י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הסוף למשקפיים? פריצת דרך במחקר קוצר הראייה

האם הרשתות לשיווק משקפיים צריכות להתחיל לדאוג? חוקרים הצליחו לזהות את הגנים האחראים לקוצר ראייה • התגלית תאפשר טיפול מוקדם ומונע בליקוי הראייה הנפוץ בעולם

הסוף למשקפיים? פריצת דרך במחקר קוצר הראייה

לפי דיווח בכתב העת המדעי נייצ'ר גנטיקס, הצליחו חוקרים לחשוף את הגנים האחראיים להפרעת הראייה הנפוצה ביותר בעולם והנפוצה, במיוחד בקרב בני ישיבות: הפרעת קוצר הראייה (מיופיה).

זיהוי הגנים יאפשר פיתוח תרופה מונעת שתינתן לילדים הנושאים את הגן ותמנע התפתחות של קוצר ראייה.

קוצר ראייה מתחולל כאשר קרני אור מקבילות מתמקדות לפני הרשתית ועצמים הרחוקים מהעין נראים מטושטשים. אף שגורמים סביבתיים גם תורמים להופעת ההפרעה, היא מיוחסת בשמונים אחוז של המקרים, לגנטיקה.

עתה הצליחו צוות חוקרים בריטי ואמריקני לזהות שני גנים סוררים, הממררים את חייהם של הממושקפים ומעשירים האופטומטריסטים ומנתחי הלייזר.

המחקר נעשה בקינגס קולג' בלונדון ובמרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה.

קבוצת המחקר כללה 4000 תאומים ועוד אלפי אנשים בארה"ב, אנגליה ואוסטרליה. במסגרת המחקר התגלה הגן המכונה RASGRF1 כקשור לתפקוד הרשתית וההולכה העצבית של העין.

"תמיד ידענו", אמרה פרו' טרי יונג משותפות התגלית, "שגורם הסיכון מספר אחד לקוצר ראייה הוא הורים שכבר לוקה בלקות זו, עכשיו הוכחנו כיצד".

התגלית תאפשר לפתח בעתיד טיפול בדמות טיפול עיניים או תרופות לבליעה כדי למנוע או לבלום את התפתחות הקוצר ראייה מהרגע שהדבר יתגלה בבדיקות שגרתיות של ילדים בבתי הספר. כבר היום מוענק טיפול מעין זה לפגמים גנטיים אחרים ברשתית העין.

עם זאת הדרך עדיין ארוכה כפי שאומרת ד"ר כריסטופר המונד מראשי החוקרות, " בעקבות התגלית יוכלו מפתחי תרופות לתכנן תכשיר שימנע את התפתחות קוצר הראייה בילדים ונוער, וזאת מבלי שתיפגע ההתפתחות והגדילה הטבעית של העין, אך מדובר בתהליך ארוך שייקח כעשר שנים".

כפי שהדגישו עוד החוקרים, התמקד המחקר בנחקרים ממוצא אירופי בלבד, כך יתכן והגנים שאובחנו אינם אלה המשפיעים באותו מידה גם על בעלי קוצר ראייה מיוצאי ארצות אחרות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד