י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שיאני השכר: רופאים מאיכילוב שמשתכרים יותר מ-2 מיליון שקל בשנה

רופאים באיכילוב השתכרו כ-180 אלף שקל בחודש ב-2015 - פי חמישה משכר ממוצע של רופא במערכת הציבורית • מנהל איכילוב, רוני גמזו: "רמות השכר כבר לא נכונות לבית חולים ציבורי"

רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב. צילום: עופר וקנין
רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב. צילום: עופר וקנין





שיאן השכר במגזר הציבורי ל-2015 דווקא לא היה אחד מאנשי מערכת הבריאות, העומדים באופן מסורתי בראש הרשימה, אלא פרופסור מאוניברסיטת בר־אילן. אבל את שאר המקומות בעשירייה הפותחת ברשימת השיאנים תופסים רופאים מבית החולים איכילוב בתל אביב - למעט רופא אחד, גינקולוג משירותי בריאות כללית, שהגיע למקום השמיני ברשימת שיאני השכר. 96 מבין 100 שיאני השכר במגזר הציבורי הם רופאים, רובם המכריע מאיכילוב ושירותי בריאות כללית.

ב-2015 רופאי איכילוב "הדיחו" את רופאי הכללית מהמקומות הראשונים ברשימת שיאני השכר, ונראה כי שכרם שובר שיאים - גם ביחס לשכר הרופאים, שמאז ומתמיד הוביל את המגזר הציבורי.

הרופא עם השכר הגבוה ביותר במגזר הציבורי בישראל הוא רופא מאיכילוב, ששכרו החודשי הממוצע ב-2015 הגיע ל–182.3 אלף שקל - כמעט 2.2 מיליון שקל בשנה - גבוה פי חמישה משכר ממוצע של רופא במערכת הציבורית. אחריו ברשימת שיאני השכר מדורגים רופאים נוספים מאיכילוב, שב–2015 קיבלו שכר של 180.5 אלף שקל בחודש; 175.6 אלף שקל בחודש; בחודש -169.9 אלף שקל בחודש.

מנהל איכילוב, פרופ' רוני גמזו, הגיע לבית החולים ביוני 2015 ונכנס לתפקידו רשמית בספטמבר שבאותה שנה. לפני כן, כמנכ"ל משרד הבריאות, הוא הרבה לדבר על "מרוץ החימוש" המסוכן של שכר "הרופאים הכוכבים" במערכת הבריאות, שבו השכר שמקבלים רופאים במערכת הפרטית מושך כלפי מעלה את השכר הציבורי, ולהפך. כיום הוא עומד בראש בית חולים המוביל את הפרקטיקה של שכר כוכבים לרופאים.



"אני לא מסתיר את זה שבאיכילוב יש לנו אסטרטגיה מאסיבית יותר של השארת הרופאים לפעילות אחר הצהריים בבית החולים", אומר גמזו ל-TheMarker. "אנחנו רואים בזה ערך - גם פרויקט הצנתורים (בשנים האחרונות מופעלת באיכילוב תוכנית שבה מטופלים יכולים לבחור את המצנתר שלהם, ללא תוספת תשלום; רל"ג) מגדיל את השכר. לפחות חמישה מהשיאנים הם מפרויקט הצנתורים".

מדוע דווקא איכילוב מוביל בצורה כל כך בולטת את דו"ח שיאני השכר, כאשר גם בבתי חולים אחרים עובדים רופאים כוכבים?

"בחלק מבתי החולים האחרים, ואני אומר את זה בזהירות, יש תרגילים של תשלום לרופאים באמצעות חברות ארנק. הרופא לא מקבל תלוש שכר, משלמים לו כחברה. זה מקטין עלויות למעסיק, ולרופאים זה משתלם מסיבות של מיסוי".

כמנכ"ל משרד הבריאות דיברת על מרוץ החימוש של השכר ועל הנזק שזה גורם למערכת.

"נכון, ולאורך זמן זה בלתי־אפשרי לשלם משכורות כאלה ולהתחרות עם המגזר הפרטי. כשאני מסתכל על המספרים האלה, עם כמה שאני רוצה להתמודד עם המערכת הפרטית, אולי זה מוגזם. זה מגיע למצבים שרמות השכר כבר לא נכונות לבית חולים ציבורי".

אז הדו"ח הזה גורם לך לסוג של חשבון נפש?

"הדו"ח הזה גורם לי להבין שהפתרון אינו רק לנסות להדביק את מה שקורה במערכת הפרטית בכל מחיר, אלא גם לשנות את מה שקורה במערכת הפרטית. יהיה קשה מאוד להמשיך ולהגדיל את זה ?השכר?, כי יש כאן תהליך שלא נעצר".

שכר הרופאים עלה ב–47% מאז 2010

במשרד הבריאות עובדים 31 אלף עובדים, לרבות עובדי בתי החולים הממשלתיים - ובהם רופאים, אחיות, רנטגנאים - ולשכות הבריאות. שכרם הממוצע הוא מהגבוהים במשרדי הממשלה, כ-18 אלף שקל ברוטו בחודש.

שכרם הממוצע של 3,891 רופאים בשירות המדינה (בתי חולים ממשלתיים) ב-2015 התסכם בכ-37 אלף שקל ברוטו בחודש, כולל הפרשים. השכר הממוצע נטו לרופא בשנה זו היה 23,590 שקל - כולל תשלום עבור תורנויות וכוננויות.

שכרם הממוצע של רופאים מומחים, כולל מנהלי מחלקות ויחידות, הסתכם ב-2015 ב-40,691 שקל בחודש (כולל כוננויות ותורנויות), ואילו השכר הממוצע של מתמחים (כולל תורנויות) בשנה זו היה 26,728 שקל.

רק כשליש משכר הרופאים נחשב לצורך הפרשה לפנסיה: ב-2015 הסתכם השכר הפנסיוני הממוצע של רופאים ב-15,783 שקל בחודש. שכר זה מגלם עלייה של 47% בשכר הרופאים מאז 2010, ערב הסכם הרופאים האחרון.
שיאני השכר איכילוב מגזר הציבורי מערכת הבריאות אוניברסיטת בר־אילן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד