י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הישראלי שניסה להפיל את טראמפ עם 1.4 מיליארד דולר

באזזפיד חושף פרשייה מוזרה שבה יוני אריאל רכש מסמכים שבהם תועדה לכאורה העברת 1.4 מיליארד דולר בין אקסון מוביל לארגון של טראמפ דרך חברה סינית - וגילה שהם מזויפים

  • י"ז אדר התשע"ז
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס



העיתונאי הישראלי יוני אריאל; איטלקי שמציג את עצמו כברון; ואמריקאי שהורשע ונכלא על הפעלת מטעני חבלה - כל אלה מעורבים בפרשייה מוזרה שבה היה ניסיון להציג מסמכים מזויפים המעידים על העברות כספים של יותר ממיליארד דולר, ככל הנראה במטרה להטיל חשד על דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב.

בכתבת תחקיר של קן בנסינגר, ג'ייסון לאופולד וקרייג סילברמן מאתר החדשות באזזפיד, מתואר כיצד אריאל, שעלה לישראל מדרום אפריקה ב-1969 והיה פעיל אנטי אפרטהייד, טס מתל אביב לרומא עם 9,000 דולר במזומן. הוא נפגש בבית קפה ברומא עם איטלקי שהציג בפניו בתמורה לתשלום מסמך של 35 עמודים. מי שמימן את נסיעתו לאיטליה היה ברט קימברלין, אקטיביסט שמאלני שהורשע בהפעלת מטעני חבלה שגרמו לפציעתו של אדם אחד, מעורבות בסחר בסמים וכיום מנהל עמותות פוליטיות. אריאל עצמו כתב על החשדות למתקפת סייבר חסרת תקדים של רוסיה על מערכת הבחירות האמריקאית עוד לפני שהפרשייה נודעה ברבים, ולפיכך פנו אליו הגורמים הדמוקרטיים בבקשה שיבדוק את נושא המסמכים.

לפי המסמכים שקיבל אריאל, הועברו 1.6 מיליארד דולר מענקית הנפט אקסון מוביל למשרד אירופה של חברת כרייה סינית, שהעבירה יום אחרי כן 1.4 מיליארד יורו לארגון טראמפ, החברה הפרטית שהקים טראמפ ונמצאת בבעלותו. לדבריו, הציג את המסמכים בפני אנשים במפלגה הדמוקרטית ועיתונאים בארה"ב, אולם בשלב שבו גילה שהם ככל הנראה מזויפים, הוא הודיע לכל מי שעמד איתו בקשר בנושא על חשדותיו, והפסיק את חקירתו בעניין.

לפי המסמכים המזויפים העברת הכספים התבצעה ביוני 2016 כאשר רקס טילרסון, מנכ"ל אקסון דאז, שהה בסנט פטרסבורג בכנס בו השתתף גם הנשיא ולדימיר פוטין. ששה חודשים לאחר מכן התמנה טילרסון לשר החוץ של טראמפ, למרות קשריו עם צמרת השלטון הרוסית שלפי חשדות התערבה בבחירות בארה"ב.

באזזפיד מתאר בכתבה איך תוך ארבעה חודשים מאז הבחירות קמה תעשייה משגשגת של מידע מזויף שנועד לפגוע בטראמפ ומקורביו, ותאר כיצד ניסו למכור לו חדשות נגד טראמפ ואשתו מלניה,


המסמכים שנמסרו לאריאל כללו אימייל באיטלקית שסיכם את עסקת העברת הכספים בין אקסון לחברה הסינית, MCC הולדינגס, וקבלה על העברת כספים בבנק צ'ייס ובבנק HSBC. דוברי הבנקים מסרו כי אין אצלם כל תיעוד של העסקה, וכי פרטים במסמך מעידים כי הוא מזויף. דובר אקסון סירב להגיב בטענה כי לא יכבד בתגובתו מידע כוזב. החתימות של עובדי החברה על המסמך הם של אנשים שכבר לא עובדים בה שנים רבות. אותם אנשים הכחישו כל מעורבות בעניין.

אריאל סיפר לבאזזפיד לדבריו כי שמע על מסמכי טראמפ מפי שלדון שורר, עורך דין של Democrats Abroad–Israel, סניף מקומי של קבוצה בינלאומית. שורר סיפר כי שגריר ישראל לאיטליה לשעבר, שאת זהותו המדויקת לא ציין, ניסה לעניין אותו במסמכים. מקורות של באזזפיד טענו כי מדובר בגדעון מאיר, שהמסמכים הגיעו אליו מידי איטלקי בשם קורדו פזטי.

פזטי אומר כי קיבל את המסמכים מאדם שאותו אינו מוכן לחשוף, ואליו העביר את ה-9,000 דולר. מקור המסמכים היה איטלקי אחר, לואיג'י פורינו, שהוא אחד משלושה אנשים שחתומים על החוזה של אקסון – ומתאר את עצמו בדף הפייסבוק שלו כברון. בחומרים שנמצאו באינטרנט הוא מתואר כבעל ההון ה-190 בגודלו בעולם, שותף עסקי של דיוויד רוקפלר ו"מנכ"ל הקבוצה" של MCC. באזזפיד לא מצא כל ביסוס לטענות הללו.

קימברלין אמר כי אין לו קשר לסיפור וכי אינו רוצה להיות מעורב בכך. מקורב של קימברלין פנה בנפרד לבאזזפיד כדי למסור את המסמכים בנפרד מאריאל וטען כי הסנאט חוקר את הנושא. בדיקת באזזפיד העלתה כי החוזה רצוף בשגיאות כתיב ודקדוק, שמות לא נכונים של בעלי תפקידים ושגיאות במסמכים הבנקאיים.
רקס טילרסון יוני אריאל דונלד טראמפ ברט קימברלין ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד