של 30.000 יחידות דיור בבית שמש ועוד 10.000 במקומות אחרים ואפילו בירושלים. זהו מהלך שרק מתחיל ולא מסתיים במה שהתחיל עכשיו בבית שמש".

• שוחחנו לפני כן עם משה אבוטבול, שישב אצל האדמו"ר מבעלז השבוע, כדי לנסות להגביל את מחיר הדירות שהולכות להתמודד במכרזים בבית שמש. אנו יודעים על עשרות קבוצות רכישה, וכדי למנוע את עליית המחירים מנסים למצוא פתרון. האדמו"ר המליץ לצאת בקול קורא משותף של כל גדולי האדמו"רים והרבנים נגד עליית המחירים, אתה חושב שזה יעזור גם לקבוצה שלכם, של משפחות ברוכות הילדים?

"חד משמעי, כל דבר שיגרום להורדת המחיר כדי שלא יהיה מירוץ מטורף, אלא שיהיה מסודר, שכל קבוצה תלך על המתחם המוגדר שלה, אנחנו על משפחות ברוכות ילדים, וכל קבוצה וקבוצה על מתחם אחר, שלא יהיה מירוץ והמחיר יירד - זהו דבר מבורך מאוד והלוואי וזה יצליח".

עוד בפרויקט:

האנשים מאחורי המכרזים • הפרק השני


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד