י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הגר"ש מרקוביץ עוזב את פוניבז'

פרסום ראשון: בתיווכו של גדול הנגידים, ר' שמעון גליק, הושג הסכם אשר ישים קץ למלחמת העולם בפוניבז' (ידיעה פורימית)

הגרב"ד פוברסקי בהתייעצות עם הגראי"ל שטיינמן
הגרב"ד פוברסקי בהתייעצות עם הגראי"ל שטיינמן

הגר"ש מרקוביץ יעזוב את ישיבת פוניבז', ויעבור לקריה חדשה וגדולה שתבנה במיוחד עבורו בהשקעה כספית גדולה. בכך יבוא הקץ למלחמת העולם שמתנהלת בפוניבז' בשנים האחרונות. ההסכם הושג בתיווכו של גדול הנגידים, ר' שמעון גליק מארה"ב, וזאת לבקשתו של הגראי"ל שטיינמן אשר הפציר בו להיכנס לעובי הקורה ולהביא להסכם בין הניצים.

מזה שנים רבות מתנהלת מלחמה בין שני המחנות בישיבת פוניבז' - מחנה בראשותו של המנהל בפועל של הישיבה הגר"א כהנמן וראשי הישיבה הגר"ג אידלשטין והגרב"ד פוברסקי, לבין הגר"ש מרקוביץ. מלחמה זו גרמה להרס גדול בישיבה הבכירה והחשובה בעולם הישיבות.

בעיקר באה המלחמה לידי ביטוי בימים הנוראים ובשמחת תורה. בשנים קודמות, התנהלו קרבות איתנים בישיבה בין שתי המחנות, אך בשנה האחרונה, החליט הגר"ג אידלשטיין לעזוב את הישיבה ולהתפלל בבית הכנסת הסמוך לישיבה – היכל 'קדושים'. עובדה זו גרמה לפגיעה אנושה בכבודו של הגר"ג אידלשטיין, ומקורביו השיחו בפני הגראי"ל שטיינמן את עוגמת הנפש הגדולה שנגרמה לו עקב כך.

הגראי"ל שטיינמן, אשר נשאר לכל אורך הדרך נייטרלי, ולא הביע את עמדתו לטובת אחד הצדדים, נותר כאישיות הרבנית היחידה ששני הצדדים המשיכו להגיע אליו. במהלך השנים, הוא ניסה מספר פעמים להביא לפשרה בין הניצים, ובאחת ההזדמנויות אף שיגר בנושא את מקורבו הרב יצחק לוינשטיין אל הגרי"ש אלישיב. בסופו של דבר, הצעת הפשרה לא התקבלה, והמאבק נמשך במלוא עוזו.

הגראי"ל שטיינמן המשיך כל העת לעשות כל מאמץ כדי להביא לרגיעה מסוימת, והגה כל העת רעיונות שונים כדי להביא לפשרה מוסכמת בין הצדדים. כעת נודע, כי במהלך ביקור שערך בארץ הנגיד המפורסם, ר' שמעון גליק, הנמנה עם מקורביו של הגראי"ל שטיינמן, הפציר בו הגראי"ל שייקח על עצמו את המשימה בסיועם של נגידים נוספים, כדי לגייס כל סכום שיהיה דרוש על מנת לשכנע את הגר"ש מרקוביץ, שיאות לעזוב את ישיבת פוניבז' - בתמורה לבניית קריה ענקית עליה תוקם הישיבה החדשה בראשותו.

ר' שמעון גליק לקח על-עצמו את המשימה, אך בטרם פנה אל הגר"ש מרקוביץ בהצעה מפורטת, תר אחר שטח מתאים ואטרקטיבי. פעילותו במהלך החודשים האחרונים, נעשתה בחשאיות מוחלטת. בשלב מסוים שמע על השטח הענק של בית הספר החקלאי 'מקווה ישראל' שנסגר בשל מחסור בתלמידים.

השטח הענק של 'מקווה ישראל', שוכן על אם הדרך בין תל-אביב לבית דגן, מרחק 15 דקות נסיעה בלבד מבני-ברק. שטח זה נראה מתאים מאוד להקמת הישיבה החדשה, כשלצידה ניתן גם להקים קריה גדולה למגורים. איש עסקים ישראלי שהוכנס בסוד העניין, נפגש עם חברי העמותה לה שייך המקום, וקיים אתם מו"מ ממושך, בסיומו הגיע להסכם בראשי תיבות. סכום העסקה טרם ידוע, אך ברור כי מדובר באחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות שבוצעו בישראל מאז ומעולם. על פי ההסכם, הבניינים העתיקים של בית הספר, יהיו חייבים להישאר על מכונם, אך ניתן יהיה לבצע בבניינים אלו עבודות שיפוץ ושימור.

כפי שנודע, את הסכום הענק לביצוע העסקה גייס ר' שמעון גליק, בשלב זה, בעצמו, בעוד שאת יתרת הסכום עבור הקמת בנייני הישיבה המפוארים, הוא אמור לגייס מנגידים נוספים, אשר הסכימו להיות שותפים למבצע השכנת השלום באם הישיבות. כן אמורים הנגידים ליהנות מהקמת הקריה הענקית למגורים שתוקם על השטחים הגדולים של 'מקוה ישראל', ואשר תהיה לכל הדיעות אטרקטיבית מאוד, וזאת לאור קרבתה הרבה לעיר בני-ברק, והמחירים הנמוכים של הדירות, ביחס למחירים המקובלים בב"ב.

הגר"ש מרקוביץ, עמו נועד ר' שמעון גליק מספר פעמים, הביע את הסכמתו ליוזמה הייחודית. הגר"ש מרקוביץ כבר הביע את הסכמתו, לעבור למקום החדש במידה וכל הדרוש, גם באופן זמני, יוכן על הצד הטוב ביותר. ככל הנראה, המעבר לקריית הישיבה החדשה, שתהיה לישיבה הגדולה בעולם, תתבצע לקראת חודש אלול הקרוב, עד אז יוכשרו המבנים הקיימים כדי לקלוט את תלמידי הישיבה, שיעברו עם הגר"ש מרקוביץ. וכן לבחורים החדשים שיתקבלו לקראת זמן אלול הבא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד