ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

ממרוקו באהבה: בואו להשתכר מפטרוזיליה • כתבת וידאו

מורן כהן שוחחה עם יעקב מורד, האיש שמייצר יין מהדסים, תפוחי אדמה, סרפד ואפילו פטרוזיליה • ממי למד את סודות המקצוע? • מדוע הניסיון לייצר יין מקרמבולה הניב בושם? • ומה נדרש כדי להשתכר מיין רימונים? • כל התשובות בכתבה שלפניכם

צילום: מורן כהן
צילום: מורן כהן


דמיינו את עצמכם ניגשים לחנות היינות השכונתית ומבקשים מהיינן יין תפוחי אדמה, יין הדסים, יין סרפד, או שמא חשקה נפשכם ביין פטרוזיליה... כן כן, יין פטרוזיליה.

במושבה הצפונית יוקנעם, יש מי שיכול להגשים את משאלותיכם בתחום המשקאות החריפים, זהו יעקב מורד, שברשותו יקב לייצור שיכר ויין מפירות, ירקות וצמחי תבלין שלא חשבתם שמישהו יעז לנסות לייצר מהם יין.

בכניסה למרכז המבקרים הצמוד ליקב בו מתנהל קו הייצור, האווירה משתנה מרעשי הכביש המהיר, ובתוך מקום שמרגיש כאילו הוא נמצא עמוק באדמה, למרות שהוא לא באמת מתחתיה, עומדים כמו חיילים בקבוקים וכדים בעשרות מיני טעמים המדיפים שלל ריחות משכרים.

מורד לוקח אותנו לסיור בין המכלים הצבעוניים, המכילים מאתיים ליטרים לאחד. כמעט על כל אחד מהם יש לו סיפור, ויעקב מורד לא חוסך בפרטים באשר לתוכנם ועל הליך הייצור הפרטני.

איך הגעת לתחום היין?



"מסורת ייצור היין עוברת אצלנו מדור לדור כבר הרבה מאוד שנים. המוצא שלנו הוא מעיראק, ושם כידוע התושבים מוסלמים. על פי חוקי האסלאם, אסור לצרוך שתיה חריפה, ומשכך לא ניתן היה לרכוש יין בחנויות בעיראק. היינו צריכים את היין לקידוש, לחגים ולאירועים שונים. מכיוון שלא עסקנו בזה לצורך מסחר, השלטונות העיראקיים העלימו עין מאתנו ויכולנו להכין כמויות קטנות כל פעם שנגמר לנו".

"הליך הייצור נעשה בסתר. אבי ז"ל, היה קונה את הענבים מיהודי מקומי, אמי ודודתי סחטו את הענבים, אבי מילא את היין בכדים, והניח לו להתיישן עד שנעשה ראוי לקידוש. כל המשפחה עסקה בתהליך ההכנה".

השכנים המוסלמים לא ידעו שאתם מייצרים יין?

"היו שכנים שידעו, אבל הם שתקו ולא גילו את סודנו. היחסים בין היהודים לערבים היו טובים יחסית באותה תקופה ולא היתה להם סיבה להלשין עלינו".

ההסכם עם השווער
במהלך שנות ה-50 עלתה המשפחה לארץ ישראל. הסוכנות העלתה אותם בלי כלום מלבד בגדים לגופם, והם נאלצו להשאיר את כל רכושם בעיראק. לאחר הגעתם ארצה, שוכנו במעברות יוקנעם שלימים גדלה למושבה יפייפיה.

"הגענו לאוהלים מרופטים, השטח היה רווי בוץ, אחד האוהלים שימש כבית כנסת. ומה שעניין את אבא זה לא איך הבית נראה, אלא איך אפשר להקים כרם במקום הזה. בהדרכת שליח הסוכנות אבי הגיע לחווה נסיונית בקיבוץ נחלאות, רכש שם שתילי גפן ונטע את כרם הענבים הראשון שלו בארץ ישראל. במהלך השנים החליפו מבני קבע את האוהלים. לאחר תום שלושת השנים, אבי בצר את הגפנים וחילק לשכנים, ולעצמו שמר אשכולות עסיסיים להכנת היין הנכסף".

ומתי אתה נכנסת לתחום?

"בגיל שתיים עשרה התחלתי לעקוב אחר עבודתו של אבי, אך הוא לא הניח לי להתנסות בעצמי. מכיוון שמאד רציתי להמשיך את המסורת המשפחתית, התחלתי לייצר לעצמי יין בכמויות קטנות. כשחגגתי את מסיבת הבר מצווה, פתח אבי את מכל היין שלי, והתגאה להציג לאורחים את היין שלי. מאז ב"ה אני זוכה לייצר יינות קרוב לארבעים שנה".

בוקר אחד קם יעקב מורד ומתחיל להכין יין מפטרוזיליה ושאר ירקות ופירות... כיצד התחולל השינוי?

"כשהכרתי את רעייתי, ניסיתי להרשים אותה עם היין שייצרתי, וסיפרתי לה על היקב של אבי, והיא השיבה לי שגם לאביה יש יקב. בעת ביקורי הראשון בבית חמי ר' מסעוד דהאן ז"ל, סיפרתי לו על היין של אבא והוא בתגובה הכיר לי את היקב שלו. הוא פתח את דלת המרתף האפלולי שריח אלכוהול חזק נידף ממנו, ונחשפתי לעשרות מכלי זכוכית בגוונים שונים, חומים, כתומים, צהובים ועוד".

"מיד החל ברשימת מצרכים מהירקן, דלעת, אשכוליות, גזר, תופחים, רימונים, בננות, אין ירק או פרי נראה לי שהוא לא אמר את שמו. חשבתי שהוא צוחק עליי ואז הוא החל לגולל באוזניי את המסורת אותה הביא ממרוקו, שם לא גדלו ענבים, ובנסיונות למצוא פתרון להרוות את צמאונם גילו שאפשר לייצר משקאות אלכוהוליים מדברים אחרים".

"כל צמח, פרי או ירק שמכיל רמה מסויימת של סוכר, ניתן עקרונית לעשות ממנו משקה. לא בהכרח שהוא יהיה מוצלח וטעים. אני לימדתי את חמי את סודות ייצור היין מענבים, והוא לימד אותי את הליך הייצור של שכר מפירות, ירקות וצמחים".

בושם מקרמבולה
במרוצות השנים יעקב מורד הפך את מרתף ביתו למעבדה לייצור יין, והחל להתנסות בזני יינות בטעמים שונים, חלקם מוצלחים וחלקם פחות. ההצלחה לא הגיעה כל כך מהר כפי שחשב שתהיה, לאנשים קשה להתרגל לטעמים חדשים, ולכן החליט לעסוק בייצור היין רק בצורה חובבנית. רק לאחר שפרש מעבודתו במפעל סולתם, החל לנסות לשווק את היינות המקוריים שלו בירידים שונים לחובבי האלכוהול, שם השיכרים כבר נחטפו מהמדפים. כיום מייצר יקב מורד עשרות אלפי בקבוקים בשנה ומשווק בארץ וברחבי העולם.

והפטרוזיליה, איך עולה מחשבה לייצר יין מכזה עשב?

"בשבת בבוקר הוגשו לפני ירקות והיתה פטרוזיליה ביניהם. כשלעסתי אותה, הבחנתי שיוצא ממנה מעט מיץ וחשבתי למה לא לנסות להכין ממנה משקה? התחלתי בייצור יין הפטרוזיליה מהשורש, מכיוון שהוא יקר, החלטתי להסתפק בשימוש בעלי הפטרוזיליה. האמת שזה יין שאין לו הרבה קונים, משום שהוא משמש בעיקר לתיבול ולא לשתייה, אנשים מעדיפים באופן כללי יין לשתיה ופחות לתיבול".

יעקב מתפאר בכל 27 סוגי היינות שניתן למצוא אצלו, תפוח אדמה, גזר סלק, מרווה, נענע, רוזמרין, קינמון, דבש, ועוד... רק את סוד ייצור יין הדלעת עדיין לא הצליח לפצח.

איך אתה מחליט מאיזה ירק או פרי לעשות שיכר ומאיזה לא?

"כל דבר שטעים אני מנסה לייצר ממנו גם יין. פעם משפחה הביאה לי ארגזים של קרמבולה כדי שאנסה לייצר ממנו יין. השגחתי עליו וטיפלתי בו כמו שצריך עד שהגיע הרגע לפתוח את המיכל... עלה ממנו ריח של בושם, חשבתי שאני מדמיין, קראתי לאשתי ויחד החלטנו לזרוק את כל הכמות".

לסיום, על איזה יין הייתי ממליץ לפורים, כדי להשתכר כמו שצריך?

"אני ממליץ על יין הרימונים".

כוסית קטנה תספיק?

"כוסית קטנה לא תספיק, אבל אם שותים כוסית ועוד כוסית, אני לא אחראי על התוצאות"...
פטרוזיליה יין רימונים דלעת שיכור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד